Hjälp mig slutföra mitt HTPC bygge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2007

Hjälp mig slutföra mitt HTPC bygge.

Är ute efter en HTPC som jag ska köra win7 på med XBMC. Kommer använda den till att streama film, musik och bilder trådat från den stationära. Kommer bli lite surfande, youtube och spotify med.

Har kikat på
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2049038&view=m och till det tänkte jag slänga till en ssd disk, kommer inte använda den till att lagra på.
Vilken disk isf? Tänkte mig 60-80gb.

Funkar minnena med det moderkortet? Är det något annat jag behöver tänka på, kanske ett annat chassi?

Rekommenderar ni några helt andra komponenter för ca samma pris. Tänkte ligga runt 3-3500kr

Sen vill jag gärna kunna starta upp HTPCn med min Logitech Harmony One, antar att jag behöver en ir-mottagare till det.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av jimsii:

Är ute efter en HTPC som jag ska köra win7 på med XBMC. Kommer använda den till att streama film, musik och bilder trådat från den stationära. Kommer bli lite surfande, youtube och spotify med.

Har kikat på
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2049038&view=m och till det tänkte jag slänga till en ssd disk, kommer inte använda den till att lagra på.

Funkar minnena med det moderkortet? Är det något annat jag behöver tänka på, kanske ett annat chassi?

Rekommenderar ni några helt andra komponenter för ca samma pris. Tänkte ligga runt 3-3500kr

Sen vill jag gärna kunna starta upp HTPCn med min Logitech Harmony One, antar att jag behöver en ir-mottagare till det.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hejsan.
Minnena funkar fint.
Chassi kan jag inte säga så mycket om då jag inte har sett det själv, har samma passiva 450M kort i detta chassit http://www.inet.se/produkt/6900450/silverstone-sugo-sg05b-300...

Gillar det skarpt då det är väldigt perforerat och släpper igenom mycket luft.
Finns även fläkt med om man vill koppla in det. Och 300w nätagg följer ju också med.
Dock något större än chassit du valt.
Som SSD systemdisk hade jag nog bara tagit någon hyfsat billig, skall ju i princip bara ha Win7/xbmc installerat så ingen ide att slänga ut massor av pengar på det, SDD är ju så grymt mycket snabbare än vanliga mekaniska diskar oavsett om du tar värsting SSD eller någon billigare.

Fjärrkontrollen kan jag tyvärr inte svara på.

Mvh

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemavan
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av jimsii:

Ska du ha något mer än OS på disken? Annars är ~16 gb nog!
Jag kan inte ge dig någon specifik disk för alla har saker emot någon disk och lägger jag upp en så får man skit Men mitt förslag är att du kollar på diskar från 16gb upp beroende på din budget. Köp från kända märken och kolla recensioner på diskarna. De diskar som flest verkar säga är kvalla är ju intels men själv tycker jag deras mindre diskar saknar en del i hastighet. Men nu ska det ju mest läsas fr. din disk och inte skrivas. Så det är väll en smaksak.

Prisjakt har ju bra filtreringsmöjligheter!

OCZ CORSAIR KINGSTON INTEL är de som jag skulle välja mellan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Mystiqu3@L:

Hejsan.
Minnena funkar fint.
Chassi kan jag inte säga så mycket om då jag inte har sett det själv, har samma passiva 450M kort i detta chassit http://www.inet.se/produkt/6900450/silverstone-sugo-sg05b-300...

Gillar det skarpt då det är väldigt perforerat och släpper igenom mycket luft.
Finns även fläkt med om man vill koppla in det. Och 300w nätagg följer ju också med.
Dock något större än chassit du valt.
Som SSD systemdisk hade jag nog bara tagit någon hyfsat billig, skall ju i princip bara ha Win7/xbmc installerat så ingen ide att slänga ut massor av pengar på det, SDD är ju så grymt mycket snabbare än vanliga mekaniska diskar oavsett om du tar värsting SSD eller någon billigare.

Fjärrkontrollen kan jag tyvärr inte svara på.

Mvh

Du har inga alls problem med att spela upp 1080p med det moderkortet? Är mest det jag är orolig över.
Kommer satsa på det chassit jag valt dels pga strömförbrukningen sen vill jag ha en liten htpc
Hur är annars ljudvolymen på chassit du länkar till?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av jimsii:

Du har inga alls problem med att spela upp 1080p med det moderkortet? Är mest det jag är orolig över.
Kommer satsa på det chassit jag valt dels pga strömförbrukningen sen vill jag ha en liten htpc
Hur är annars ljudvolymen på chassit du länkar till?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem med 1080p, funkar verkligen över förväntan.
Eftersom jag fläkten på 6v så är det principt ljudlöst.

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX