Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

så med andra ord kan man säga att en intel core i7 950 GÅR INTE att få under 40-45C idle temp med en noctua nh-d14? är det är de du säger? säg de från början då! då hade vi sluppit alla dessa nästan 60 inlägg...

Skrivet av era909:

Jag har hela tiden hävdat att du ligger på rätt normala temperaturer men du vägrar ju lyssna.

Det går att komma under 40C i idle om du har tillräckligt luftflöde, både vad det gäller chassit och fläktarna på kylaren, samt tillräckligt svalt i rummet.

Vill du få ner idletemperaturen så kan du ju alltid undervolta din processor. Du kanske får sänka klockfrekvensen lite och förlorar lite prestanda men vad spelar det för roll om du får ner den häftiga idletemperaturen med 5 grader.

Jag ger upp den här diskussionen. Du är som någon som klagar på att hans nyinköpta lamborghini varvar mer på tomgång än morsans diesel-volvo, och vägrar lyssna på argument om varför det är irrelevant.

Dags att blanda sig i lite
Jag tycker era909 gjort det ganska klart från början vad som gäller. Det som jag skulle vilja säga verkligen är irrelevant så är det just benämningen "idle temp". Tempgivare kan vara trasiga, men vad som verkligen är viktigt är att de skall göra sitt jobb när det är risk för att silikonet börjar brinna i chipen, dvs när man närmar sig 100C och man vill ha en skyddsavstängning. Ju lägre temperaturer man mäter ju mer diffar den, antagligen för att tillverkarna skiter i toleransen på låg temp. Finns de som har 25C i rummet o idle på 18C vilket naturligtvis inte kan stämma. Idle temp är fullständigt ointressant på alla sätt som jag kan komma på egentligen.

Ni har en av de kanske bästa luftkylarna som finns, och skillnaden mot konkurrenterna gör sig oftast gällande i load med hög spänning på cpu. Man ser ibland något test där någon klår NHd-14, sen när de klockar och krämar på spänningen så faller konkurrenterna som löv i höstvinden. Det är en grym kylare när den får jobba helt enkelt, sen kan nog jag tycka att det är bra att den inte pressar ner tempen så mycket i idle, för då är den tyst istället!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Dags att blanda sig i lite
Jag tycker era909 gjort det ganska klart från början vad som gäller. Det som jag skulle vilja säga verkligen är irrelevant så är det just benämningen "idle temp". Tempgivare kan vara trasiga, men vad som verkligen är viktigt är att de skall göra sitt jobb när det är risk för att silikonet börjar brinna i chipen, dvs när man närmar sig 100C och man vill ha en skyddsavstängning. Ju lägre temperaturer man mäter ju mer diffar den, antagligen för att tillverkarna skiter i toleransen på låg temp. Finns de som har 25C i rummet o idle på 18C vilket naturligtvis inte kan stämma. Idle temp är fullständigt ointressant på alla sätt som jag kan komma på egentligen.

Ni har en av de kanske bästa luftkylarna som finns, och skillnaden mot konkurrenterna gör sig oftast gällande i load med hög spänning på cpu. Man ser ibland något test där någon klår NHd-14, sen när de klockar och krämar på spänningen så faller konkurrenterna som löv i höstvinden. Det är en grym kylare när den får jobba helt enkelt, sen kan nog jag tycka att det är bra att den inte pressar ner tempen så mycket i idle, för då är den tyst istället!

Jepp...you nailed it! Bra förklaring!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag har hela tiden hävdat att du ligger på rätt normala temperaturer men du vägrar ju lyssna.

Det går att komma under 40C i idle om du har tillräckligt luftflöde, både vad det gäller chassit och fläktarna på kylaren, samt tillräckligt svalt i rummet.

Vill du få ner idletemperaturen så kan du ju alltid undervolta din processor. Du kanske får sänka klockfrekvensen lite och förlorar lite prestanda men vad spelar det för roll om du får ner den häftiga idletemperaturen med 5 grader.

Jag ger upp den här diskussionen. Du är som någon som klagar på att hans nyinköpta lamborghini varvar mer på tomgång än morsans diesel-volvo, och vägrar lyssna på argument om varför det är irrelevant.

du ger ju väldigt defusa svar. like hjälpsam som en brödrost ungefär... sen gör du ett test som visar att du får ner tempen betydligt lägre än jag både i load och idle som motsträvar allt annat du har sagt om att jag har bra temp redan... så ja ge gärna upp du, du gör endå ingen nytta här.

men då slutar jag fundera på de här då så nöjjer jag mig med 45C idle temp och 60-65C load temp. då kan jag ju inte annat än ge nh-d14 dåligt betyg, för den lever då inte upp till hypen och ryktet FÖR MIN DEL! finns säkert andra som är nöjda, vilket jag sett.. men för mig så funkar den inte så bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

du ger ju väldigt defusa svar. like hjälpsam som en brödrost ungefär... sen gör du ett test som visar att du får ner tempen betydligt lägre än jag både i load och idle som motsträvar allt annat du har sagt om att jag har bra temp redan... så ja ge gärna upp du, du gör endå ingen nytta här.

men då slutar jag fundera på de här då så nöjjer jag mig med 45C idle temp och 60-65C load temp. då kan jag ju inte annat än ge nh-d14 dåligt betyg, för den lever då inte upp till hypen och ryktet FÖR MIN DEL! finns säkert andra som är nöjda, vilket jag sett.. men för mig så funkar den inte så bra!

Jag gjorde ett test som visade att jag var tvungen att sänka temperaturen på luften med typ 10 grader, dra på tredubbla luftlödet mot vad du har och ha HT avstängt för att ens komma i närheten av de temperaturer du ansåg att du skulle ha.

Men grattis till att totalt ha missat hälften av texten och hela poängen med testet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av tyrpan:

du ger ju väldigt defusa svar. like hjälpsam som en brödrost ungefär... sen gör du ett test som visar att du får ner tempen betydligt lägre än jag både i load och idle som motsträvar allt annat du har sagt om att jag har bra temp redan... så ja ge gärna upp du, du gör endå ingen nytta här.

men då slutar jag fundera på de här då så nöjjer jag mig med 45C idle temp och 60-65C load temp. då kan jag ju inte annat än ge nh-d14 dåligt betyg, för den lever då inte upp till hypen och ryktet FÖR MIN DEL! finns säkert andra som är nöjda, vilket jag sett.. men för mig så funkar den inte så bra!

Har nu läst igenom tråden och du kan verkligen inte läsa väll?

Han skrev att han hade öppet alla fönster så det blev kallt i lägenheten för att visa att man inte kommer ner i 25 grader. och load blir naturligtvis mindre 'än din med med fläktarna på max och öppet fönster bredvid i denn supervärmen vi har ute nu....

Det han försökte förklara var att dina temps är normala. du är säker på att han som hade 25 grader hade samma temp i rummet som dig samma chassi och samma klock med samma övervolt?

Mvh

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

jag ser många skriver att man inte kan ha lägre temp än vad som är i rummet och jag förstår de. men grejen är att jag har 20C i lägenheten och 25-30C i själva lådan! så de är inte problemet! chassit jag har är ett lian-li PC-A77F - http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=4... . så jag har bra luftflöde i burken. och nu såg jag en kille skriva att han har högre vcore än jag och högre ghz och UTAN speedstep kommer han ner i 30C - så jag tycker att jag med lägre vcore , lägre ghz och speedstep PÅ borde iaf komma ner i 35C! ni kan sluta haka upp er på 25C, de skrev jag med bara som ett exempel! men 35C är iaf rimligt! därav tycker jag att de måste va nått fel! för när jag mätte min dator i idletemp så hade jag nåra få småprogram igång så det stog att cpu användningen låg och pendla mellan 13-15% men de är ju inte mycke direkt.. hur som hälst så komme ju era909 ner i 45C load temp och jag ligger på 60C, så det är ju nått som inte stämmer! allt pekar ju på de! men jag får väll prova montera ner skiten och he på ÄNNU mindre kylpasta (även fast jag har rätt lite redan). de är de enda jag kan tänka mig, för jag kör inte med dom där bromsarna (blå och svart kabel) utan jag kör på för fullt med y-koplingen som jag kopplar in i moderkortets cpu-fan uttag.

Om något är Idle så betyder det att det inte används men att det är redo att användas, om du har små program igång så processorn inte i idle och 13-15% processor användning är långt ifrån idle.
Du ska göra mätningen när processorn liger mellan 0-3% processor användning, och det är bara för att det inte går att få ner den till 0.

Sen så försöker folk hjälpa dig och att bli arg och ha dålig atityd folk folk bara försöker vara vänliga och förklara för dig hur det fungerar osv är omoget och dålig stil, vi är inte ute efter att retas eller att jävlas, vi försöker vara hjälpsamma.

Det är svårt att få exakt samma temperatur mätningar, även om hårdvaran är exakt densamma, och det är helt enklet för att processorer kan bete sig lite olika och dom är inte alla exakt jämlika.

Jag har en i7 2600K med Noctua D14-kylare, vanligvis när jag surfar och lyssnar på musik så ligger processorn på 40C.
Men om jag stänger av allt förutom programmet som mäter temp och går och gör något annat en stund så sjunker det efter ett tag ett par grader till 36-38C.

Vi har inte samma processor men jag tror nog att om du gör en korrekt Idle mätning av dina temperaturer så kommer det vara lägre än vad du sett hittils.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Skrivet av tyrpan:

load tempen på 60C kan jag köpa. men inte idle tempen! den är alldeles för hög... den kan inte va fullt normal för det är samma temp som jag hade med originalfläkten

Vad spelar det för roll vad du har i idle?

Permalänk
Skrivet av tyrpan:

finns de inget program som kan belasta processorn? vad ska jag annars göra? starta ett spel? hur belastar man processorn fullt ut utan ett program?

Prime 95

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

jo som sagt, såg den här videon först - http://www.youtube.com/watch?v=Djki8c31Dqs . sen så följde jag även instruktions manualen som följer med. och ja jag använde kylpastan som följde med. och jag drog åt skruvarna så hårt som jag våga, kanske skulle gå lite mer, men man vågar ju inte ta i för mycket så att nått går sönder. men jag drog åt riktigt hårt. så därför jag undrar om de är nå måndags exemplar eller om jag gjort nå fel? men tycker inte de borde gå göra så mycket fel :b är ju som rätt simpelt ändå... mycket irriterande!

Du ska dra tills det tar stopp !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

23-22-26-26 har jag på mina 4 kärnor på i5 2500k när jag sitter och surfar på sweclockers med lillebror till din kylare.. köp rejäl kylpasta! sen se till att skruva fast den rejält och hoppas att du rengjorde efter den gamla kylpastan för det måste man göra för bäst resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

23-22-26-26 har jag på mina 4 kärnor på i5 2500k när jag sitter och surfar på sweclockers med lillebror till din kylare.. köp rejäl kylpasta! sen se till att skruva fast den rejält och hoppas att du rengjorde efter den gamla kylpastan för det måste man göra för bäst resultat

Skönt att ha 15c i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bratalix:

Skönt att ha 15c i rummet?

har runt 20'c

Permalänk
Skrivet av Uvania:

har runt 20'c

Jag tvivlar på att dina kärnor är 2 grader varmare än rummet om det inte är så att du inte matar dem med ström överhuvudtaget. Det är inte en omöjlighet men väldigt nära på!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Jag tvivlar på att dina kärnor är 2 grader varmare än rummet om det inte är så att du inte matar dem med ström överhuvudtaget. Det är inte en omöjlighet men väldigt nära på!

25-25-26-29 och nu är det väl 20'c i rummet innan var det väl runt 17-18 då eftersom jag mätte det tidigare idag och jag har inte haft några element på sen jag klockade processorn

bara så du vet har jag extremt bra luftflöde i datorn och efter jag suttit och spelat så kyler den ner sig på runt 30 sekunder

och min dator tar in kallluft i fronten och toppen och den står på golvet jämte ett fönster där det säkerligen drar in en del kalluft som nog hjälper till att få fina resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

du ger ju väldigt defusa svar. like hjälpsam som en brödrost ungefär... sen gör du ett test som visar att du får ner tempen betydligt lägre än jag både i load och idle som motsträvar allt annat du har sagt om att jag har bra temp redan... så ja ge gärna upp du, du gör endå ingen nytta här.

men då slutar jag fundera på de här då så nöjjer jag mig med 45C idle temp och 60-65C load temp. då kan jag ju inte annat än ge nh-d14 dåligt betyg, för den lever då inte upp till hypen och ryktet FÖR MIN DEL! finns säkert andra som är nöjda, vilket jag sett.. men för mig så funkar den inte så bra!

Som sagt, det är ENBART load som är intressant för hur bra kylaren är. I idle lär din tempmätare inte visa rätt iaf. Det kan variera med 10-15 grader från verklig temperatur och vara olika på samma processor t.o.m. även om den riktiga temperaturen är samma.

Allt mellan 30-40 grader är bra, jag ligger på runt 35 enligt min tempmätare i idle, men då är Cool'n'Quiet på (AMDs, speedstep) och lägger multipliern på x4 (runt 1GHz med min överklockning).

Kör man överklockat och utan speedstep så går tempen uppåt 45 som du också har.
Du har alltså bra värden allmänt sett, och normala värden om man räknar med NH-D14 och liknande (jag kör en Phanteks själv att jämföra med och har 60-62 i load, men då blir Intel varmare än AMD också, så där är ju ditt luftflöde ännu bättre än mitt)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kontakt mellan IHS och kylare

En viktig faktor är anläggningsytan mellan processorns IHS (Integrated heat spreader) och kylarens fot.

Det finns kylare vars botten/fot inte är helt räta (kan finnas ojämna IHS också, även om jag inte sett det lika ofta). De kan t.ex. vara konvexa, ibland med upp till ett par millimeter. (Idealet är 0,0 millimeter.)
Anläggningsytan mellan IHS och kylare blir då väsentligen mycket mindre, vilket naturligtvis leder till försämrade kylningsegenskaper.

Man kontrollerar detta enkelt genom att lägga en stållinjal, vinkelhake eller annat helt rakt och tunt föremål emot kylarens bottenplatta. Håll upp mot någon ljus bakgrund. Om inget ljus slinker igenom (på den plats på kylarfoten där IHS:en skall vara) - och vad gäller konvexa exemplar, om linjalen inte "vickar" - är foten OK (och motsvarande om du mäter på IHS:en). Ju mer ljus/"vick" - ju större glapp - desto sämre alltså.

Några typexempel på detta från min egen erfarenhet är Thermalright Venomous och Prolimatech Megahalems (den senare har fått grymt bra betyg i olika tester på seriösa siter).
Bägge dessa kylare var rejält konvexa när jag fick dem från återförsäljaren. Thermalright ansåg, på direkt fråga från återförsäljaren (Mycom), att kylaren skulle vara på det viset (konvex)!! (Man kan undra hur de exemplar av dessa såg ut som skickades till de olika tester som gjorts.)

Jag har nyligen köpt en NH-D14 (ännu ej monterad). Den är inte helt rät, men bra mycket bättre än de två ovan.
Det kan alltså vara en god idé att kontrollera bottenplattan på din D14 - och din IHS - (du kommer redan vid demonteringen att kunna se en första tendens: Om kylpastan är ojämnt fördelad finns all anledning att misstänka avvikelser från idealet i kontakten mellan IHS och kylaren).

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

En viktig faktor är anläggningsytan mellan processorns IHS (Integrated heat spreader) och kylarens fot.

Det finns kylare vars botten/fot inte är helt räta (kan finnas ojämna IHS också, även om jag inte sett det lika ofta). De kan t.ex. vara konvexa, ibland med upp till ett par millimeter. (Idealet är 0,0 millimeter.)
Anläggningsytan mellan IHS och kylare blir då väsentligen mycket mindre, vilket naturligtvis leder till försämrade kylningsegenskaper.

Man kontrollerar detta enkelt genom att lägga en stållinjal, vinkelhake eller annat helt rakt och tunt föremål emot kylarens bottenplatta. Håll upp mot någon ljus bakgrund. Om inget ljus slinker igenom (på den plats på kylarfoten där IHS:en skall vara) - och vad gäller konvexa exemplar, om linjalen inte "vickar" - är foten OK (och motsvarande om du mäter på IHS:en). Ju mer ljus/"vick" - ju större glapp - desto sämre alltså.

Några typexempel på detta från min egen erfarenhet är Thermalright Venomous och Prolimatech Megahalems (den senare har fått grymt bra betyg i olika tester på seriösa siter).
Bägge dessa kylare var rejält konvexa när jag fick dem från återförsäljaren. Thermalright ansåg, på direkt fråga från återförsäljaren (Mycom), att kylaren skulle vara på det viset (konvex)!! (Man kan undra hur de exemplar av dessa såg ut som skickades till de olika tester som gjorts.)

Jag har nyligen köpt en NH-D14 (ännu ej monterad). Den är inte helt rät, men bra mycket bättre än de två ovan.
Det kan alltså vara en god idé att kontrollera bottenplattan på din D14 - och din IHS - (du kommer redan vid demonteringen att kunna se en första tendens: Om kylpastan är ojämnt fördelad finns all anledning att misstänka avvikelser från idealet i kontakten mellan IHS och kylaren).

Så länge de ligger mot i mitten där värmen är så brukar det funka bra. Även Silver Arrow från Thermalright har ju den något böjda botten eftersom de hävdar att värmen leds bättre då. Den matchar ju NH-D14 så det verkar inte ha så stor betydelse. Här är bild på en de skickade till Frostytechs test-lab.

Här är för övrigt en bild på hur de flesta CPUs ser ut under sin heatspreader, tar en Phenom II som exempel. Det är därför det räcker med kylpasta i mitten som man får med riskornsmetoden t.ex istället för att behöva fylla ut till hörnen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Så länge de ligger mot i mitten där värmen är så brukar det funka bra. Även Silver Arrow från Thermalright har ju den något böjda botten eftersom de hävdar att värmen leds bättre då. Den matchar ju NH-D14 så det verkar inte ha så stor betydelse. Här är bild på en de skickade till Frostytechs test-lab.

http://i41.tinypic.com/2yn5heo.jpg

Som jag kan se det, och med allt vad jag lärt mig om energiöverföring (som t.ex. värmetransport), är det en alltför liten anläggningsyta i exemplet ovan för att vara optimalt, och jag skulle vilja ta del av den förklaring som ligger till grund för att påstå att det vore att föredra framför en anläggningsyta där kontakten mellan IHS och kylare var 100% eller där i närheten. Hur ofta brukar man inte anföra betydelsen av kylarbottenplattans blankhet som en viktig faktor för just värmeöverföringen. Om det har så stor betydelse, som de flesta testsiter är överens om, vore det i mitt tycke rätt inkonsekvent om det i det sammanhanget vore egalt om själva anläggningsytan reducerades till några millimeter i mitten.
Men det finns ju alltid möjlighet att lära nytt så om du har tillgång till Thermalrights förklaring får du alltså gärna lägga upp den här.

Skrivet av blackeagle:

Här är för övrigt en bild på hur de flesta CPUs ser ut under sin heatspreader, tar en Phenom II som exempel. Det är därför det räcker med kylpasta i mitten som man får med riskornsmetoden t.ex istället för att behöva fylla ut till hörnen.
http://i41.tinypic.com/2yn5heo.jpg

Absolut! Och i ett tunt skikt. Gärna med en första tintning av anläggningsytorna.
Se även: Arcticsilvers pdf för Intel vetical line method.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Som jag kan se det, och med allt vad jag lärt mig om energiöverföring (som t.ex. värmetransport), är det en alltför liten anläggningsyta i exemplet ovan för att vara optimalt, och jag skulle vilja ta del av den förklaring som ligger till grund för att påstå att det vore att föredra framför en anläggningsyta där kontakten mellan IHS och kylare var 100% eller där i närheten. Hur ofta brukar man inte anföra betydelsen av kylarbottenplattans blankhet som en viktig faktor för just värmeöverföringen. Om det har så stor betydelse, som de flesta testsiter är överens om, vore det i mitt tycke rätt inkonsekvent om det i det sammanhanget vore egalt om själva anläggningsytan reducerades till några millimeter i mitten.
Men det finns ju alltid möjlighet att lära nytt så om du har tillgång till Thermalrights förklaring får du alltså gärna lägga upp den här.

Jag har för mig att eftersom CPUns egna värmespridare inte är platt utan buktar aningen mot mitten så skulle det passa bättre. Det gällde iaf Core2-CPUs, är osäker på hur det faktiskt blir med andra modeller.

Frågan är väl hur CPUns plåt böjs efter kylaren när trycket läggs på, eftersom det bara är luft mellan kontaktytan i mitten och kanterna på den. Någon borde ju ha tittat närmre på det här.

EDIT: Tog en snabbkoll på en gammal Athlon 7750, den CPUn buktade upp i mitten. Så där skulle det ju verkligen bara bli kontakt i mitten. Men som sagt, så länge kylaren pressas ihop mot mitten och är "fint slipad" där, så bör inte resten av ytan spela roll, varför gå från CPU->hela värmespridaren->Kylaren om värmen i mitten kan gå snabbare direkt till kylaren?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag har för mig att eftersom CPUns egna värmespridare inte är platt utan buktar aningen mot mitten så skulle det passa bättre. Det gällde iaf Core2-CPUs, är osäker på hur det faktiskt blir med andra modeller.

Frågan är väl hur CPUns plåt böjs efter kylaren när trycket läggs på, eftersom det bara är luft mellan kontaktytan i mitten och kanterna på den. Någon borde ju ha tittat närmre på det här.

Så vitt jag kunnat se är min C2D E 8400 rak.
Jag kommer att göra en demontering av den om någon vecka i samband med moderkortsbyte och får återkomma igen med mer fakta i ämnet då.

Skrivet av blackeagle:

EDIT: Tog en snabbkoll på en gammal Athlon 7750, den CPUn buktade upp i mitten. Så där skulle det ju verkligen bara bli kontakt i mitten. Men som sagt, så länge kylaren pressas ihop mot mitten och är "fint slipad" där, så bör inte resten av ytan spela roll, varför gå från CPU->hela värmespridaren->Kylaren om värmen i mitten kan gå snabbare direkt till kylaren?

I min värld ökar värmetransporten ju mer aktiv materia/medium som kan ta upp och vidaretransportera värmen från värmekällan. Som jag fårstått kyltornen och placeringen av dess heatpipes borde alltså effekten av överföringen öka med ökad kontaktyta.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Låter inte normalt, jag har 50 grader i load temp och 30 grader i idle temp!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

http://www.techsweden.org/recension/zmjp-noctua-nh-d14/5/#9

Dra era egna slutsatser. Men sluta klaga på grund av något som uppenbarligen är ett handhavarfel!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Så vitt jag kunnat se är min C2D E 8400 rak.
Jag kommer att göra en demontering av den om någon vecka i samband med moderkortsbyte och får återkomma igen med mer fakta i ämnet då.

I min värld ökar värmetransporten ju mer aktiv materia/medium som kan ta upp och vidaretransportera värmen från värmekällan. Som jag fårstått kyltornen och placeringen av dess heatpipes borde alltså effekten av överföringen öka med ökad kontaktyta.

Hittade en till teori, att man med större kontaktyta minskar trycket på den viktigare mittendelen av ytan och då får sämre kontakt och värmeöverföring. Det står dock fortfarande att större yta är bättre förutsatt att man kan öka trycket och kompensera. Det är ett intressant ämne hursomhelst

http://www.crazypc.com/articles/lapping.htm

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tjena tyrpan, sitter själv med en i7 950 i min arbets dator, med samma kylare som dig och har samma temps som dig.
Förstår din frustration med tempsen då det inte ger mycket utrymme för klockning. Det är nog bara en dålig batch av
cpu:er som vi fått tag på. Googlade själv mycket ang temp på just denna cpu när jag skaffade den, och det verkar vara
en hel del som har problem med varma temps på just 950:an.

Mina specar på cpu:n i cpu-z är
Family :6
Ext.family : 6
Model : A
Ext.model : 1A
Stepping : 5
Revision : D0

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hittade en till teori, att man med större kontaktyta minskar trycket på den viktigare mittendelen av ytan och då får sämre kontakt och värmeöverföring. Det står dock fortfarande att större yta är bättre förutsatt att man kan öka trycket och kompensera. Det är ett intressant ämne hursomhelst

http://www.crazypc.com/articles/lapping.htm

Precis. Skribentens slutsats är ju:

"In Conclusion, a curved base may provide better cooling by increasing pressure at specific critical points of contact thus giving better cooling. However, I believe that a flat base will ultimately be superior provided the pressure is increased to match."

Och utgående från att man använder helt plana kontaktytor: Hur mycket mer kontakt kan man få med ökat tryck - och vid vilket tryck upphör effekten?
Ser man dessutom till de ytor det vanligen handlar om i de här sammanhangen så är det ju inte heller några särskilt stora arealer vi talar om.

Visa signatur

ICIT