Google censurerar i Sverige på grund av DMCA (USA lag)

Permalänk
Medlem

Google censurerar i Sverige på grund av DMCA (USA lag)

Det började med att min HDD börjar klicka i 20 sekunder 1-2 gång om dagen. Jag googlade fram SAE tool for windows och körde genom några tester. Den visade "short dst fail". Googlade lite mer och hittade att man kunde fixa det genom att reparera windows men för att jag inte har dvd läsare så kan jag inte göra med windows egen program. Googlade "create recovery windows 7 iso" för att sedan lägga in iso på usb och reparera. På första sidan längs ner ser jag detta (bild ner). 2 länkar från 1 sida har blivit cencurerade på grund av DMCA.

Någon som har mer info om varför DMCA gäller i Sverige även om det är Amerikansk lag eller mer info om Google gör detta i Sverige?

DMCA Wikipedia Eng

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muki91:

Någon som har mer info om varför DMCA gäller i Sverige även om det är Amerikansk lag eller mer info om Google gör detta i Sverige?

Kan man inte misstänka att google försöker undvika landsspecifik filtrering så långt det går (och att de amerikanska resultaten är utgångsläget)?

Permalänk
Medlem

kanske men vi borde inte straffas för att vi har (typ) normala politiker

Permalänk
Medlem

det spelar ingen roll. de blockar över hela världen

Permalänk

Kanske för att det är ett amerikanskt bolag? :?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av el_genius:

Kanske för att det är ett amerikanskt bolag? :?

Vars affärsidé dessutom är att sortera information efter hur mycket folk är villiga att betala. Att blockera (eller lägger de kanske bara sådana länkar längst ned) känns väl inte väldigt mycket mera omoraliskt?

Permalänk
Medlem

Sökte du på Google.com eller Google.se?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vars affärsidé dessutom är att sortera information efter hur mycket folk är villiga att betala. Att blockera (eller lägger de kanske bara sådana länkar längst ned) känns väl inte väldigt mycket mera omoraliskt?

Kanske missförstod dig, men Google är opartiska till resultaten som visas. De tar inte emot pengar för att bumpa resultat, det utgår helt ifrån vad som anses vara intressant för användaren. Att påstå något annat är bara att sprida konspirationsteorier.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Kanske missförstod dig, men Google är opartiska till resultaten som visas. De tar inte emot pengar för att bumpa resultat, det utgår helt ifrån vad som anses vara intressant för användaren. Att påstå något annat är bara att sprida konspirationsteorier.

Annonserna (de högst upp och till höger: google) kan väl också räknas till resultaten då de bygger på vad man sökt på?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Annonserna (de högst upp och till höger: google) kan väl också räknas till resultaten då de bygger på vad man sökt på?

Precis, de räknas till resultaten, och de visas inte om de inte är relevanta. Ibland visas t.ex. inga annonser alls, för de har inga som verkar passande. Om jag förståt det rätt kan man inte heller betala mera för att få sina annonser att poppa upp mer.

Så visst, någon betalar för de resultaten. Men det är inget som trycks på dig som reklamen på hälften av min skärm just när jag skriver det här.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gibbon_:

Kanske missförstod dig, men Google är opartiska till resultaten som visas. De tar inte emot pengar för att bumpa resultat, det utgår helt ifrån vad som anses vara intressant för användaren. Att påstå något annat är bara att sprida konspirationsteorier.

De må vara opartiska, men det sker väldigt mycket bortsortering efter kriterier som vilket land du antas befinna dig, oavsett webbläsarens språkinställningar och valda språk. Jag får t ex mycket färre relevanta träffar från ett tyskt IP än från ett svenskt om jag söker på svenska, och att söka efter engelska sidor från en tyskspråkig dator på tysk mark är i stort sett meningslöst. Det må vara en "opartisk" filtrering, men den ställer verkligen till ett helvete om man arbetar parallellt på flera språk.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Ulvenstein:

De må vara opartiska, men det sker väldigt mycket bortsortering efter kriterier som vilket land du antas befinna dig, oavsett webbläsarens språkinställningar och valda språk. Jag får t ex mycket färre relevanta träffar från ett tyskt IP än från ett svenskt om jag söker på svenska, och att söka efter engelska sidor från en tyskspråkig dator på tysk mark är i stort sett meningslöst. Det må vara en "opartisk" filtrering, men den ställer verkligen till ett helvete om man arbetar parallellt på flera språk.

Det handlar rätt mycket om landsinställningarna du har på datorn, min win7 är engelsk och jag bor i england fast iom att jag satt datum och valutaalternativ till sverige får jag svenska resultat och får upp precis samma resultat som OP, riktigt irriterande. Samma med google shopping, jag vill ha de brittiska resultaten och inget annat, innan jag formaterade funkade det men inte numer, verkar som den behöver lära sig lite

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inveramsay:

Det handlar rätt mycket om landsinställningarna du har på datorn, min win7 är engelsk och jag bor i england fast iom att jag satt datum och valutaalternativ till sverige får jag svenska resultat och får upp precis samma resultat som OP, riktigt irriterande. Samma med google shopping, jag vill ha de brittiska resultaten och inget annat, innan jag formaterade funkade det men inte numer, verkar som den behöver lära sig lite

Jag har också märkt att problemet tycks avta efter några veckor, antagligen för att systemet för gissar helt fel på vilka språk som egentligen intresserar användaren, och sedan lär sig efterhand. Hemma funkar det vettigt, men inte på jobbet, vilket kan bero på hur våra datorer är konfigurerade. Sökningar på engelska ord och meningar ger konsekvent träffar på google-översättningen till tyska av samma termer, trots att alla datorer kör engelsk GUI med tysk terminal.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."