Permalänk
Medlem

Kopieringsproblem HP

Morsning! Jag har en HP PSC 1510 och har problem med kopiering. Vad som än ligger på glaset blir resultatet en utskriven helsvart sida. Har inte funnit någon lösning. Vore guld om någon kunde hjälpa mig.

Om denna fråga redan har ställts på detta forum och fått sitt svar - hänvisa mig gärna dit.

Permalänk

Om du låter bli att lägga ner locket så ser du om pappret lyses upp underifrån under kopieringen.
Om den inte lyser så är detta felet annars är det ljusavkännaren som åker med på släden som felar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Pappret lyses upp underifrån av slädens ljuskälla. Om det nu är ljusavkännaren som är paj, vad gör jag då? Lämna in skrivaren för reparation? Var på släden sitter förresten ljusavkännaren? För övrigt går det utmärkt att skriva ut dokument från datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske ligger skit på scannersensorn, provat att rengöra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Korkad fråga: Hur rengör jag den?

Permalänk

Jo det är alltså skanner delen som är felaktig. Inte utskrifts delen.

Eftersom pappret blir helsvart så känner läshuvudena ingen ljusreflektion alls från pappret.
Eftersom där antagligen är ett antal läshuvuden utmed hela släden så ligger troligast felet
i flatkabelns kontaktändar eller i elektroniken som skall registrera detta.

Om du inte kan se något uppenbart så är det antingen service eller en ny skanner som gäller.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dolcinus:

Korkad fråga: Hur rengör jag den?

öppnar och ser till att optiken är ren

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.