Gör ahci mycket? Köra 6gb/s på 3gb/s. Frågor angående köp av ssd. Hjälp tack :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Gör ahci mycket? Köra 6gb/s på 3gb/s. Frågor angående köp av ssd. Hjälp tack :)

Tjo! Tänkte beställa http://www.inet.se/produkt/4304000/samsung-ssd-830-series-128.... Mitt moderkort stödjer bara 3gb/s. Kommer detta funka ändå? Vill ha 6gb/s då jag tänker byta moderkort om 3-12månader.

Jag har nu ett msi p35 neo f moderkort och vad jag kan hitta i bios så hittar jag ingenting om ahci. Kommer ssdn fortfarande snabba upp uppstart och öppning av program, loadingscreens mm?

Är ssdn bra?

Uppskattar snabba svar då tanken är att jag beställer ikväll :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av svaerdphizk:

Tjo! Tänkte beställa http://www.inet.se/produkt/4304000/samsung-ssd-830-series-128.... Mitt moderkort stödjer bara 3gb/s. Kommer detta funka ändå? Vill ha 6gb/s då jag tänker byta moderkort om 3-12månader.

Jag har nu ett msi p35 neo f moderkort och vad jag kan hitta i bios så hittar jag ingenting om ahci. Kommer ssdn fortfarande snabba upp uppstart och öppning av program, loadingscreens mm?

Är ssdn bra?

Uppskattar snabba svar då tanken är att jag beställer ikväll :).

Jag har en OCZ Agility 60gb. Och jag satte dit den med 3gbs kabel, sen märkte jag att det stod 6gbs på den andra. Så jag bytte, och ska jag vara ärlig är den ingen märkbar skillnad mellan 3gbs och 6gbs, inte för mig iaf ! Och om det funka på min ska de la funka på din med !

SSDn kommer att snabba upp hela operativsystemet.

These pretzels are making me THIRSTY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Tack för snabbt svar :). Kommer den vara mycket snabbare än min vanliga hdd även om jag inte kan ställa in ahci?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av svaerdphizk:

Tack för snabbt svar :). Kommer den vara mycket snabbare än min vanliga hdd även om jag inte kan ställa in ahci?

Är inte så påläst så vet inte exakt vad ahci. Nåt med nån inställning i bios som gör att hårddisken blir snabbare blablba?
Alltså, jag vet inte vad jag har för mode på min SSD, så kan inte säga säkert.
Är fortfarande nybörjare ganska så skapligt, har iaf lyckat bygga ihop min nya dator för cirka 3 veckor sen !

These pretzels are making me THIRSTY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av TouchOfRed:

Jag har en OCZ Agility 60gb. Och jag satte dit den med 3gbs kabel, sen märkte jag att det stod 6gbs på den andra. Så jag bytte, och ska jag vara ärlig är den ingen märkbar skillnad mellan 3gbs och 6gbs, inte för mig iaf ! Och om det funka på min ska de la funka på din med !

SSDn kommer att snabba upp hela operativsystemet.

Det är samma kabel. Ingen skillnad mellan 3/6Gbs kablarna. Däremot om du har kopplat den i 3 eller 6Gbs på moderkortet gör skillnad.

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Lol, om du vill ha 6 Gbit byter du nog inte om 12 månader

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

När du ändå skall installera om ditt system så använder du AHCI då det funkar bättre till SSD, och med bara den inkopplad vid installationen av W7 eller vilket OS du nu kommer att använda

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jalle64. Jag vet ju inte vad ahci är och kan inte hitta nånting om det i bios

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av svaerdphizk:

Jalle64. Jag vet ju inte vad ahci är och kan inte hitta nånting om det i bios

Du vet inte vad det är och har hela internet framför dig?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2010

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Leta efter HDD inställningarna i ditt bios, som antagligen står på IDE just nu. "Change the mode from IDE to AHCI in the BIOS"

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ska titta på det snart. Finns denna inställning för alla moderkort då?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av svaerdphizk:

Ska titta på det snart. Finns denna inställning för alla moderkort då?

Nä, men den skall finnas på ditt, du får bara leta lite bättre

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Tack så mycket för hjälpen