Vart kan man köpa backplate i sverige?

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa backplate i sverige?

Har lyckats slarva bort en backplate till AM3 moderkort och är nu i -desperat- behov av en!
Vet någon var man köper? Vill någon sälja?

Permalänk

backplate till moderkort har jag aldrig hört talas om... eller menar du backplaten till en standard am3 sockel?

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

backplate till moderkort har jag aldrig hört talas om... eller menar du backplaten till en standard am3 sockel?

Yes, med gängor och rubbet.

Permalänk
Medlem

Det har jag inget minne av att jag sett någonstans, men du kan ju köpa en ny CPU kylare så får du med en som passar till den kylaren.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det har jag inget minne av att jag sett någonstans, men du kan ju köpa en ny CPU kylare så får du med en som passar till den kylaren.

Nej det får man inte med. Det skall sitta därbak på moderkortet.

http://www.noctua.at/main.php?show=faqs_single&faqs_id=58

'Bildbevis'

Permalänk
Medlem

Jag var nära på att jag kunde meddela att jag har en backplate jag kan skicka, men så kom jag på att jag faktiskt använder backplaten till min sekundära mediadator.

Däremot bör denna backplate fungera (även om den egentligen är för vattenkylning):
http://coolingstuff.se/p/231/ek-water-blocks-universal-backpl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag var nära på att jag kunde meddela att jag har en backplate jag kan skicka, men så kom jag på att jag faktiskt använder backplaten till min sekundära mediadator.

Däremot bör denna backplate fungera (även om den egentligen är för vattenkylning):
http://coolingstuff.se/p/231/ek-water-blocks-universal-backpl...

Den backplaten kommer inte fungera till de kylare som är gjorda för stock backplaten. Den har inga gängor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den backplaten kommer inte fungera till de kylare som är gjorda för stock backplaten. Den har inga gängor.

Helt rätt, man måste antagligen köra med en mutter på varje skruv för att de ska sitta bra med den backplaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Nej det får man inte med. Det skall sitta därbak på moderkortet.

http://www.noctua.at/main.php?show=faqs_single&faqs_id=58

'Bildbevis'

Ok, kanske inte med alla då, men jag fick det i alla fall med min Antec Kuhler 620, men om du vill köra med luft å blir det svårare då. Kanske kan kontakta någon butik via telefon och fråga, speciellt den du köpte delarna av?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ok, kanske inte med alla då, men jag fick det i alla fall med min Antec Kuhler 620, men om du vill köra med luft å blir det svårare då. Kanske kan kontakta någon butik via telefon och fråga, speciellt den du köpte delarna av?

Du får aldrig en original AMD backplate med kylare. Endast speciella som ej fungerar till de kylare som använder den från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du får aldrig en original AMD backplate med kylare. Endast speciella som ej fungerar till de kylare som använder den från AMD.

Jag menade en backplate över huvud taget där. Köper du en vattenkylare får du ju då en lösning som funkar, men tyvärr inte för luft.

Kan kanske söka på blocket och tradera och liknande och se om någon säljer ett billigt moderkort?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Jag menade en backplate över huvud taget där. Köper du en vattenkylare får du ju då en lösning som funkar, men tyvärr inte för luft.

Om du läser vad han skrivit är det uppenbart att han vill ha just en AMD stock backplate, så med en vattenkylare får man inte alls en lösning som fungerar.

Permalänk
Skrivet av Dz2:

Har lyckats slarva bort en backplate till AM3 moderkort och är nu i -desperat- behov av en!
Vet någon var man köper? Vill någon sälja?

Jag har en "backplate" till amds stockkylare liggandes, men den är gjord i plast, altså inte en sån som du visade bild på...
Kan kolla när jag kommer hem om den har gängor.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du får aldrig en original AMD backplate med kylare. Endast speciella som ej fungerar till de kylare som använder den från AMD.

Jag fick en "original" backplate med min h60 som använder sig utav standardfästet för montering, skillnaden var att den var svart så jag använder den istället <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du läser vad han skrivit är det uppenbart att han vill ha just en AMD stock backplate, så med en vattenkylare får man inte alls en lösning som fungerar.

Som sagt redan tidigare, den luft lösning som han säkert tänkt sig funkar då inte, precis som du säger, men det ger en kyllösning som fungerar. Att kunna kyla processorn är ju det som är det viktigaste, så om det inte går att ordna en stock backplate så finns vatten som en alternativ lösning.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL