Kan inte köra .MKV i MPC

Permalänk

Kan inte köra .MKV i MPC

Hej, jag kan inte köra .mkv filer i MPC även fast jag har laddat ner MAtroska och CCCP. Har bara laddat ned dessa programmen, eller ska jag göra något mer för att programmen ska fungera med MPC? Har kikat lite i inställningarn på MPC men kommer inte fram till något! Är det någon här som kan berätta vad man ska göra? har googlat i timmar.

Hoppas det är rätt forum detta.

Men tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är matroska container och att filen fungerar på rätt sätt. testat köra de med någon annan. Eftersom CCCP är directshow kompatibelt. MPC-HC är deras nya player.

Permalänk
Medlem

För min del kör jag endast CCCP och sedan MPC-HC, fungerar klockrent, så första saken är väl att dra ner MPC-HC, och om du redan har det, jadu.. Inställningar kanske.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

jag kör mpc-hc & ffdshow, fungerar galant, kan dock vara krångligt i början med ffdshow då man inte vill ha filtret på för vissa appar...

Permalänk
Medlem

Kör MPC-HC + haali inget mer, inget CCCP inget ffshow osv, inte hittat nån fördel med att ha dessa istället för MPC-HC
Dock hade en kort tid ffshow ljud avkodare då HTC HC inte då klara av DTS HD tror jag det var, men var nått år sen numera inga problem med det.

Funkar inte MPC HC med en .mkv bör man nog undersöka filen lite närmare och se vad det egentligen ligger för format där

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alltså ffdshow är avkodare. Hali splitter är en container som innehåller till exempel matroska. MKV=matroska är också en container. Alltså om du har WMP ihop med en codec kan du se exakt samma filmer som MPC-HC eftersom codec innehåller dem bibliotek som behövs för att visa filmen. Hade Microsoft implementerat dem rätta biblioteken från första början hade man inte behövt varken codec eller externa program. Sedan använder jag hellre en DVD skiva och ser den på en DVD spelare än i datorn. Alla har vi olika behov.