Frågor ang SSD till macbook pro early 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Frågor ang SSD till macbook pro early 2011

Hej, har lite småfrågor som kanske är rent idiotiska men jag är inte en som drar mig för att fråga.
har googlat runt lite och ingen ger klarspråk men jag hoppas jag förstått rätt, det är en 2.5¨ drive jag ska ha inte sant?
en annan fråga är, vilka märken är bra? jag vill inte behöva bry mig om min hårddisk mer än vad jag gör med den mekaniska jag
har idag, jag spelar lite spel bland annat WoW och så tänkte jag fixa Diablo 3 sen när det kommer, det ska väll fungera bra hoppas jag?

jag kommer självklart ha all min media på några externa hårddiskar jag har så det kommer väll ligga ungefär 180mb på ssd'n isådanafall.
kommer den bli trött av att vara så "lite ifrån full"?

vad jag förstått så har SSD'er ett begränsat antal skrivningar innan de lägger av, är detta något att bry sig om eller har utvecklingen gått frammåt sedan
jag var som mest intresserad av datorer i alla dess skepnader?

sist men inte minst vad jag kan komma på nu så undrar jag ifall min dator som har sata2 kan läsa och skriva till en sata3 disk, vet inte vad priset är på dem men
är bara allmänt intresserad, självklart förstår jag att det isånnafall skulle gå på en hastighet av sata2 så klart.

tack på förhand!

edit: jo, skulle någon kunna förklara vad skillnaden mellan SLC & MLC baserade ssd'er är, och vad ska jag isådanafall ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2011

2,5" stämmer bra. du kan ju läsa sweclockers senaste SSD-test: http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011
själv kör jag med corsair-SSDer och är mycket nöjd. allt det du beskriver kommer fungera bra.

hur stor hade du tänkt skaffa? min rekommendation är en 256GB.

antalet skrivningar är inget du behöver bry dig om om disken inte har VÄLDIGT mycket skrivningar till sig hela tiden. vid normalt skrivbordsanvändande är det inget problem.

SATA3 är bakåtkompatibelt med SATA2, så det är inga problem.

SLC står för Single Level Cell och kan vara på eller av (lagra en bit, 0 och 1), MLC står för Multi Level Cell och kan lagra flera bitar per cell (två t.ex, och därmed fyra värden. 00, 01, 10 och 11.) MLC är långsammare men billigare.

hoppas du fick svar på dina frågor.

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av linuxprofessor:

2,5" stämmer bra. du kan ju läsa sweclockers senaste SSD-test: http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011
själv kör jag med corsair-SSDer och är mycket nöjd. allt det du beskriver kommer fungera bra.

hur stor hade du tänkt skaffa? min rekommendation är en 256GB.

antalet skrivningar är inget du behöver bry dig om om disken inte har VÄLDIGT mycket skrivningar till sig hela tiden. vid normalt skrivbordsanvändande är det inget problem.

SATA3 är bakåtkompatibelt med SATA2, så det är inga problem.

SLC står för Single Level Cell och kan vara på eller av (lagra en bit, 0 och 1), MLC står för Multi Level Cell och kan lagra flera bitar per cell (två t.ex, och därmed fyra värden. 00, 01, 10 och 11.) MLC är långsammare men billigare.

hoppas du fick svar på dina frågor.

hej, tack så jättemycket, otroligt bra svar.