Fototråd - Vintern 2011/2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får ha bilden som skrivbordsbild tycker den var lite små cool bilden

Den från nyår med raket "effekten" ?

Permalänk
Medlem

Lite bilder från forkörningen som äger rum i Leksand och slutar någonstans i Norge, tyvärr vet jag inte 100% vart.

Permalänk
Avstängd

Tackar! Bilderna är tagna med Canon EF 10-22mm F/3.5-4.5! Det var ca -25 ute så lite kyligt var det allt ;>

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Det finns hopp om en vår!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ute och testade nya objektivet och kameran idag. Blev kallt efter en timmes vandrande på en snöig golfbana.

Kritik är välkommen.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

I'll take your words and be gone by netzanette, on Flickr

Another brick's in my way of shadows by netzanette, on Flickr

Lucifer by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

håller fortfarande på att testar 50mm 1.8II objektivet
helt sjukt vilken skärpa man får för ett objektiv som kostar 800kr.
men ok dom 18megapixlarna på 60Dn hjälper ju till för detaljerna.

f/8 30s ND4 filter + graderat gråfilter
står ca 200 meter ifrån anläggningen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

lite fler bilder från leksaksobjektivet

Canon EOS 60D
Canon EF 50mm f/1.8II
Cokin Graduated Gray filter

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Lite bilder jag tog under lördagens anti-ACTA protest:

Permalänk
Medlem

Första systemkameran och första posten i fototråden
Kritik mottages gärna!

Sony a33 med kit 18-55mm

Edit: Bytte första bilden.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk

Fick en rätt "simpel" bild på månen:

Och så lite stockholmsvinter:

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Första kameran och första posten, men inte första försöket väl?

Gillar framför allt 2:an, men även 3:an är bra, även om jag nog hade försökt ljusa upp de mörkare partierna något. 1:a bilden är det lite för mycket "ingenting" i och den i efterhand pålagda (antar jag) vinjetteringen fyller eg inte nån direkt funktion då det inte finns något i bilden som den framhäver.
Sen borde du, om du nödvändigtvis måste ha ditt namn i bilderna, göra någon mer diskret variant. Som det är här så (för)stör det ganska mycket, IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Första kameran och första posten, men inte första försöket väl?

Gillar framför allt 2:an, men även 3:an är bra, även om jag nog hade försökt ljusa upp de mörkare partierna något. 1:a bilden är det lite för mycket "ingenting" i och den i efterhand pålagda (antar jag) vinjetteringen fyller eg inte nån direkt funktion då det inte finns något i bilden som den framhäver.
Sen borde du, om du nödvändigtvis måste ha ditt namn i bilderna, göra någon mer diskret variant. Som det är här så (för)stör det ganska mycket, IMO.

Nä inte kan jag säga det, har haft den sedan sommaren

Bilderna är typ oediterade, har använt "toy camera" på de flesta, och den gör endel områden ganska mörka. Jo namnet borde jag fixa lite mera transparent, men körde detta direkt från Picasa och hittar inte någon inställning för hur det skall se ut...
Angående första bilden så tror jag det är helt fel bild, den jag tänkte sätta upp hade fokus på träden Får ta och byta den.

Tack för att du orkade skriva några rader

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bruniz:

Första systemkameran och första posten i fototråden
Kritik mottages gärna!

sista bilden var ju klockren
nu är jag ju ingen poetnisse som ser linjer och skit i bilderna utan ser mer på helheten och hur intressant bilden verkar.
bra färger och häftigt dis i bakgrunden.

men ok lite poetnisse är man väl när man försöker plåta efter tredjedels regeln
vet du om den?
sök på google annars.
jag har testat att croppa en del bilder så att dom passar in i tredjedels regeln och dom blir fan mycket mer intressanta.
det handlar i stora drag om att ex lägga horisontlinjen på första tredjedelen av bilden och objekt som du vill framhäva i nån av tredjedelslinjerna som blir om du delar in fotot i 9 rutor.
kör du crop i camera raw så får du fram dom 9 rutorna och det är lätt att flytta runt så du får in objekt i linjerna.
men som sagt ta bort vinjeteringen och lägg gärna på nån mer klassisk skrivstils font på signaturen + gör den mer transparent som tidigare sagts.

skickar du org bilden från sista så kan jag fixa till den som ett exempel så kan du jämföra vilken som verkar mer intressant.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fick en rätt "simpel" bild på månen:

Fota också månen igår:

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

sista bilden var ju klockren
nu är jag ju ingen poetnisse som ser linjer och skit i bilderna utan ser mer på helheten och hur intressant bilden verkar.
bra färger och häftigt dis i bakgrunden.

men ok lite poetnisse är man väl när man försöker plåta efter tredjedels regeln
vet du om den?
sök på google annars.
jag har testat att croppa en del bilder så att dom passar in i tredjedels regeln och dom blir fan mycket mer intressanta.
det handlar i stora drag om att ex lägga horisontlinjen på första tredjedelen av bilden och objekt som du vill framhäva i nån av tredjedelslinjerna som blir om du delar in fotot i 9 rutor.
kör du crop i camera raw så får du fram dom 9 rutorna och det är lätt att flytta runt så du får in objekt i linjerna.
men som sagt ta bort vinjeteringen och lägg gärna på nån mer klassisk skrivstils font på signaturen + gör den mer transparent som tidigare sagts.

skickar du org bilden från sista så kan jag fixa till den som ett exempel så kan du jämföra vilken som verkar mer intressant.

Tack för det

Jo det gyllenesnittet eller vad det nu kallas har jag nog hört om och använt ibland också. Men på de här bilderna var det nog bara "point and shoot" pga ljuset, då det var grått och tråkigt några minuter efter.

Angående vinjeteringen så är det inte något jag kan ändra mera då det var kameran som var inställd så. Men i framtiden så Och signaturen kan jag inte ändra på, det kommer en sådan när jag laddar upp med picasa ( vill ha något där när jag laddar upp). Men om någon vet något gratis program som man enkelt kan lägga till signatur osv skulle det vara trevligt att veta.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Vad har du för objektiv? Kanska bra zoom om man säger så

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Skrivet av Bruniz:

Vad har du för objektiv? Kanska bra zoom om man säger så

Enligt bildinfon så är det 200mm, samma som min bild ovan, så den mesta "zoomen" är nog gjord i efterhand

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Bruniz:

Tack för det

Jo det gyllenesnittet eller vad det nu kallas har jag nog hört om och använt ibland också. Men på de här bilderna var det nog bara "point and shoot" pga ljuset, då det var grått och tråkigt några minuter efter.

Angående vinjeteringen så är det inte något jag kan ändra mera då det var kameran som var inställd så. Men i framtiden så Och signaturen kan jag inte ändra på, det kommer en sådan när jag laddar upp med picasa ( vill ha något där när jag laddar upp). Men om någon vet något gratis program som man enkelt kan lägga till signatur osv skulle det vara trevligt att veta.

Vad redigerar du i för program i dagsläget? Att lägga till en signatur i det bör inte vara svårt. Skriv något med förslagsvis vit färg, lägg det i nedre högre hörnet och ändra sedan opaciteten så texten precis syns.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Enligt bildinfon så är det 200mm, samma som min bild ovan, så den mesta "zoomen" är nog gjord i efterhand

Tänkte redan att det var ett monsterobjektiv

Skrivet av FaniSkogen:

Vad redigerar du i för program i dagsläget? Att lägga till en signatur i det bör inte vara svårt. Skriv något med förslagsvis vit färg, lägg det i nedre högre hörnet och ändra sedan opaciteten så texten precis syns.

Ja det är så att jag inte redigerar egentligen överhuvudtaget.. Alla effetkter är direkt från kameran. Dock använder jag Picasa 3, för att hantera bilderna, och kanske lite små saker fixar jag med det som tex. röda ögon.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruniz:

Vad har du för objektiv? Kanska bra zoom om man säger så

Skrivet av n_sandstrom:

Enligt bildinfon så är det 200mm, samma som min bild ovan, så den mesta "zoomen" är nog gjord i efterhand

Ett urgammalt Vivitar 100-200mm f4 med en 2x matched multiplier (teleconverter) är väl från tidigt 80 tal. Helt ok för en 500ing på Tradera
Anledningen till att det står 200mm i Exif-infon är att objektivet är helt manuellt och jag ställde in skakreduceringen i kameran på 200.
Bilden är tagen i 200x2 och sedan minskad till 75%, så blir en bild liknande ett 300mm objektiv.
Edit: Här ser ni skillnad på olika zoom (klicka för större)

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Edit: Här ser ni skillnad på olika zoom (klicka för större)
http://oi40.tinypic.com/zjdnwj.jpg

Du har inte cropat lite i jämförelsebilden? Exemplet på 55mm där är ju ungefär lika stort som när jag fotar med 200mm (motsvarande 320 på FF)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du har inte cropat lite i jämförelsebilden? Exemplet på 55mm där är ju ungefär lika stort som när jag fotar med 200mm (motsvarande 320 på FF)

100% (actual pixels) crop i PS
På min kamera blir FF följande:
55mm = 82,5
200mm = 300
400mm = 600

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Lite vinter rally! Uppsala rally SM i lördags Ej editerad bild gärna lite tips på vad som kan göras har RAW

http://farm8.staticflickr.com/7015/6790235059_3afb785186_b.jp...

Rally 02 by [GK]Bubbles, on Flickr

Vilken sträcka? jag stog på SS5 och SS8

Permalänk
Skrivet av nex_73:

100% (actual pixels) crop i PS
På min kamera blir FF följande:
55mm = 82,5
200mm = 300
400mm = 600

Aha, då förstår jag. Pixelcrop gör ju att storleken på månen blir beroende av upplösningen på kamerasensorn

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Testade lite målning med ljus

Galaxy S2 på Stativ

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

http://farm8.staticflickr.com/7064/6851948445_2ba0054149_b.jpg
Lite större.

Orginalet är 18364x3150 pixlar.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Spegel, spegel på väggen där..

Visa signatur
Permalänk

Sa har ser vintern ut for mig, kan ju inte saga jag saknar den svenska vintern

Permalänk
Medlem

Nice!
Hur gör du för att få en panorama?
Har provat några gånger men får aldrig riktigt till det...
Både med och utan stativ.
Tacksam för svar

Visa signatur