Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Mini TV

Hej hej! jag hoppas detta är rätt tråd, trodde det iaf när det står så här

men man vet aldrig

Nu till saken:
i somras gick jag på loppis eftersom att den låg på vägen till min farfar som jag skulle hälsa på. jag hade bara varit där en snabbis innan och denna gång häll de på att plocka ihop och slänga allt, så de sålde mig en hel bananlåda som jag fick fylla

Som vilken annan 15 åring som helst skulle gjort sprang jag direkt till elektroniken och hittade massa (värdelösa) saker som ljus slingor utan kontakter osv...

Men hur som helst köpte jag mig en TV, det har blivit tradition att köpa TV på den loppisen (fjärde året nu!!). Detta år var dock min pappa trött på att köra TV apparater till tippen efter att jag skruvat sönder dem, så jag slängde ner en "husvagns-TV". So far so good (även om jag skriver på tok för mycket onödigt, detta är ett exempel )

När jag nu ett halvt år senare kollar på den för första gången ser jag till min förvåning att den nästan inte har några utgångar. den har bara en antenningång och strömsladdsingångsak (kunde inte komma på vad det hette).

Först nu efter mer än 210 ord så kommer min fråga
kan man sända ut bild trådlöst från boxen? det finns ju Fm-sändeare till ljud men finns det något liknande till TV kanaler? i så fall skulle man kunna ha en box som sänder bild och ljust trådlöst så att TV kan snappa upp det och man kan kolla på den? Jag gissar att det inte finns, eftersom att det antagligen skulle bidra till "piratkanaler" som sänder allt möjligt utan tillstånd, men det skulle ju vara perfekt för det som ville bygga om en stenålders tv till en tavla hoppas jag får svar snart annars tvingas jag baka lussebullar längre tid

MVH Najsisen

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / Msi 7970 Lightning / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

vad heter den isf, och var kan man köpa den?

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / Msi 7970 Lightning / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004

Att sända egen TV-signal till TV:n så att den kan ta emot den direkt via antenn är olagligt, det krävs särskilt tillstånd för att använda de frekvenserna.
Det finns dock trådlösa videolänkar man kan köpa som är lagliga, men då behöver man ha en sändarenhet och en mottagningsenhet. Eftersom din TV bara har antenningång och videolänkens mottagare oftast skickar ut kompositsignal (via RCA eller SCART) måste du också ha en RF-modulator för att omvandla signalen så att TV:n kan ta emot den via antenningången.

Här är exempel på prylar hos Kjell & Co:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/tr...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Du får nog modda dit en rf-kontakt på antenningången i stället

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″