Permalänk

PCIE 2.0 vs PCIE 3.0

Hej!
Jag håller på att bygga ihop en ny gaming rig. Har köpt allt förutom grafikkort, eftersom jag väntar på HD 7950/7970. Jag har beställt moderkort Maximus IV Gene-Z z68, ett ganska bra moderkort vad jag har förstått. Saken är den, jag vet inte riktigt om jag har fått PCI E 3.0 ready versionen eller ej, eftersom CDON har skrivit det i speccen, men moderkortet borde heta /GEN3 på produktnamnet.
Har läst om att HD 79** ska ha stöd för PCIE 3.0. Jag har försökt att söka på skillnaden mellan 2.0 och 3.0 men har bara hittat gamla trådar som förklarar att man använder inte hela bandwidthen på 2.0 än. Är det någon som vill förklara ungefär hur mycket dagens grafikkort (gtx 580, gtx 590) använder på bandwidthen?
Kommer det vara någon större skillnad på att köra 3.0 med de nya radeon grafikkorten, tror ni?

TL;DR: Hur mkt bandwidth använder gtx 580/gtx 590 på PCIEn? Är det lönt att köra 3.0 på HD 79** tror ni?

Tack i förhand,
liljestrand

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc - Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z - CPU: i5 2500k @ 4,3GHz med Hyper 212 plus - GPU: Gainward PhysX GTX 570 @ 852MHz - PSU: Corsair TX650W - Hårddisk: OCZ Vertex 3 120GB - Skärm: AOC i2353FH
Laptop: MacBook Pro 13" early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestrand:

Hej!
Jag håller på att bygga ihop en ny gaming rig. Har köpt allt förutom grafikkort, eftersom jag väntar på HD 7950/7970. Jag har beställt moderkort Maximus IV Gene-Z z68, ett ganska bra moderkort vad jag har förstått. Saken är den, jag vet inte riktigt om jag har fått PCI E 3.0 ready versionen eller ej, eftersom CDON har skrivit det i speccen, men moderkortet borde heta /GEN3 på produktnamnet.
Har läst om att HD 79** ska ha stöd för PCIE 3.0. Jag har försökt att söka på skillnaden mellan 2.0 och 3.0 men har bara hittat gamla trådar som förklarar att man använder inte hela bandwidthen på 2.0 än. Är det någon som vill förklara ungefär hur mycket dagens grafikkort (gtx 580, gtx 590) använder på bandwidthen?
Kommer det vara någon större skillnad på att köra 3.0 med de nya radeon grafikkorten, tror ni?

TL;DR: Hur mkt bandwidth använder gtx 580/gtx 590 på PCIEn? Är det lönt att köra 3.0 på HD 79** tror ni?

Tack i förhand,
liljestrand

Om jag inte minns fel så är det ungefär 50%.

Att skaffa PCI E 3.0 bara för att man ska ha det är inte särskilt värt. Inte en chans att ett 79XX kommer maxa 2.0 heller.

Men detta är baserat 50% hypotesen.

Permalänk

alla singelkärniga grafikkort använder lite drygt halva bandbrädden dvs x8 idag det ända som kan använda hela bandbrädden är dubbelkärniga grafikkort så som gtx 590 eller 6990

kan vara så att iom att pci-e 3.0 nu är tillgängligt att de ändrat sina kärnor så pass mycket att den kommer använda en hel pci-e x16 port på single kärna och 3.0 på dubbelkärniga kort

inte sett några specc på 7k serien så kan inte säga säkert

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för båda svaren! Får se vilket moderkort jag får, jag antar att jag inte kommer få GEN3, trots att det står så. Vet inte riktigt om det är värt att hålla på att byta moderkortet mot ett 3.0 ready. Kan ju vara skönt att ha ett framtidssäkert moderkort.
Hur som helst, tack igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc - Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z - CPU: i5 2500k @ 4,3GHz med Hyper 212 plus - GPU: Gainward PhysX GTX 570 @ 852MHz - PSU: Corsair TX650W - Hårddisk: OCZ Vertex 3 120GB - Skärm: AOC i2353FH
Laptop: MacBook Pro 13" early 2011

Permalänk
Hedersmedlem

Som de andra säger/skriver används knappt 8x PCI-e, så du kommer inte att behöva den nya än på ett bra tag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestrand:

Hej!
Jag håller på att bygga ihop en ny gaming rig. Har köpt allt förutom grafikkort, eftersom jag väntar på HD 7950/7970. Jag har beställt moderkort Maximus IV Gene-Z z68, ett ganska bra moderkort vad jag har förstått. Saken är den, jag vet inte riktigt om jag har fått PCI E 3.0 ready versionen eller ej, eftersom CDON har skrivit det i speccen, men moderkortet borde heta /GEN3 på produktnamnet.
Har läst om att HD 79** ska ha stöd för PCIE 3.0. Jag har försökt att söka på skillnaden mellan 2.0 och 3.0 men har bara hittat gamla trådar som förklarar att man använder inte hela bandwidthen på 2.0 än. Är det någon som vill förklara ungefär hur mycket dagens grafikkort (gtx 580, gtx 590) använder på bandwidthen?
Kommer det vara någon större skillnad på att köra 3.0 med de nya radeon grafikkorten, tror ni?

TL;DR: Hur mkt bandwidth använder gtx 580/gtx 590 på PCIEn? Är det lönt att köra 3.0 på HD 79** tror ni?

Tack i förhand,
liljestrand

Glöm inte bort att PCIe-kontrollern sitter i processorn. Vad du i slutändan får ut beror på vilken processor du använder.
Även om moderkortet är förberett för PCIe 3.0 blir det inte mer än PCIe 2.0 med dagens processorer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Glöm inte bort att PCIe-kontrollern sitter i processorn. Vad du i slutändan får ut beror på vilken processor du använder.
Även om moderkortet är förberett för PCIe 3.0 blir det inte mer än PCIe 2.0 med dagens processorer.

Dock bör det tilläggas att detta är med INTEL:s prollar inte AMD:s.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)