Samhällskunskap: Hur Sverige styrs, Statsförvaltning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2010

Samhällskunskap: Hur Sverige styrs, Statsförvaltning?

Hallå alla på Sweclockers!

Det är så att jag har ett prov imorgon och jag har ett begrepp eller vad man ska kalla det som jag inte förstår vad det innebär och jag hoppas att ni kan förklara för mig vad [i]Statsförvaltningen[/i] är, både på central nivå, regional nivå och lokal nivå!

Tack på förhand!

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002

Vad är det du inte förstår? Om du inte alls greppar vad förvaltningen är så råder jag dig att läsa om din litteratur. Om den är dålig kan jag rekommendera Halvarson, Lundmark och Staberg, Sveriges statsskick - Fakta och perspektiv. Den är visserligen ovanför gymnasienivå, men den är ganska enkel att ta till sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av djonn:

Vad är det du inte förstår? Om du inte alls greppar vad förvaltningen är så råder jag dig att läsa om din litteratur. Om den är dålig kan jag rekommendera Halvarson, Lundmark och Staberg, Sveriges statsskick - Fakta och perspektiv. Den är visserligen ovanför gymnasienivå, men den är ganska enkel att ta till sig.

Med andra ord är det kört för honom

Men det är som djonn säger tusen gånger bättre att du kollar i din kurslitteratur med tanke på att du har provet imorgon. Har du inte det där så är det nog fett kört för det lär ju tas upp i den på ett perfekt sätt. Att försöka tokplugga dan innan ett prov kommer inte bli bra men det verkar ju som du fattat allt annat i vart fall vilket borde innebära att du klarar provet.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av djonn:

Jag förstår inte riktigt vad myndigheterna arbetar med

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2010

Haha, sorry för dubbelpost men det här är lite komiskt.
Har letat som en dåre efter en sida i Samhällsboken som handlar om Statsförvaltningen men har inte hittat någon. Till slut tittade jag i registret och såg att det fanns på sidan 82-83 som inte fanns i boken men två sidor satt "ihopklistrade" med något kletigt som jag inte kan avgöra vad det var men nu har jag iallafall läst igenom sidan och vet vad det är, men tack för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002

Jag som hade halvskrivit ett svar där jag babblade en herrans massa om vad som skiljer statliga myndigheter från annan statlig verksamhet. Men det är väl lika bra att det inte får se dagens ljus.

Lycka till med provet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av djonn:

Jag som hade halvskrivit ett svar där jag babblade en herrans massa om vad som skiljer statliga myndigheter från annan statlig verksamhet. Men det är väl lika bra att det inte får se dagens ljus.

Lycka till med provet.

Haha! Tack så mycket! Det ska nog gå bra