kalas konstigt fel upplåsning av kärna ????

Permalänk
Skrivet av dallemeballe:

vet inte vilken bios jag har men använder driver genius så jag räknar med att den fixat det senaste ? ... tack för bra länk mitt kort var inte med dock... men det står precis så som det gör i guiden det som är inringat i rött det e det jag tycker e så konstigt

Inte för det tillför nåt direkt om just kärnorna. Men om du fick den att köras stabilt med samma antal kärnor fast datorn upptäckte den som en phenom2a ist så bör du köra den i det läget om det går. För har du tur så har du i alla fall lyckats låsa upp level3 cache minnet som är låst på athlons och det kan ge en hyffsad prestanda boost. Speciellt i vissa spel och program som har nytta av ett stort cache minne hos cpun,
Om du inte redan har det så ladda ner Cpu-Z så du kan kolla hur stora och vilka cache minnen din processor har. Eller i alla fall vad windows kan se och utnyttja. Så står det nu helt plöstligt 6mb L3 så har du iaf fått en snabbare processor utan öka antalet kärnor.

Skriver ganska rörigt nu. Värre än vanligt då jag halvsover typ. Men om du inte förstår vad jag skrivit så säg till så skriver jag om det när jag är lite mer vaken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dallemeballe:

det vet jag... jag har googlat en hel del innan jag skapade tråden .. men då hittatde jag bara dom som lyckas öppna alla 4 . å dom som öppna alla men fick ostabilt system. å dom som inte lyckats... jag tyckte att jag halft lyckades när jag öpnna den fjärde men stängde nr 2 ist å datorn säger att jag har phenom ist för athlon. det resultatet tyckte jag var märkligt och har inte hittat nån annan som gjort det jag gjorde.. tänkte ju så klart att det var easy fix för grabbarna på swe klockers som har mer erfarenhet än mig .. men nu gick det tydligen inte med aif men nu har jag provat och åter går till 3 cores som normalt ist

btw kör nu med antec cooler 620 funkar otroligt bra klockade till 3,8g å ligger på 14c i idle och 28 efter 45 minuter med prime 95

Phonom (B55) betyder det är som en phenom men har inte låst upp L3 cache. Du kan inte ha kallare än ditt rumstemperatur, bara om du använder flytande kväve eller liknande.

Permalänk
Skrivet av dallemeballe:

aha ok altså funkar det inte så logiskt som jag tänkte... tack för bra svar

btw så är jag 25 för er som undrade på den punkten ... och inte utnänmd till data geni heller ( därför sökte jag svar på forum vilket också blir sista gången )

men tack igen inz-audio för bra svar

NP gör vad jag kan för att hjälpa. Vill du inte ta några mer frågor via trådar så skicka ett PM ist till mig så kan vi ju kanske lösa dom problemen då om du får några fler..

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av Bävra jävel:

Inte för det tillför nåt direkt om just kärnorna. Men om du fick den att köras stabilt med samma antal kärnor fast datorn upptäckte den som en phenom2a ist så bör du köra den i det läget om det går. För har du tur så har du i alla fall lyckats låsa upp level3 cache minnet som är låst på athlons och det kan ge en hyffsad prestanda boost. Speciellt i vissa spel och program som har nytta av ett stort cache minne hos cpun,
Om du inte redan har det så ladda ner Cpu-Z så du kan kolla hur stora och vilka cache minnen din processor har. Eller i alla fall vad windows kan se och utnyttja. Så står det nu helt plöstligt 6mb L3 så har du iaf fått en snabbare processor utan öka antalet kärnor.

Skriver ganska rörigt nu. Värre än vanligt då jag halvsover typ. Men om du inte förstår vad jag skrivit så säg till så skriver jag om det när jag är lite mer vaken

om jag förstod rätt nu så aka jag kolla fliken cache/ senan rutan som heter L3 cache ? ifall jag fatta rätt står det 6m bytes där

Permalänk
Skrivet av dallemeballe:

om jag förstod rätt nu så aka jag kolla fliken cache/ senan rutan som heter L3 cache ? ifall jag fatta rätt står det 6m bytes där

vet inte om bilderna blir synbara men testar

http://s6.postimage.org/3yxb0a5a9/cache.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallemeballe:

vet inte vilken bios jag har men använder driver genius så jag räknar med att den fixat det senaste ? ... tack för bra länk mitt kort var inte med dock... men det står precis så som det gör i guiden det som är inringat i rött det e det jag tycker e så konstigt

Vet inte vad driver genius är, men tvivlar starkt på att den uppdaterar BIOS. Detta måste du göra själv, kolla manualen för ditt moderkort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vet inte vad driver genius är, men tvivlar starkt på att den uppdaterar BIOS. Detta måste du göra själv, kolla manualen för ditt moderkort.

driver genius pro är ett program som söker upp dom senaste drivarna till dina komponenter i datorn..... bäe den hadde inte fixat bios så jag gjorde det nyss. men hjälpte inte på 4 kärnors biten..

men jag kör den nu som en phenom för det verkar som att jag fick extra cache ? (eller vad det nu va för nått =S )
he he he

Permalänk
Medlem

Bara för att man kan göra en sak så betyder det inte att det kommer fungera..annars skulle världen vara förstörd

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Driver genius uppdaterar inte bios.
Ladda ner från moderkortets hemsida

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz