SSD - hur gör man med swapfil?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

SSD - hur gör man med swapfil?

Har precis fått en SSD på jobbet, en OCZ Agility 3 på 240GB. Det funkar fint, men jag undrar hur man ska göra med Windows swap fil?
Har för övrigt 16GB ram i datorn och kör Windows 7 64bit.

Ska man låta Windows hantera den, sätta manuellt på SSDn, sätta manuellt på vanlig HDD eller helt stänga av?

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Så kanske http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1069499... gör en liten swap till ramdisk, det är mest gamla prog som kräver det, moderna prog nyttjar ram, och har du 16Gbyte så offra några gig till swap och tempfiler på en ramdisk.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

Om du inte använder datorn till något jätteviktigt, dvs absolut inte få förlora data pga crasher eller så, så skulle jag testa helt utan swap ett tag, och se om det fungerade stabilt i den situationen.

Min dator har klarat sig utan i flera år, men jag tänker inte vara så optimistisk att jag drar slutsatsen att alla kombinationer av system och program gör det

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011

Beror väl som sagt på hur datorn används osv. En del äldre 16 och 32-bitars program kan behöva en rejäl swapfil men de flesta kör väl med nyare grejjer nu.

Ställ ner den till 1-2 GB och behåll på SSDn hade jag provat med. I vilket fall så om den används så skall den ligga på SSDn och inte den mekaniska!

bengan.com
I7-4770K @4.5GHz | Asus Maximus VI Hero | 16GB Vengeance Pro 1866 CL9 | H105 med Noctua NF-F12:or | Asus Strix GTX 1080Ti OC | 2x Samsung 850 EVO 500GB SSD, 840 EVO 250GB, 2x6TB WD Red | Corsair AX 760W | CM ATCS 840 lätt moddad | Synology DS413j NAS - 4x3TB WD Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Kan ju flika in med en fråga då, behöver man en swapfil om man har mycket ram?

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Bumpar denna.
Förstår fortfarande inte hur jag ska kunna få så att allting installeras på min vanliga HDD, E alltså, har en SSD som är C hårddisken, och är "main" eller hur man säger.
För när jag ska installera ett program på E, så måste jag FÖRST göra en ny mapp med valfritt namn, sen installera det i den mappen. om jag installerar på C så blir den automatiskt..

These pretzels are making me THIRSTY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av TouchOfRed:

Bumpar denna.
Förstår fortfarande inte hur jag ska kunna få så att allting installeras på min vanliga HDD, E alltså, har en SSD som är C hårddisken, och är "main" eller hur man säger.
För när jag ska installera ett program på E, så måste jag FÖRST göra en ny mapp med valfritt namn, sen installera det i den mappen. om jag installerar på C så blir den automatiskt..

Kolla http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...
Läs även posten längre ner på sidan från MrFurry

CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: R9 290X 4GB DCII + Arctic Accelero Xtreme IV RAM: Corsair 16GB Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Seasonic X-650 SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 4TB ISP: Bahnhof 250/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G403 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 10 Pro Tillbehör: Staropramen