[Java] Hjälp med sortering av double
Tjena!
Har stött på ett problem när jag gjorde en uppgift från Java direkt med Swing. Uppgiften går ut på att man ska beräkna poängen utav ett simhopp vilket görs genom att 7 domare ger varsin poäng från 0 till 10 och den största och lägsta poängen räknas bort och därefter beräknas medelvärdet utav de 5 återstående poängen. Sedan multipliceras detta med 3 och slutligen multipliceras detta med ett tal som anger hoppets svårighetsgrad. Programmet ska först läsa in svårighetsgraden och sedan de 7 domarpoängen, sedan ska programmat visa hoppets poäng efter att ha beräknad den.
Jag vet hur man skriver programmet om man använder arrays och keyboard read men denna uppgift kommer från kapitel 1 i boken där man använder sig utav JOptionPane rutor och int samt double.
Jag har kommit så här långt men har kört fast när det gäller att ta bort den största samt minsta poängen, inget utav detta har nämnts hittills i kapitlet så jag är lite nyfiken på hur man ska utföra detta med det spannet man har. Så här långt har jag kommit hittills:
import javax.swing.*;
public class simhopp {
public static void main(String[]args) {
String svårighet = JOptionPane.showInputDialog(null,"Ange hoppets svårighetsgrad.");
double a = Double.parseDouble(svårighet);
String poäng1 = JOptionPane.showInputDialog(null, "Ange domare 1 poäng.");
double B = Double.parseDouble(poäng1);
String poäng2 = JOptionPane.showInputDialog(null, "Ange domare 2 poäng.");
double C = Double.parseDouble(poäng2);
String poäng3 = JOptionPane.showInputDialog(null, "Ange domare 3 poäng.");
double D = Double.parseDouble(poäng3);
String poäng4 = JOptionPane.showInputDialog(null, "Ange domare 4 poäng.");
double E = Double.parseDouble(poäng4);
String poäng5 = JOptionPane.showInputDialog(null, "Ange domare 5 poäng.");
double F = Double.parseDouble(poäng5);
String poäng6 = JOptionPane.showInputDialog(null, "Ange domare 6 poäng.");