Permalänk
Medlem

Q-Fan, kan inte sätta lägsta temp

När jag kör QFan:s setting "Silent eller "Standard"" så blir datorn näst intill ljudlös. Eftersom inte fläktarna går i 100% när CPU:n når 60 grader så har jag satt Q-fan till Manual.

Men i manual så går plötsligt fläktarna i 80%, fast datorn är idle . Dvs en massa oväsen!

Jag antar att detta har någonting att göra med att Q-fan settingen "CPU lower temperature" är satt till 20 grader vid manual. 20 grader kommer aldrig att hända, inte ens när datorn är avstängd! Men tyvärr är CPU lower temperature utgråat.

Det ideala hade varit:
Low fan speed - 40 grader
100% fan speed - 60 grader

Någon som har tips hur jag kan sätta CPU lower temp till något annat?

Så Q-Fan verkar ge mig alternativen:
- Ljudlös varm dator
- Jetplansljud ala kall dator

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Tror du måste installera AI suite för att få extra kontroll över hur fläktarna beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror du måste installera AI suite för att få extra kontroll över hur fläktarna beter sig.

Kan det vara så. Jag brukar aldrig använda alla mjukvaror som skickas med moderkortet. Jag föredrar att ändra i BIOS... Men om detta tillåter mig att konfigurera fläktarna nogrannarna så är det helt klart värt att testa.

EDIT: AI Suit for da king. Märkligt att det inte går att konfigurera minsta fläkthastigheten via Bios.... Men nu är datorn lika tyst som en midnattsdröm
Vilka fler ASUS mjukvaror borde jag installera?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)