Tjena! SSD problem..(Tror jag).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Tjena! SSD problem..(Tror jag).

Tjena

Ursäkta att jag bara har en post, valsar in och frågar om mitt problem direkt men har aldrig haft några större dator problem tidigare och google har hjälpt mig med dom. Fast nu är det så att jag köpte en HELT ny dator från komplett...otroligt glad över att få spela Star Wars TOR med den och dylikt. Fast datorn går långsamt, värre än min gamla burk från 2004..

Köpte datorn från komplett för drygt 2 veckor sedan, följande info:

QPAD FH Komplett L.E. Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Silver Power SP-SS500 500W PSU Intel® Core i5-2400 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan Akasa AK-CCE-7106HP CPU Kylare MSI H61MA-E35 (B3), Socket-1155 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S Corsair SSD Nova Series 2, 60GB (Har en annan hårddisk till på 500gb) OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Logitech Desktop MK120 (Nordic) MS COA Label Windows Home Premium 7 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

Gick hur bra som helst i början, märkte av några ytterst sällan freezes då och då. Jag får allt fler freezes/laggs per dag, helt omöjligt att röra datorn vid någon typ av installation...Jo jag installera Ventrilo medans jag försökte göra något på webben = GÅR EJ. Allt som ligger på SSD'n är bara mitt windows 7 och resten ligger på min andra hårddisk. Jag har även testat att plocka bort min gamla, köra ett spel på SSD'n (drygt 15gb space) och samma problem kvarstår.

Hoppas någon har en lösning..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

Låter som virus som belastar datorn. Kolla i aktivitetshanteraren hur cpu / minnena belastas när endast utforskarn är igång. Alltså när du mer eller mindre har startat datorn och inte startat något annat än aktivitetshanteraren.
Ifall det ligger högt så testa att virusskanna datorn.

Kanske verkar lite väl snabbt för ett virus men du kan ha haft oturen på din sida

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Den ser okej ut och inte tecken på virus..vilket vore också vara förvånansvärt efter så lite användning.

Uploaded with ImageShack.us

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ingen som har några ideer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

AHCI och TRIM påslaget på SSD'n?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Kan du kolla i Bios om du kör IDE eller AHCI? Du bör köra AHCI för att få ut max prestanda ifrån SSD:n...finns guider på internet hur man aktiverar AHCI i efterhand (vanligtvis skall man aktivera detta innan man installerar Windows)

Corsair Crystal 460 RGB - Cooler Master V1000 - Aorus X370 Gaming K7 - Ryzen 5 1600 - Corsair 3000MHz - Samsung 960 EVO 256GB - Noctua D-14 - Sapphire RX 480 4gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Okej jag har kollat runt lite och hittar inte någon bra guide som stämmer in på det jag har. Skulle någon kunna linka en som är amatör vänlig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Jun 2006

Ang ahci och ide så kommer du inte märka superstor skillnad så jag tror problemet ligger någon annan stanns, har en kompis med precis samma ssd, den pajja efter ca 2 veckor.
Mitt förslag är att ta den andrA hdd du har och installera windows och program/ spel, och koppla ur ssd helt. Om problemet försvinner bör du lämna tillbaka ssd på garanti.

Sonus Faber Venere 2.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Okt 2011

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Där har du en sida som visar hur du kan snabba upp din dator väldigt mycket.
Men som sagt jag tycker med att det är nått annat som spökar.

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

AHCI är igång tydligen..

@Xarl, Ah det är ju förjävligt...

@Meckley, Jag tror inte det ska behövas eftersom den är ganska ny..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2008

Testa att byta SATA kabel eller kolla så den inte är böjd, sitter löst eller är vinklad för hårt. Om detta inte funkar får du antingen installera om windows eller försöka byta ut den.

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Men SATA kabeln är helt ny, har inte ens blivit rörd av någon annan än komplett.se.. Ominstallera windows hjälper inte? Jag installera det för drygt 2 veckor sedan och har inget annat än mitt OS på SSD'n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jag hittade massa problem ang denna produkt på internet och ringde nyss komplett, klaga och ska skicka in den/betala en mellan skillnad för en bättre.

Har någon en bra erfarenhet av SSD/eventuellt HDD som är värt att köpa då? (som www.komplett.se har att erbjuda)

Rekommendera mig en, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Seoxtonix:

AHCI är igång tydligen..

@Xarl, Ah det är ju förjävligt...

@Meckley, Jag tror inte det ska behövas eftersom den är ganska ny..

Men tråden handlar väl ändå om att din dator är långsam, så på den sidan jag länkade så visar det hur man ställer in windows på olika sätt för att bättre på snabbheten i windows!
Du kan ju inte be om hjälp å sen när man ger tips så "behövs" inte det för att datorn nästan är ny!

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Seoxtonix:

Jag hittade massa problem ang denna produkt på internet och ringde nyss komplett, klaga och ska skicka in den/betala en mellan skillnad för en bättre.

Har någon en bra erfarenhet av SSD/eventuellt HDD som är värt att köpa då? (som www.komplett.se har att erbjuda)

Crucial M4

Corsair Crystal 460 RGB - Cooler Master V1000 - Aorus X370 Gaming K7 - Ryzen 5 1600 - Corsair 3000MHz - Samsung 960 EVO 256GB - Noctua D-14 - Sapphire RX 480 4gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Seoxtonix:

Jag kör själv med Intel SSD och just nu Intel 510 250GB. Privat är jag inne på min andra Intel SSD. På jobbet har jag tryckt in flera Intel SSD diskar i bärbara datorer som behövt hottas upp. En av de Intel 320 SSD visade sig 8mb buggen. Intel var väldigt hjälpsamma så det löste sig bekvämt. Intel diskarna har annars fungerat mycket bra och just tack vare att det är Intel finns det mycket info att hämta på diverse ställen. Intel SSD drive toolbox hjälper dig med trim mm lätt som en plätt. Visst..i prestanda tester kanske det inte ligger i topp alltid men de är tillräckligt snabba. Jag har lagt ner mekaniska diskar helt där jag installerar operativsystemet. De duger bra att lagra saker på. Köp en så stor SSD som du har råd med och installera spel och annat jox på den och lagra filer på en vanlig sata drive

Windows 10 devices FTW. Surface Pro 4 i7 | Microsoft Lumia 950 | Microsoft Band 2