Klickande ljud från hårddisken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Klickande ljud från hårddisken?

Tjena Sweclockers!

Satt och spelade Battlefield, och märkte att jag fick sjuka fps drops när jag filmade, sedan spelade jag utan fraps ett tag. När jag stängde ner spelet märkte jag hur ofattbart seg datorn var, så jag bestämde mig för att starta om datorn.

När jag startade om datorn så ville den inte ladda Windows, var liksom fast på Starting Windows-skärmen. Samtidigt så hörde jag ett klickande ljud från hårddisken. Jag lät den stå och ladda ett tag och efter ungefär 15 minuter gick windows igång. Är det så att hårddisken är rätt slut och behövs bytas ut? Är inte så säker på hur gammal hårddisken är då jag fick den av min gamle far då min förra gick sönder.

Någon som vet nånting om detta?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Försök spara allting du vill ha kvar på hårddisken, för den kommer säkerligen inte leva länge till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Okej tackar för snabbt svar Planerar på att köpa en ny hårddisk nu direkt efter jul, blir förmodligen en SSD + en 2TB hårddisk.
Finns det risk att hårddisken börjar brinna eller stängs datorn automatiskt av när tiden är inne? ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Låter som ett bra köp!
Hehe, hårddisken kommer inte att börja brinna När min förra disk dog började den först låta mer och mer, sen fick jag bsod och den startade inge mer. Så spara allt viktigt du har på den, för du vet aldrig när den dör. Den kan lika gärna tvärdö nu och det är ju lite tråkigt om du har något viktigt på den.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Soskot:

Okej tackar för snabbt svar Planerar på att köpa en ny hårddisk nu direkt efter jul, blir förmodligen en SSD + en 2TB hårddisk.
Finns det risk att hårddisken börjar brinna eller stängs datorn automatiskt av när tiden är inne? ^^

Högst troligt att följande händer inom en väldigt kort tid: (minuter, timmar, dagar?)
Du försöker komma åt något på hårddisken, eller startar upp datorn, varav hårddisken klickar några gånger i en rytmisk takt.
Hårddisken stänger av sig och startar upp igen. Detta repeteras en två tre gånger. Sedan stänger hårddisken av sig helt.
Följd av att du kommer inte år någonting på hårddisken alls. Det är kört.

Så mitt tips är:
Har du viktiga data på disken, kopiera dem till en annan disk/USB-minne/whatever... omedelbart! ... innan det är försent.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Njaa, har väl inget vidare viktigt som jag behöver spara, alla skolgrejer ligger ju på laptopen då. Så dör hårddisken så får den väl göra det, har ju en laptop då tills vidare liksom ^^ Men jag uppskattar svaret och förmodligen lär ju en 60gb ssd räcka till att lägga windows och BF3 på ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Soskot:

Njaa, har väl inget vidare viktigt som jag behöver spara, alla skolgrejer ligger ju på laptopen då. Så dör hårddisken så får den väl göra det, har ju en laptop då tills vidare liksom ^^ Men jag uppskattar svaret och förmodligen lär ju en 60gb ssd räcka till att lägga windows och BF3 på ?

Alltså klart det gör det, men 60gig är väldigt mycket mindre än man tror. Du kommer knappt kunna ha nåogt alls på den hårddisken :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Får se om pengarna räcker till en 120gb då, man får ju försöka vara ekonomisk samtidigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Åh snyft... känner ingen ljudet.. BACK UP - NUU!

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Vippan:

Åh snyft... känner ingen ljudet.. BACK UP - NUU!

Haha, blir väl bara att spara Visual Studio, nåt annat känns inte så värdigt att spara, har ändå rätt mycket skit som måste bort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jaja, nu blir det att lägga sig. Tack för all hjälp hörrni