AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kan vara världens snabbaste kort någonsin men det hjälper inte ett skit när drivrutinerna suger
Jag har blivit lurad 2 gånger av ATI/AMD kort men inte en gång till.
Nästa kort blir nvidia skiter fullständigt hur snabbt nästa generation är för jag vet att spelen kommer att fungera som de är menade.

Tro mig AMD saknar säkerligen dig som kund exakt lika lite som du saknar dom som leverantör, men det vore trevligt att kunna läsa en recension med medföljande kommentarer utan att mötas av samma in nötta mantra gällande drivrutiner som inte ens var sant för 5 år sedan.

Över till recensionen, imponerade bygge helt klart och det är inte alls konstigt att man lägger sig prismässigt på denna nivå då det klart dominerar single-gpu marknaden. Också intressant att en re-applicering av kylpasta kan ge en sådan stor förbättring, trodde man kommit längre från tillverkarnas sida. Helt klart ett område som förtjänar en förbättring.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Har haft minst lika mycket problem med nvidia drivare som amd drivare. Fattar inte vad folk gör för att misslyckas med installation av drivare till graffe-kort... Finns INGET som motiverar nvidia över amd i fråga om drivare, kanske bara lite handhavandefel möjligtvis? Kör en driver sweeper om drivare krånglar så är problemet löst.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Mycket intressant benchmark här: http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...

Detta är ju ett mer realistiskt senario. Enligt mig 100 gånger mer relevant än högre upplösningar med aa och 40fps. Majoriteten spelar på 1080 och offrar aa för en spelbar fps..... och vid dessa inställningar som stämmer med hur folk faktikst spelar spelet så ger 2fps inte direkt någon "WOW-känsla...

Permalänk
Medlem

Trevligt! Det ser ut som om jag kan behålla mina 580's ett tag till. Om jag inte ska köra Anno 2070 i 2600*1600. Men det där med att temperaturen sjönk med 10c bara för att ni bytte kylpasta var ju konstigt... :/

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

http://images.anandtech.com/graphs/graph5261/43121.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph5261/43122.png

Mycket intressant benchmark här: http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...

Detta är ju ett mer realistiskt senario. Enligt mig 100 gånger mer relevant än högre upplösningar med aa och 40fps. Majoriteten spelar på 1080 och offrar aa för en spelbar fps..... och vid dessa inställningar som stämmer med hur folk faktikst spelar spelet så ger 2fps inte direkt någon "WOW-känsla...

Alla byter ju inte varje generation, och de som inte gör det kommer märka
större skillnad.

Själv sitter jag på ett 5870, så jag lär se en markant skillnad i prestanda.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

http://images.anandtech.com/graphs/graph5261/43121.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph5261/43122.png

Mycket intressant benchmark här: http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...

Detta är ju ett mer realistiskt senario. Enligt mig 100 gånger mer relevant än högre upplösningar med aa och 40fps. Majoriteten spelar på 1080 och offrar aa för en spelbar fps..... och vid dessa inställningar som stämmer med hur folk faktikst spelar spelet så ger 2fps inte direkt någon "WOW-känsla...

Men är det det enda du ska spela då? De högre upplösningarna visar ju hur det verkligen presterar när det krävs mer. Där ser man den egentliga prestandaskillnaden mer, och det är det som räknas om man köper ett kort som ska hålla för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja, detta är med ett oklockat 580. Många 580-kort går att klocka en bit över 900, då är skillnaden inte så stor längre. Har man dessutom ett GTX580 med 3GB på så känns ju bytet helt meningslöst. Börjar ångra att jag satte ut mitt på Tradera. Det gjorde 950Mhz utan problem :-/

Blir nog att vänta på Keplar istället... (papperslanseringar är nåt av det värsta som finns).

Lilsom 580 så kan man även klocka 7970, dessutom väldigt mycket, utan att ens höja spänningen ... 175 mhz om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Mycket intressant benchmark här: http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...
Detta är ju ett mer realistiskt senario. Enligt mig 100 gånger mer relevant än högre upplösningar med aa och 40fps. Majoriteten spelar på 1080 och offrar aa för en spelbar fps..... och vid dessa inställningar som stämmer med hur folk faktikst spelar spelet så ger 2fps inte direkt någon "WOW-känsla...

Håller jag inte med om. Skaffar man ett 7970 så är man inte ute efter att "offra AA för spelbar fps". Dessutom pratar du om "Majoriteten spelar på 1080" och då får man också tänka på att "majoriteten" också spelar på midrangekort och inte alls highend kort som detta HD 7970 är.

-----

I övrigt blev jag lite överraskad av testet, hade inte trott de skulle komma innan jul. Tycker AMD gör riktigt bra ifrån sig här, direkt väldigt hög prestanda i en GPU med ny design (mer GPGPU med GCN) och krympt process, samtidigt som den har del andra nya finesser. Kommer ihåg förseningarna och problemen när Nvidia gick över till sin mer GPGPU-anpassade Fermi, något AMD inte alls verkar ha här (de har väl läst på ordentligt under tiden som gått).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Jojo, men vid stock-fart.. Menar att 5000kr inte motiverar för den prestandan, eftersom du får "samma" med gtx580 om du klockar det (och det kostar strax över 3000kr). Menade inget annat

gtx560ti får 36fps i battlefield ultra medans hd7970 next gen får 50fps, ett gtx 460 maxklockad kommer upp till 560ti nivåer.. Men som sagt mycket hänger på optimeringen och typ av grafikmotor, frostbite 2 har nog en del att jobba på.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Detta blir mitt nästa kort! Helt klart!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken lättnad att det inte vart en besvikelse som deras nya cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Bra för AMD att lyckades vända från en flopp till (en mer eller mindre) succé,
I salute for AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men är det det enda du ska spela då? De högre upplösningarna visar ju hur det verkligen presterar när det krävs mer. Där ser man den egentliga prestandaskillnaden mer, och det är det som räknas om man köper ett kort som ska hålla för framtiden.

Ja du har rätt i det du säger. Men i mitt fall, jag spelar bara BF3 (senare GTA IV dock) och har en 1080 skärm, så känns det inte rimligt att betala 2000kr mer för 2 fps. MEN som jag säger är det bara i mitt fall, jag kollar tex BARA på BF3 benchmarksen.. då jag vet att det är det enda jag kommer spela 2012(samt GTA V SP).

Och mina erfarenheter säger mig att "köpa för framtiden" oftast inte blir bra.. brukar löna sig att uppgradera lite oftare och lite billigare och för de ändamål som man ska använda kortet... dock e det bara min erfarenhet!

OBS! Vill vara tydlig med att jag bara tänker på BF3 i mitt resonemang, och enligt benchmarks så är det just BF3 7970 har "svårt" för.

"The big question of course is why are we only seeing such a limited lead from the 7970 here? BF3 implements a wide array of technologies so it’s hard to say for sure, but there is one thing we know they implement in the engine that only NVIDIA can use: Driver Command Lists, the same “secret sauce” that boosted NVIDIA’s Civilization V performance by so much last year. So it may be that NVIDIA’s DCL support is helping their performance here in BF3, much like it was in Civ V." - Andatech

Permalänk
Inaktiv

Tesseleringstesterna var lite av en överasskning, kul att AMD kommer ikapp nVidia på den fronten ! ser ut som ett riktigt fint kort, kanske blir att uppgrade från mitt 560ti sen då

Permalänk
Medlem

Mycket bra test SweClockers förresten!
Finns bara två saker att önska men det är bara ren bonus, det ena är en interaktiv prestandaindex graf där man kan välja referenskort med musen. Så man ser alla värden i förhållande till det kortet man väljer. Och att ni gör ett undervoltningstest och ser hur svalt man kan få kortet. Det senare är givetvis mycket svårt på ett splirrans nytt kort men kan ju bli en framtida artikel.

Så igen, mycket bra jobbat.

För mig blir det nog ett 7870 då jag vill ha det svalt.

Permalänk

Verkar prestera bra men dock inte på alla spel tex BF3

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Ja du har rätt i det du säger. Men i mitt fall, jag spelar bara BF3 (senare GTA IV dock) och har en 1080 skärm, så känns det inte rimligt att betala 2000kr mer för 2 fps. MEN som jag säger är det bara i mitt fall, jag kollar tex BARA på BF3 benchmarksen.. då jag vet att det är det enda jag kommer spela 2012(samt GTA V SP).

Och mina erfarenheter säger mig att "köpa för framtiden" oftast inte blir bra.. brukar löna sig att uppgradera lite oftare och lite billigare och för de ändamål som man ska använda kortet... dock e det bara min erfarenhet!

Fast i din prisklass är det inte billigt och ofta utan dyrt och ofta.
Men till det priset som du köpte är GTX 580 ett bra val.

Permalänk
Medlem

Suveränt! Inget byte för mig dock, får vänta och se vad motståndarna har att komma med.

Permalänk
Medlem

Kul att se att dom verkar ha tagit ett steg framåt! Även om jag inte vill byta just nu (köpte ett GTX 580 för 5 månader sen), så bör detta sätta fart på utvecklingen hos Nvidia också! Allt som allt trevligt att se härliga prestandaprylar komma ut på marknaden!

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Jojo, men vid stock-fart.. Menar att 5000kr inte motiverar för den prestandan, eftersom du får "samma" med gtx580 om du klockar det (och det kostar strax över 3000kr). Menade inget annat

vart kan jag köpa det för 3000:-?

Permalänk
Medlem

Vilken trevlig överraskning att få läsa recensionen redan nu, detta kort kan verkligen bli aktuellt för nästa bygge!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ni har ju ett kort som stödjer PCI 3.0 kort nu, kan ni inte forska fram vem som ljög och vem som talade sanning mellan MSI,Asus och ASrock i deras lilla moderkorts-krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

vart kan jag köpa det för 3000:-?

Kolla på komplett! Dom säljer demoex för 3200-3500, samma garantier och möjligtvis utan någon kabel eller utan manualer tex. Beställde nyss ett EVGA Superclocked för 3200kr!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650056 (Detta kortet, i mitt fall var det bara kortet, dvs jag får inga manualer, drivers eller kablar.. men det kvittar ju för min del...)

Permalänk

Luktar lite 5000-serie, känns som om man köper ett så fort det kommer ut i hyllorna sitter man säkert minst 2 år framöver, låter som en bra deal!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av white_rabbit_:

vart kan jag köpa det för 3000:-?

Kika runt lite, priserna kommer troligen dumpas nu inom kort.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på ar ju även att drivrutinerna nog kommer förbättras, jämför BF3 fpsen men beta drivisarna i 6*** serien så ser nu att det har blivit en stor förbättring iom de senaste.
O jag antar att detta är nån form av pre-realease beta driver dom testat med och det kan i bästa fall ge rätt gott om huvudrum för förbättringar

Hade detta funkat med 3dvision hade jag köpt DIRR

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt imponerad. Synd bara att det kostar att ligga på topp. Blir som tidigare, att fortsätta köpa mellanklasskort för 2000kr och sedan vara nöjd i 2-3år :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av noak:

Kolla på komplett! Dom säljer demoex för 3200-3500, samma garantier och möjligtvis utan någon kabel eller utan manualer tex. Beställde nyss ett EVGA Superclocked för 3200kr!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650056 (Detta kortet, i mitt fall var det bara kortet, dvs jag får inga manualer, drivers eller kablar.. men det kvittar ju för min del...)

Fast det känns inte riktigt som en rättvis jämförelse med demoex...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Bra recension! Synd att ni inte hade 2st kort att testa. Spelar bara BF3 så hoppas att det blir bättre med nya drivisar. Blir en ny dator när Ivy släpps, om nVdias kort inte är inom räckhåll då så blir det 2st av dessa Men jag tror att mitt 580 DCII som jag gav 3400kr (nytt) för får duga till nVidias nästa serie, då det bara är min processor som flaskar i BF3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stuff