Fråga: Kan man återskapa följande SSD

Permalänk
Medlem

Fråga: Kan man återskapa följande SSD

Hej

Jag slutade precis mitt arbete och det blev en dålig stämning. P.G.A en hel del oshyssta beskyllningar samt påhopp från min gamla arbetsplats samt min "kollega, vän, mytoman, falska vän" så blev inte avslutet bra. Dessa har försökt att vända allt som jag gjort i företagets bästa intresse mot mig efter att jag gick till facket, som (unionen) som varit en klippa i detta fall. Jag har fått oreserverat med hjälp från dem.

Jag har haft en bärbar dator i min ägo som jag nu lämnat tillbaka till dem.

Fråga, Kan de återskapa datan efter att jag kört på en Intel SSD 320, 160GB, CC cleaner, write all to zero. kört Intels Secure Erase 2 ggr samt skapat en ny partition som täcker hela disken med true crypt samt gett ett 64 teckens lösen som var random som inte ens jag kommer ihåg?

Jag har inte haft något dumt på denna disk men jag har blivit anklagad för allt mellan himmel och jord av min VD samt min förra "vän, kollega" och det slutade med att de köpte ut mig p.g.a att det inte fanns något skäl att klaga på.
(mer än att jag inte slickar röv)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 , 32 GB ram, Palit 2080 GameRock Pro , 4 TB SSD, ACER Predator X34, Logitech G710+.

Permalänk
Medlem

Alltså jag vette 17 om man kan återskapa data från en SSD alls.
Det borde egentligen räcka med en vanlig delete + TRIM kommando för att cellerna skall vara rensade.
Men jag är inte helt säker såklart då jag inte läst nåt om detta.
Med en vanlig delete utan TRIM så är ju datan egentligen kvar, och kan då iaf i teorin återskapas.
Så ditt sätt att rensa den skulle ju funka bra på en mekanisk disk, och borde då vara tämligen bombsäkert på en SSD

Permalänk
Medlem

Har du krypterat hela disken så ska det vara omöjligt för dem.

Permalänk
Medlem

en gång med intels secure eraser hade räckt, ja. inget går att återskapa.
eventuellt att de skulle kunna komma åt index-filen med jätterätt verktyg, men alla "data" är borta.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Inlägg

Tack för bra och snabba svar. MVH Anders

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 , 32 GB ram, Palit 2080 GameRock Pro , 4 TB SSD, ACER Predator X34, Logitech G710+.