Återskapa förlorad data från hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009

Återskapa förlorad data från hårddisk

Jag har en hårddisk i datorn som inte har något "format", så den måste ha krashat. Den hittas i Disk Management i W7, men det står att hårddisken är "unallocated".

Nu är det så att den är 1,5TB stor, och var i princip full innan den krashade. Det finns många viktiga dokument på den som jag måste komma åt, så hur ska jag gå tillväga för att få tillbaka datan?

Laddade ner "Recuva" för att se om jag hittade någon data, men den hittar bara hårddiskarna som är formaterade så att säga.

Vilket program ska jag använda för att återställa?

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Prova återställa de förlorade partitionerna med testdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av jookeer:

Prova återställa de förlorade partitionerna med testdisk

Använder TestDisk ATM, men det kommer ju ta flera dagar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Rolfsaurus:

Använder TestDisk ATM, men det kommer ju ta flera dagar.

Att skanna efter partitioner på 1.5TB tar timmar - inte dagar.

Håller själv på med att skanna 12 TB - det kan ta nån dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av jookeer:

Att skanna efter partitioner på 1.5TB tar timmar - inte dagar.

Håller själv på med att skanna 12 TB - det kan ta nån dag.

10% efter 1,5h - okej, inte en dag, men nästan.

Hoppas att jag skannar rätt nu iaf! Måste åt en säkerhetskopia från iPhonen innan jag kan använda mobilen. Är mobillös pga detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009

Fick upp detta nu, vad betyder det? Kan jag inte återställa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Innan man skannar anger man om disken är "Intel" eller "EFS/GPT" - detta val är viktigt.
Diskar under 2 TB brukar vara "Intel".
Nu vet jag inte hur ditt val gjordes.
Har du gjort fel - gör om!

Din bild visar 2 partitioner, FAT16 och NTFS. Stämmer det?
Min erfarenhet är att jag efter skanning känner igen partitionerna + de är gröna i bilden och spar då undan (write) + omstart vilket brukar funka.

testdisk gör inget farligt såvida du inte ber om det. I din bild klagas det på diskstorleken + att partitionerna inte kan återskapas, en situation jag inte har erfarenhet av. Möjligen kan detta fixas med funktionen "Geometry" där man sätter CHS-värdena, vilket kan gå käpprätt åt hillivettu om man gör fel.

Tryck "Continue" och avbryt därefter, starta om testdisk och skanna "Intel".

Testdisk klarar 2 saker, den ena att återställa partitionstabellerna, den andra att hitta/kopiera filer. Bäst är ju att fixa tabellerna men får man inte det att funka prova söka efter förlorade filer och kopiera dessa till en annan disk.

Det tar låååååååång tid men man har inget val. Bara att tagga ner, ta en glögg eller 2.
Sen vet jag av egen erfarenhet att man drar sig för att läsa manualen - men ofta kan det vara en genväg - att begripa va f.n man håller på med...
Om disken är mekaniskt frisk brukar man förr eller senare hitta det man söker. Tålamod, tid och envishet är nyckeln. Dokumentera vad du gör så slipper du göra om sådant du redan provat.

Gratisalternativ finns, tex. gparted.

Active@File Recovery och Active@Partition Recovery är "trialware", gratis att skanna med men kostar om man vill reparera/kopiera. Man kan prova och ser det bra ut får man emaila tomten om inköp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av jookeer:

Innan man skannar anger man om disken är "Intel" eller "EFS/GPT" - detta val är viktigt.
Diskar under 2 TB brukar vara "Intel".
Nu vet jag inte hur ditt val gjordes.
Har du gjort fel - gör om!

Din bild visar 2 partitioner, FAT16 och NTFS. Stämmer det?
Min erfarenhet är att jag efter skanning känner igen partitionerna + de är gröna i bilden och spar då undan (write) + omstart vilket brukar funka.

testdisk gör inget farligt såvida du inte ber om det. I din bild klagas det på diskstorleken + att partitionerna inte kan återskapas, en situation jag inte har erfarenhet av. Möjligen kan detta fixas med funktionen "Geometry" där man sätter CHS-värdena, vilket kan gå käpprätt åt hillivettu om man gör fel.

Tryck "Continue" och avbryt därefter, starta om testdisk och skanna "Intel".

Testdisk klarar 2 saker, den ena att återställa partitionstabellerna, den andra att hitta/kopiera filer. Bäst är ju att fixa tabellerna men får man inte det att funka prova söka efter förlorade filer och kopiera dessa till en annan disk.

Det tar låååååååång tid men man har inget val. Bara att tagga ner, ta en glögg eller 2.
Sen vet jag av egen erfarenhet att man drar sig för att läsa manualen - men ofta kan det vara en genväg - att begripa va f.n man håller på med...
Om disken är mekaniskt frisk brukar man förr eller senare hitta det man söker. Tålamod, tid och envishet är nyckeln. Dokumentera vad du gör så slipper du göra om sådant du redan provat.

Gratisalternativ finns, tex. gparted.

Active@File Recovery och Active@Partition Recovery är "trialware", gratis att skanna med men kostar om man vill reparera/kopiera. Man kan prova och ser det bra ut får man emaila tomten om inköp.

Jag vill minnas att jag klickade på "Don't know", eller liknande.
Får väl göra om skannen och sitta ~16h till och vänta.

Det stämmer att det står så på bilden, men hårddisken var tidigare extern och hade endast en partition, NTFS.

"Min erfarenhet är att jag efter skanning känner igen partitionerna + de är gröna i bilden och spar då undan (write) + omstart vilket brukar funka." - Vad menar du här?

Vågar inte pilla med något som kan förstöra min data, som jag måste återskapa!

Ska jag lämna disken oformaterad? Eller ska jag formatera den till NTFS och sedan försöka återskapa?

Läser manualen för TestDrive i hopp om större förståelse.

Behöver verkligen återskapa hårddisken! Helvete att sånt här händer mig.

Tack för hjälpen!
God jul

EDIT*
Nu är jag säker på att jag tog "Intel/PC". Vad innebär nu detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Du skall absolut inte formatera - då skriver du över MFT'n - ajaj.
Intel/PC betyder MBR-partition
Ev. kan du ha HW-problem med disken - kör HD Tune och kolla SMART-värdena

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av jookeer:

Du skall absolut inte formatera - då skriver du över MFT'n - ajaj.
Intel/PC betyder MBR-partition
Ev. kan du ha HW-problem med disken - kör HD Tune och kolla SMART-värdena

Citat:

HD Tune Pro: WDC WD15EADS-11P8B1 Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 48.5 MB/s
Transfer Rate Maximum : 102.6 MB/s
Transfer Rate Average : 79.1 MB/s
Access Time : 15.3 ms
Burst Rate : 200.5 MB/s
CPU Usage : 2.4%

Bra/dåligt?

Körde Active@ Partition, skannade och blev precis klar. Men jag kan inte göra en återställning!

Resultat:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009

Ingen som som har koll på detta?

Behöver verkligen komma åt datan! Känns riktigt dumt att inte kunna använda min oöppnade iPhone, som jag haft liggandes i en månad. Plus viktiga dokument.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Disken presterar som den skall - troligen är den fysiskt frisk.
Gjorde du en "Quickscan" i Active@ Partition?

Prova annars Acive@File Recovery - den borde hitta filerna.

MEN...

som jag sa, du måste köpa progget för att kopiera av filerna. Prova först att hitta - det är gratis.

Det är 2 saker - den ena att fixa partitionenstabellerna, den andra att hitta och rädda filerna.

Ett annat progg är GetDataBack - kan vara ett alternativ.
Ta en glögg till medan du väntar.

Man måste prova sig fram med olika verktyg - inget klarar allt - det är en interaktiv try and error process.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av jookeer:

Disken presterar som den skall - troligen är den fysiskt frisk.
Gjorde du en "Quickscan" i Active@ Partition?

Prova annars Acive@File Recovery - den borde hitta filerna.

MEN...

som jag sa, du måste köpa progget för att kopiera av filerna. Prova först att hitta - det är gratis.

Det är 2 saker - den ena att fixa partitionenstabellerna, den andra att hitta och rädda filerna.

Ett annat progg är GetDataBack - kan vara ett alternativ.
Ta en glögg till medan du väntar.

Man måste prova sig fram med olika verktyg - inget klarar allt - det är en interaktiv try and error process.

Ajjamensan, en Quickscan.
Provar med Active@File också.

Konstigt att det är två program med nästan samma namn, blir lite smått förvirrad!

Hur hittar jag partitionstabellerna då?

Ska prova GetBackData imorgon då, och hoppas på någon framgång.

Provat med Recuva (?), TestDisk och Active@ Partition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Asså, disken har partitionstabeller för att hantera partitoner och MFT för att hantera filerna. Jag har ju angett 2 progg, ovan, som gör det ena och det andra.

Man får läsa på så man vet vad man gör, det är seriösa saker det här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning
http://www.ntfs.com/ntfs-mft.htm

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Är information så viktig som trådskaparen påstår, skulle jag nog rekommendera lite mer avancerad hjälp. Jag får uppfattningen att det saknas även den mest grundläggande kunskapen om diskar och filsystem och då kan det sluta illa.

Ett råd i all välmening: Läs på ordentligt och lär dig hur det är uppbyggt, eller få hjälp av någon mer erfaren. Hjälp via forum har sina begränsningar.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

jag har användt mig av ett äldre program 4 gånger ungefär där disk inte funkar som det skall ordentligt och jag har lyckats med varierande resultat, 2 av 3 har jag lyckats få tag på de jag behövft.

ontrack eazy recovery

där kan du med lite tur återskapa filer även från en disk som är formaterad och inte bara crashad.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Asså, man måste begripa hur diskstrukturerna är uppbyggda, vilka partitioner man en gång hade och deras attribut, kanske inte i detaljerna men tillräckligt för att förstå hur räddningsprogrammen vill ha det.

Är disken fysiskt frisk och MFT'n hyggligt oskadd skall man kunna återvinna huvuddelen av datat med något vettigt verktyg. Som sagt, man får prova sig fram med olika verktyg. Plötsligt händer det.

Sen kan man ju som alltid i sånnahäringa fall undra vaffö folk aldrig lär sig backa sina viktiga data. Märkligt, mycket märkligt. Man blir bara så trött. Som om man inte har annat att göra än att hänga här på swecen och hjälpa klantisar att återvinna sina data. Man behöver inte läsa många trådar för att inse att lagringsmedia kan krascha och ta lärdom av detta innan det händer en själv. Medicinen är BACKUP. Kan uppenbarligen inte sägas för ofta. Det är aldrig diskens fel om du förlorar data i en krasch, att disken kraschar är inte ditt fel men att du förlorar ditt data är alltid ditt eget fel. Finns många bra gratis backupprogram, många OS har t.o.m inbyggd backup som kan schemläggas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Mar 2011

Känner att jag måste tipsa om ett program som räddat mig själv många gånger, Remo Recover http://www.remosoftware.com/ Har en disk som rasade under en backup och jag har testat de flesta rekommenderade programmen med blandade resultat. Som bäst kunde de återskapa ett par procent av mina bilder. Remo klarade av nära nog 100 procent, tror det var 4-5 av nästan 1000 bilder som räddades. Det kostar runt $100 men det var det värt! Har testat formaterade diskar och diskar med förlorade partitioner samt en hel del minneskort med liknande resultat. Men som sagt, backup är lösningen för det mesta.