Hjälp med göra hål i sidan på chassi

Permalänk

Hjälp med göra hål i sidan på chassi

Hej!
.
Jag har ett Corsair obsidian 700.
Jag behöver nu få mer luft i min dator, och har kommit fram till att jag ska ha ett hål i sidoplåten.
Nu har jag provat göra ett hål (200 mm) med min sticksåg, men bara kommit 1/5 fram. Sen hoppas sågen ut maskinen och den gör så hela tiden.
Nu undrar jag om där finns någon här inne som har utrustning hemma, typ dremmel eller liknande och som bor i Malmö regionen och som skulle vilja hjälpa mig med att få gjort klart hålet för en billig peng?
Eller om någon vet något billigt ställe i Malmö som gör sådana saker, ska ju inte kosta en förmögenhet, är ju bara ett hål.
Mvh......Peter

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att ta fram en borrmaskin med ett 3-5 mm metalborr och en utskriven mall med hål utplacerad i ett jämt mönster och sen bara tejpa/vatten limma på och borra efter mallen?

Hur som helst verkar skadan redan sked. Tyvärr har jag ingen sådan utrustning. Du kan fråga snällt på en skola som har en träslöjdsal eller kanske på malmö högskola.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mr Simpson:

Hej!
.
Jag har ett Corsair obsidian 700.
Jag behöver nu få mer luft i min dator, och har kommit fram till att jag ska ha ett hål i sidoplåten.
Nu har jag provat göra ett hål (200 mm) med min sticksåg, men bara kommit 1/5 fram. Sen hoppas sågen ut maskinen och den gör så hela tiden.
Nu undrar jag om där finns någon här inne som har utrustning hemma, typ dremmel eller liknande och som bor i Malmö regionen och som skulle vilja hjälpa mig med att få gjort klart hålet för en billig peng?
Eller om någon vet något billigt ställe i Malmö som gör sådana saker, ska ju inte kosta en förmögenhet, är ju bara ett hål.
Mvh......Peter

Kan ju oxå göra så att du tar med dig dörren till en mek verkstad elr byggnadsplåtslageri, brukar funka fint med att "hota" med det fina och väldoftande bakverket som man som av en händelse har med sig... Strategiskt bör du dyka upp vid 2 tiden så de inte hunnit med eftermiddagsfikan än.....

Permalänk
Skrivet av Mr Simpson:

Hej!
.
Jag har ett Corsair obsidian 700.
Jag behöver nu få mer luft i min dator, och har kommit fram till att jag ska ha ett hål i sidoplåten.
Nu har jag provat göra ett hål (200 mm) med min sticksåg, men bara kommit 1/5 fram. Sen hoppas sågen ut maskinen och den gör så hela tiden.Nu undrar jag om där finns någon här inne som har utrustning hemma, typ dremmel eller liknande och som bor i Malmö regionen och som skulle vilja hjälpa mig med att få gjort klart hålet för en billig peng?
Eller om någon vet något billigt ställe i Malmö som gör sådana saker, ska ju inte kosta en förmögenhet, är ju bara ett hål.
Mvh......Peter

Hur kan sågen hoppa ur maskinen?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Hur kan sågen hoppa ur maskinen?

Tror han menar att bladet lossnar ur sticksågen

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Skrivet av -Blommen-:

Tror han menar att bladet lossnar ur sticksågen

Isf, hur lyckas han med det? xD
För grovtandat blad? Håller inte sticksågen emot ordentligt?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Rekordmedlem

Fel verktyg för jobbet, en nibblingssax är nog lämpligast. Eller så ska man ha ett sågbord att montera sticksågen i så det inte vibrerar pga att man saknar mothåll nära sågbladet, det kan även funka bättre med en sticksåg med bladpendling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Isf, hur lyckas han med det? xD
För grovtandat blad? Håller inte sticksågen emot ordentligt?

eller så har corsair levererat ordentlig kvalitet på chassit xD

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

eller så har corsair levererat ordentlig kvalitet på chassit xD

2mm Rostfritt isf då?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

2mm Rostfritt isf då?

2mm svärtad diamant xD

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Funderar på att fixa ungefär detsamma till mitt 800D chassi. Har en dremelkopia med dremels tillbehör. Man får köra med kapskivan och ta det grövsta sedan är det sliptrissa för att få cirkeln jämn och därefter polertrissa. Antar att du behöver fyra monteringshål också såvida du inte ska köpa de nya varianterna av fläktar som har magnetiska sidor.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

2mm svärtad diamant xD

xD

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobinEdquist:

2mm svärtad diamant xD

Det är bara att bränna av ytan, diamant brinner bra, lika bra som vanligt kol, lite dyrare på grillfesten, men visst, vill man stila så eldar man diamannter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl att ta i att kalla det där perfekt hål, det var ett skapligt amatörhål, men hade man gjort nått sånt på en bil hade kunden blivit ledsen.
Det är dessutom svårare att undvika vibrationer i en sidoplåt pga de fria ytorna, det kräver att man har ett mothåll så att inte plåten börjar skaka om man ska såga, har man pendelsåg så drar bladet plåten mot sågen och minskar vibrationerna men de går inte undvika helt, men att nibbla det ger troligen bäst resultat så länge vi pratar handverktyg, annars är vattenskärning suveränt till sånt här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sticksåg fungerar perfekt, har aldrig haft problem, du använder förmodligen alldeles för grovt blad.

Dremel är bara skit göra såna hål med, man får sitta och ta liten bit i taget.

Permalänk

Tack för alla tipsen.
Jag använder förmodligen för grov såg som ni skriver, och därför som den då slits av.
Får köpa ny och prova det.
tack för visat intresse.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... pendelsåg ... vattenskärning ....

Som de flesta här har liggande i sin verktygslåda!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en sticksåg med pendelblad är nog vanligt eftersom det finns på allt utom budgetsågarna, vattenskär är ovanligare, men det kanske bästa för ett sånt här jobb om man vill ha verkligt bra finish.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.