Enkätundersökning om nedskräpning

Permalänk
Medlem

Enkätundersökning om nedskräpning

Ohio, Sweclockers!

Jag har en vän som behöver svar på en enkät om nedskräpning. Han uppskattar det verkligen om ni tar er tid till detta.

Länk till Enkät

Det är simpelt upplagt och det är bara att bocka i och bara svara på de frågor ni vill svara på. Alla svar räknas!

Tack!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Fixat!

Jag hatar folk som skräpar ner. Helt OK med 800 i böter om man slänger ett tuggummipapper på marken.

Permalänk

Jag svarar gärna om jag först får lite mer information om vad datan ska användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fixat!

Jag hatar folk som skräpar ner. Helt OK med 800 i böter om man slänger ett tuggummipapper på marken.

Jo, det är väl antagligen inte hållbart så som enskilda individer beter sig. Om man ser rent till etik och moral kan man ju applicera principen att det inte fungerar om alla skulle gå och slänga skräp på marken, hur kan det då vara rätt för den enskilde? Etik och moral är dock inte alltid ett med lagen, just därför tycker jag att det är viktigt att se vad folk tycker i frågan. Lagen säger ju en sak, vad säger ni?

Skrivet av defaultusername:

Jag svarar gärna om jag först får lite mer information om vad datan ska användas till.

Självklart! Datan som sådan kommer behandlas och sorteras i syfte att framställa grafer som illustrerar vad de tillfrågade (generellt sett) tycker i frågorna. Resultatet kommer att presenteras i en slutgiltig rapport för handledare och en eventuell redovisning inför mindre grupp.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Svarat. Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är okej att bara slänga sin skräp på golvet när det finns en papperskorg i en 4-meters radie eller att de lägger upp sina smutsiga skor på stolarna på tåget. Så himla ociviliserat.

Det borde vara strängare straff för nedskräpning och skadegörelse... Singapore är ganska ren...

Btw, kolla in den första bilden på Wikipedias sida om "litter"

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Jag slänger/fimpar om jag ser en sopkorg/askfat i närheten. Annars åker fimpen tyvärr ner på marken. Papper och annat brukar jag försöka ta med mig så länge det inte är kladdigt/olämpligt att ha i fickorna.
Jag är dock långt ifrån perfekt. Jag tycker att kommunerna får se till att det finns fler askfat och sopkorgar tillgängliga.

Fokus bör från myndigheternas sida vara att bötesfälla större nedskräpningar - t.ex. ungdomsgäng som sprider burkar, flaskor och annat efter sig när de festar i parker mm. Det är enkelt gjort att ta med sig en svart sopsäck vid såna lägen, lägga skräpet i den och placera intill närmaste papperskorg.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag slänger/fimpar om jag ser en sopkorg/askfat i närheten. Annars åker fimpen tyvärr ner på marken. Papper och annat brukar jag försöka ta med mig så länge det inte är kladdigt/olämpligt att ha i fickorna.
Jag är dock långt ifrån perfekt. Jag tycker att kommunerna får se till att det finns fler askfat och sopkorgar tillgängliga.

Fokus bör från myndigheternas sida vara att bötesfälla större nedskräpningar - t.ex. ungdomsgäng som sprider burkar, flaskor och annat efter sig när de festar i parker mm. Det är enkelt gjort att ta med sig en svart sopsäck vid såna lägen, lägga skräpet i den och placera intill närmaste papperskorg.

Det är också enkelt gjort att inte röka om man inte vet var man kan fimpa när man är klar. Vad gäller papper så har jag aldrig, ALDRIG, råkat ut för att jag inte kunnat ta med det till närmsta soptunna utan några större problem.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Det är också enkelt gjort att inte röka om man inte vet var man kan fimpa när man är klar. Vad gäller papper så har jag aldrig, ALDRIG, råkat ut för att jag inte kunnat ta med det till närmsta soptunna utan några större problem.

Det är tyvärr ännu enklare att skita i det. Simple as that.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag vet inte riktigt skillnaden på miljöbrott och nedskräpning och därmed har svårt att skilja på frågorna.

Nedskräpning på allmän plats så tycker det vid mindre saker är försumbart, men ett visst bötesbelopp är rimligt om det görs olämpligt. Jag tänker på cigaretter, snus, tuggummi etc. Och vad som olämpligt kan diskuteras.

Men pratar vi om att slänga en soppåse full med skräp på en annans mark eller liknande, så ser jag det som ett miljöbrott och skadegörelse och då är fängelsestraff och dryga böter rimligt. Problemet är bara det att det är svårt att spåra gärningsmannen, för någon kan kasta någon annans påse.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".