Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2010

Extern disk funkar inte [AKUT]

Hejsan. Min mor har köpt en Lacie Rugged Mini 500GB till min pappa som fyller år idag. Hon bad mig att installera och formatera disken så att det bara skulle vara att plugga in och köra för min pappa. Problemet är att han har en riktigt gammal dator som endast stöder Usb 2.0. Men det står att 3.0 kabeln som hänger med är 2.0 kompatibel.

Jag pluggade i disken i mitt 2.0 utantag och det fungerade inte, fick upp att inte drivrutinerna kunde installeras. Aja, jag får testa 3.0 uttaget tänkte jag och det gjorde jag. Då fungerade det och jag installerade och formaterade disken.

Men, det fungerade ändå inte i 2.0 uttaget när jag testade det efteråt. Vad ska jag göra för att få det att fungera i pappas dator?

För er som inte orkar läsa: Extern disk med stöd för 2.0 fungerar inte i pappas burk, vad göra?

MVH / Kzthz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Disken skall klara både USB 3.0 och 2.0 .
Kanske inte 1.0 eller 1.1 om du körde via förgrening.
Det kan ju inte vara sådan skillnad på USB 2.0 och 3.0 kablage !?
Kör i så fall med en svart USB 2.0 kabel...

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

Om du kopplar där fram på lådan kan det vara så att disken inte orkar drivas av dess USB uttag, jag får koppla min externa disk där bak.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | AMD Wraith Prism | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU + EIZO Flexscan S2411W |

Monitor Audio Silver 200 + Denon AVR-1610 + Rotel RB-1552 MkII
Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Provat att installera senaste chipset-drivarna?

Att flasha Bios till senaste version, kan eventuellt lösa kompatibilitetsproblem...?

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Waxinator:

Disken skall klara både USB 3.0 och 2.0 .
Kanske inte 1.0 eller 1.1 om du körde via förgrening.
Det kan ju inte vara sådan skillnad på USB 2.0 och 3.0 kablage !?
Kör i så fall med en svart USB 2.0 kabel...

Det är ganska stor skillnad på kablarna mellan 2.0 och 3.0 faktiskt. Typ dubbelt så många datakablar eller nåt åt det hållet i USB 3.0 (dock så ska det som sagt vara bakåtkompatibelt ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."