Ingen låsning för satakabeln på SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010

Ingen låsning för satakabeln på SSD?

Skulle montera en Kingston HyperX 120GB och märkte att sata-kabeln inte låstes fast. "Vilken designmiss Kingston" tänkte jag och plockade fram en Corsair Force 3 120GB som jag haft liggande. Och till min förskräckelse låste inte kabeln i den heller.

Varför i hela fridens namn finns det inga plastpluppar som låser låsclipsen på satakabeln på dessa enheter? Kablarna sitter ju skitdåligt och gör det omöjligt att göra en tight kabeldragning. Värdelöst. Båda diskarna kommer direkt ur kartong. Har inte sett något om detta tidigare?

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011

jag har sånna med låsclips som ligger o skräpar

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Jag tror det är i själva ssd'n han menar och inte själva kabeln.
Dvs han har låsclips på sina kablar men dom låses inte fast i ssd'n då denna saknar "stödet" för det.

Har sett det på nån,några enheter tidigare men kommer tyvärr inte ihåg om det var på dvd,bluray,hd,ssd.
Har även sett att detta "stöd" inte finns på vissa moderkort med (men kommer inte ihåg vilka).

Men det är väl som med allt annat dom sparar in 1 öre på varje sata port och därmed skiter i det för att maximera vinst.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av grizzly666:

Dvs han har låsclips på sina kablar men dom låses inte fast i ssd'n då denna saknar stödet för det.

Har sett det på nån,några enheter tidigare men kommer tyvärr inte ihåg om det var på dvd,bluray,hd,ssd.

Jaha, det suger ju röv låter som tillverkarna inte visste riktigt vad som gjorde:P

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Inte sett en enda ssd som man kan låsa fast sata'n i, men mina sitter hyfsat tight ändå. Gäller bara att inte slita i den och ha sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av grizzly666:

Dvs han har låsclips på sina kablar men dom låses inte fast i ssd'n då denna saknar "stödet" för det.

Har även sett att detta "stöd" inte finns på vissa moderkort med (men kommer inte ihåg vilka).

Men det är väl som med allt annat dom sparar in 1 öre på varje sata port och därmed skiter i det för att maximera vinst.

Om det beror på det är det ju faktist löjligt. Det kan ju inte ens handla om ören i det här fallet.

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Swekat:

Om det beror på det är det ju faktist löjligt. Det kan ju inte ens handla om ören i det här fallet.

De kanske tänker att SSD inte har några rörliga delar och inte vibrerar och därför inte behöver det?

Men tycker det där är lite "random" när det är bra fästanordningar eller ej på kablar, min VGA-kabeln till min gamla (men bra ) CRT "skruvar" jag i, sitter ju som berget, medan HDMIkabeln till platt-TVn bara trycks i...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver, BC
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Yrch:

De kanske tänker att SSD inte har några rörliga delar och inte vibrerar och därför inte behöver det?

Men tycker det där är lite "random" när det är bra fästanordningar eller ej på kablar, min VGA-kabeln till min gamla (men bra ) CRT "skruvar" jag i, sitter ju som berget, medan HDMIkabeln till platt-TVn bara trycks i...

Tyckte alltid det var konstigt att VGA och DVI-kontakter måste skruvas fast med skruvar, medan strömkabeln bara trycks in. Känns värre att förlora strömförsörjningen än bildsignalen...

Men jag antar att det är lätt att skada dom små pinnarna i VGA och DVI kontakter om man rör kablarna för mycket?

H440 | Asus Z170-A | i5 6600K | EK XLC Predator 240 | 16GB 3000 | GTX 1080 | SSD 1.2TB | G2 750W | PG279Q | Vive

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Tycker det är skönt, nu slipper man kavla upp armarna, sätta upp staket runt arbetsplatsen för att minimera skaderisken, dra igång final countdown på högsta volym, höja sin powerlevel till över 9000, och sen... sen jävlar ska kabelhelvetet loss!