Hjälp med göra hål i sidan på chassi

Permalänk
Medlem

Hjälp med göra hål i sidan på chassi

Hej!
.
Jag har ett Corsair obsidian 700.
Jag behöver nu få mer luft i min dator, och har kommit fram till att jag ska ha ett hål i sidoplåten.
Nu har jag provat göra ett hål (200 mm) med min sticksåg, men bara kommit 1/5 fram. Sen hoppas sågen ut maskinen och den gör så hela tiden.
Nu undrar jag om där finns någon här inne som har utrustning hemma, typ dremmel eller liknande och som bor i Malmö regionen och som skulle vilja hjälpa mig med att få gjort klart hålet för en billig peng?
Eller om någon vet något billigt ställe i Malmö som gör sådana saker, ska ju inte kosta en förmögenhet, är ju bara ett hål.
Mvh......Peter

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att ta fram en borrmaskin med ett 3-5 mm metalborr och en utskriven mall med hål utplacerad i ett jämt mönster och sen bara tejpa/vatten limma på och borra efter mallen?

Hur som helst verkar skadan redan sked. Tyvärr har jag ingen sådan utrustning. Du kan fråga snällt på en skola som har en träslöjdsal eller kanske på malmö högskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Hej!
.
Jag har ett Corsair obsidian 700.
Jag behöver nu få mer luft i min dator, och har kommit fram till att jag ska ha ett hål i sidoplåten.
Nu har jag provat göra ett hål (200 mm) med min sticksåg, men bara kommit 1/5 fram. Sen hoppas sågen ut maskinen och den gör så hela tiden.
Nu undrar jag om där finns någon här inne som har utrustning hemma, typ dremmel eller liknande och som bor i Malmö regionen och som skulle vilja hjälpa mig med att få gjort klart hålet för en billig peng?
Eller om någon vet något billigt ställe i Malmö som gör sådana saker, ska ju inte kosta en förmögenhet, är ju bara ett hål.
Mvh......Peter

Kan ju oxå göra så att du tar med dig dörren till en mek verkstad elr byggnadsplåtslageri, brukar funka fint med att "hota" med det fina och väldoftande bakverket som man som av en händelse har med sig... Strategiskt bör du dyka upp vid 2 tiden så de inte hunnit med eftermiddagsfikan än.....

Permalänk
Skrivet av Mr Simpson:

Hej!
.
Jag har ett Corsair obsidian 700.
Jag behöver nu få mer luft i min dator, och har kommit fram till att jag ska ha ett hål i sidoplåten.
Nu har jag provat göra ett hål (200 mm) med min sticksåg, men bara kommit 1/5 fram. Sen hoppas sågen ut maskinen och den gör så hela tiden.Nu undrar jag om där finns någon här inne som har utrustning hemma, typ dremmel eller liknande och som bor i Malmö regionen och som skulle vilja hjälpa mig med att få gjort klart hålet för en billig peng?
Eller om någon vet något billigt ställe i Malmö som gör sådana saker, ska ju inte kosta en förmögenhet, är ju bara ett hål.
Mvh......Peter

Hur kan sågen hoppa ur maskinen?

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Hur kan sågen hoppa ur maskinen?

Tror han menar att bladet lossnar ur sticksågen

Permalänk
Skrivet av -Blommen-:

Tror han menar att bladet lossnar ur sticksågen

Isf, hur lyckas han med det? xD
För grovtandat blad? Håller inte sticksågen emot ordentligt?

Permalänk
Rekordmedlem

Fel verktyg för jobbet, en nibblingssax är nog lämpligast. Eller så ska man ha ett sågbord att montera sticksågen i så det inte vibrerar pga att man saknar mothåll nära sågbladet, det kan även funka bättre med en sticksåg med bladpendling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Isf, hur lyckas han med det? xD
För grovtandat blad? Håller inte sticksågen emot ordentligt?

eller så har corsair levererat ordentlig kvalitet på chassit xD

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

eller så har corsair levererat ordentlig kvalitet på chassit xD

2mm Rostfritt isf då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

2mm Rostfritt isf då?

2mm svärtad diamant xD

Permalänk
Medlem

Funderar på att fixa ungefär detsamma till mitt 800D chassi. Har en dremelkopia med dremels tillbehör. Man får köra med kapskivan och ta det grövsta sedan är det sliptrissa för att få cirkeln jämn och därefter polertrissa. Antar att du behöver fyra monteringshål också såvida du inte ska köpa de nya varianterna av fläktar som har magnetiska sidor.

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

2mm svärtad diamant xD

xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobinEdquist:

2mm svärtad diamant xD

Det är bara att bränna av ytan, diamant brinner bra, lika bra som vanligt kol, lite dyrare på grillfesten, men visst, vill man stila så eldar man diamannter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl att ta i att kalla det där perfekt hål, det var ett skapligt amatörhål, men hade man gjort nått sånt på en bil hade kunden blivit ledsen.
Det är dessutom svårare att undvika vibrationer i en sidoplåt pga de fria ytorna, det kräver att man har ett mothåll så att inte plåten börjar skaka om man ska såga, har man pendelsåg så drar bladet plåten mot sågen och minskar vibrationerna men de går inte undvika helt, men att nibbla det ger troligen bäst resultat så länge vi pratar handverktyg, annars är vattenskärning suveränt till sånt här.

Permalänk
Medlem

Sticksåg fungerar perfekt, har aldrig haft problem, du använder förmodligen alldeles för grovt blad.

Dremel är bara skit göra såna hål med, man får sitta och ta liten bit i taget.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen.
Jag använder förmodligen för grov såg som ni skriver, och därför som den då slits av.
Får köpa ny och prova det.
tack för visat intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... pendelsåg ... vattenskärning ....

Som de flesta här har liggande i sin verktygslåda!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en sticksåg med pendelblad är nog vanligt eftersom det finns på allt utom budgetsågarna, vattenskär är ovanligare, men det kanske bästa för ett sånt här jobb om man vill ha verkligt bra finish.