Problem när jag lägger till hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Problem när jag lägger till hårddisk

Hej.

Jag uppgraderade min dator för någon månad sedan bytte rubbet förutom mina två hårddiskar. Jag kunde använda båda hårddiskarna då.

Jag kan inte boota längre med båda hårddiskarna inkopplade för då fryser datorn i bootup, jag kan inte komma till bios ens.
Det går jättebra med endast min SSD.
Jag har testat att flytta runt sladdarna i Sata portarna i olika kreativa sätt men det verkar inte fungera.

Moderkort: P9 z68-V

Någon som har något tips på vad man kan prova?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Trasig hårddisk. Byt ut den.

Har du testat andra SATA kablar också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2008

Kan du boota om du har någon av de "felaktiga" hårddiskarna i?

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Sparade du nätagget från din gamla dator?
Vad är det för märke modell och ålder på nätagget?
Hur gamla är de hårddiskarna som inte funkar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Hårddisken är en Western Digital 2 tb

Mitt nuvarande Nätagg är en Corsair TX 850 och mitt gamla var en corsair 550

Testade att byta nätaggs sata kablarna för att se om den gav för lite ström och provade att vänta på Bios i ca 10 minuter för att se om den skulle komma förbi den rutan.

När jag sätter på datorn står det No harddrives is detected

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Testade ny att endast ha i min Western och det funkade ej heller. Ny Satakabel till den också funkade inte. Provade kabeln som fungerar till min SSD och inte det heller med någon effekt.

Konstigt att den skulle vara sönder. Bytte inte chassi utan bara inredningen. Rörde knappt hårddiskarna

Western hårddisken och SSDn köpte jag samtidigt för något år sedan funkade galant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Resetat moderkortet helt och hållet? ( Plockat ur batteriet och satt i igen )

The computer is a moron.