Dog min Corsair Force GT?

Permalänk
Medlem

Dog min Corsair Force GT?

Byggde ihop en dator av blandade komponenter från både Komplett och Inet. Har inte jättemycket erfarenhet av att bygga, men den har fungerat utmärkt fram till nu. Flickvännen ringde och sa att det blivit blåskärm och att datorn inte ville starta. Väl hemma testar jag och den startar som den ska, men innan sen vill den att jag antingen ominstallerar eller reparerar Windows. Testade då att reparera med skivan, men det gjorde ingen skillnad. Testade då att gå in i bios för att kolla om allt stod rätt till med boot-ordningen, men där syns bara min lagringshårddisk och optiska läsaren (som av nån anledning dessutom står listad två gånger).

Ska man höra av sig till Komplett eller direkt till Corsair, eller går det att fixa själv?

Datorspecs som kan vara av intresse är:
CPU: Intel i5 2500k
MB: Asus P67 Sabertooth
GPU: Gainward Geforce GTX 570
SSD: Corsair Force GT 120GB
HDD: 2TB WD GP SATA-600 64MB, Caviar Green Power
RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB
PSU: XFX XPS-650W XXX ATX 12V EPS 12V

Permalänk
Medlem

Testa att dra ut väggkabeln från nätagget, och koppla in den igen!

Permalänk
Medlem

Ok det ska jag göra! Jag glömde säga att det har hänt en gång tidigare också, men efter några timmar så funkade den igen som om ingenting hänt, det kan ha hänt att jag drog ut sladden och stoppat in den igen vid det tillfället. Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

corsair corsair corsair..

händer det igen så dra ut strömmen som sagt tidigare. sen kommer den synas igen.

dra in ny firmware på den, tror det är 1.3.3. som gäller nu.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=100162

köpte 5 såna här till jobbet, 2 datorer blåskärmade då och då, 1 tappade disken (precis som i ditt fall) och 2 han aldrig börja strula innan jag uppdaterade fw.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Att de bluescreenar beror väl just på att disken tappas en kort stund? Eller ja, om inte så är det tvärt om!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem innan jag drog in 1.3.3 på den (1.2 innan, visste om det ett bra tag men den började blåskärma allt oftare)

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tillför något men alla sådana här trådar gör att jag bara blir nöjdare över att jag valde att köpa en Seagate Momentus XT 7200.1 500GB istället för SSD.

Förstår inte hur ni orkar/vågar ha så ostabila diskar som systemdiskar.

Nä jag väntar iaf tills SSD tekniken har mognat och blivit lika stabil som "vanliga" mekaniska diskar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har testat nu. Det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem. Samma SSD med samma moderkort. Det fungerar efter att du har tagit ut SATA 3 kabel ut från SSD'n, sen koppla det tillbaka. Det tar ibland några gånger när du måste starta om igen och igen men efter flera gånger det ska starta. När det startar, gå till: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162 och uppdatera firmware till 1.3.3. Starta om datorn och det skulle fungera helt ok.

Visa signatur

Hjälp svenskarnas Speedwave! Tillsammans kan vi verkligen se hur bra våra internetleverantörer är.

Permalänk
Medlem

Okej, återkommer med resultatet!

Permalänk
Medlem

Sladdar har åkt ut och in igen flera gånger och jag har startat om den en massa gånger men den vaknar aldrig. Ska jag ge upp? Jag försöker nog imorgon igen, men sen tar jag det med Komplett.

Har förresten försökt läsa mig till hur jag ska bära mig åt hos Komplett och deras "instruktioner" för returer är ju bara ett rejält långfinger åt konsumenten. Någon som har erfarenhet som kan beskriva processen lite? Ska jag skicka in disken med alla manualer och förpackningar? Får jag en ny, lagar de den åt mig eller får jag pengarna tillbaka? Hur lång tid dröjer det tills jag får en ny? Vem ska betala frakten? osv.

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur gör man med reklamationer hos Komplett, men om / när får du ett nytt SSD, uppdatera firmware direkt efter du har installerat Windows.

Också, har du hittat din SSD i BIOS? Försökt att koppla till annan SATA port på din moderkort och kolla i BIOS igen?

Visa signatur

Hjälp svenskarnas Speedwave! Tillsammans kan vi verkligen se hur bra våra internetleverantörer är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crescent:

Vet inte hur gör man med reklamationer hos Komplett, men om / när får du ett nytt SSD, uppdatera firmware direkt efter du har installerat Windows.

Också, har du hittat din SSD i BIOS? Försökt att koppla till annan SATA port på din moderkort och kolla i BIOS igen?

Ända stället i BIOS jag kollat på är boot priorities och där syns den inte till. Ja, har testat att byta plats på moderkortet, testat att byta SATA-sladd med den hårddisken som faktiskt fungerar. En sak jag la märke till är att SATA-sladden på min HDD "knäpper till" när man sätter fast den och man behöver trycka in "knappen" på sladden för att få ut den igen, medan SSDn inte har samma "knäpp" och sitter mycket lösare så att den bara kan dras rakt ut. Är din likadan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crasz:

Ända stället i BIOS jag kollat på är boot priorities och där syns den inte till. Ja, har testat att byta plats på moderkortet, testat att byta SATA-sladd med den hårddisken som faktiskt fungerar. En sak jag la märke till är att SATA-sladden på min HDD "knäpper till" när man sätter fast den och man behöver trycka in "knappen" på sladden för att få ut den igen, medan SSDn inte har samma "knäpp" och sitter mycket lösare så att den bara kan dras rakt ut. Är din likadan?

Låter som att du borde dra ur och trycka i SATA-kabeln lite hårdare i ssd:n! (Har en GT jag också)

Permalänk
Medlem

Så den ska knäppa alltså? Ska man behöva använda våld? Jag vågar inte ta i allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crasz:

Så den ska knäppa alltså? Ska man behöva använda våld? Jag vågar inte ta i allt för mycket.

Det ska du inte göra det finns inga metallsaker i endel ssder som gör att kablen hålls på plats

Skickades från m.sweclockers.com