Permalänk
Medlem

Överklocka minnen

Hallå, funderar på att smiska upp mina Corsair 8GB DDR3 1600MHz CL9 VENGEANCE till CL8 istället och hade behövt lite tips och trix för att lyckas. Ligger på 1.5 volt, hur mycket törs jag höja volten utan att oroa mig för minnena?
Hittade inställningarna för timings på minnena, sänkte till 8-8-8-24 från 9-9-9-24 och det blev problem direkt vid stresstest. Höjde som mest till 1.525 i volt, fortfarande problem. Tacksam!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Sänk hastigheten så går det nog bra, finns inget direkt att vinna på att trixa mycket med minne,
Kör själv samma typ av minne med CL8 och 1,5 volt, men jag kör dom i lite lägre hastighet runt 1400Mhz, funkar bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Hur blir egentligen prestandan om man sänker CL jämfört med att höja hastigheten från 1400 till 1600?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Tja Relel! Det bästa du kan gör är att dra hem något program, som mäter just prestanda på minne, och prova dig fram med olika inställningar. Jag säger som ggustavsson. Tror inte det går att vinna så mycket på att sänka cas, speciellt om du måste sänka frekvencerna på minnet samtidigt. Men testa, det är ju faktiskt kul att kolla vad ens hårdvara går för.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Hallå, funderar på att smiska upp mina Corsair 8GB DDR3 1600MHz CL9 VENGEANCE till CL8 istället och hade behövt lite tips och trix för att lyckas. Ligger på 1.5 volt, hur mycket törs jag höja volten utan att oroa mig för minnena?
Hittade inställningarna för timings på minnena, sänkte till 8-8-8-24 från 9-9-9-24 och det blev problem direkt vid stresstest. Höjde som mest till 1.525 i volt, fortfarande problem. Tacksam!

T.ex. 1,55V är inget märkvärdigt. Beroende på vad du har för processor så kanske du redan kör minnena snabbare än vad CPUn egentligen stödjer. Specs?

(för tusende gången så heter det "spänningen", inte "volten")

Permalänk
Medlem

Jag har kört mina 1.5v minnen i 1.9v innan jag insåg att det var helt åt h-e.
Körde så nån månad o dom brann inte

Skulle dock inte rekomendera det.

Permalänk
Medlem

Okej, antar att det inte är värt att krångla med minnena utan bara fokusera på processorn, då det gör själva skillnaden.
Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte kan skilja på spänning och volt.
Mina specs är i5 2500k i nuvarande 4.0 ghz, inte fått dit nya kylningen än.
Minnena är klockade till 1600mhz, eller ja, det är deras grundhastighet men kördes i 1333 innan jag ändrade manuellt till 1600, med 1.50 i SPÄNNING.
Processorn ligger på 1.215 volt, mer eller mindre optimerat för den hastigheten den går i.
Btw, rekommenderad maxspänning för cpu? Väntar på 1155-kit för min TRUE, sen kör vi hårt.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Okej, antar att det inte är värt att krångla med minnena utan bara fokusera på processorn, då det gör själva skillnaden.
Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte kan skilja på spänning och volt.
Mina specs är i5 2500k i nuvarande 4.0 ghz, inte fått dit nya kylningen än.
Minnena är klockade till 1600mhz, eller ja, det är deras grundhastighet men kördes i 1333 innan jag ändrade manuellt till 1600, med 1.50 i SPÄNNING.
Processorn ligger på 1.215 volt, mer eller mindre optimerat för den hastigheten den går i.
Btw, rekommenderad maxspänning för cpu? Väntar på 1155-kit för min TRUE, sen kör vi hårt.

Jag skulle rekommendera en Vcore på högst 1,35V, för kontinuerlig drift. Förutsatt att det inte ger upphov till oacceptabel värme.

Det kan vara en bra idé att, som ngn föreslog, experimentera med ngt benchmarkprogram för att se hur minnesprestandan förändras när du justerar timings och/eller klock.

Även om 8-8-8-24 inte funkar så kan det vara idé att testa 8-9-9-24 eller 8-9-8-24.