Hasbro stämmer Asus över namnet Transformer Prime

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

annars kan ju asus bara byta ut ordet prime mot något annat som inte kan tolkas som en transformer

Typ...starscream

Skrivet av Layon:

Optimus är namnet, prime är Optimus titel i form utav att han ledare för autobots.
Sen när modellen heter Transformer och inte s på slutet så känns det bara fel om de skulle bli fällda, de var ju inte de som uppfann ordet prime.
Har varit på sjön och målat med inter prime, lika fel vore det om färgföretaget hade stämt Hasbro för att dom har en karaktär med färg som heter Prime.

Med tanke på hur usa ser ut idag, så borde det inte va något större problem om man har okey advokater..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tempel:

Villket var precis det Apple gjorde. Apple fanns nämligen redan och finns kvar. Beatles skivbolag dvs ett inte helt okänt företag speciellt för nån som Jobs som refererat till Beatles. Så Apple började med att stjäla från dag 1 och ja han har sagt att han har snott namnet därifrån.

Sen har Apple stämt Apple, det slutade med en förlikning där Beatles Apple skulle hålla sig till musik och där Jobs Apple inte skulle inkränka på. Vad gjorde han sen med iTunes. In på musikområdet... B-Apple stämde J-Apple för deras inkränktande och förlorade trots att det redan fanns ett domstolsbeslut på att J-Apple inte skulle hålla på musik. Bara i USA.

Intressant, men ja min poäng är fortfarande den samma

Indeed USA i ett nötskal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Orden transformer och prime i kombination bildar ett namn, inte en mening. Finns det en uppenbar koppling till ett etablerat varumärke så blir det då ett intrång vare sig den är avsiktlig eller helt oavsiktlig. Men tycker inte även du att det är lika barnsligt att kalla en dator för transformator?

Bara "omvandlare" eller "förvandlare" är väl ordet jag skulle jämföra med isf, eftersom transformator, även om det är samma sak med "finare ord", på svenska mer används om just spänningsomvandlare. Prime är som sagt "första, grundläggande" Ta t.ex. vanlig Primer, grundfärg som man har innan man lackar med slutfärgen på bilar och annat. I det fallet är det "grund, bas, första" färg som menas.

"Förvandlaren"... Inte så snyggt kanske, men inte barnsligt heller.

Tillägget Prime är som sagts tidigare bara en titel i stil med "Game of the Year Edition", "80+ Gold" eller liknande, som Google har valt. Det finns ju Nexus Prime från Samsung t.ex. som också är på gång. Telefonen hette Nexus, Google certifierar den och den får då tillägget Prime.

Jag tror fortfarande, som sagt, att Transformer Prime inte är så kopplat till robotarna som vi svenskar verkar tycka.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det var bara en tidsfråga

Permalänk
Medlem

Undrar vad som är tanken bakom det så asus inte ens konkurrerar med leksakstillverkare ...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Optimus är namnet, prime är Optimus titel i form utav att han ledare för autobots.
Sen när modellen heter Transformer och inte s på slutet så känns det bara fel om de skulle bli fällda, de var ju inte de som uppfann ordet prime.
Har varit på sjön och målat med inter prime, lika fel vore det om färgföretaget hade stämt Hasbro för att dom har en karaktär med färg som heter Prime.

Utan s på slutat av Transformer, exakt... Dock, så är det väldigt likt med deras animerade serie Transformers Prime och vilken ungen som helst kan lätt blanda Transformer Prime med Transformers Prime.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transformers:_Prime

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

Utan s på slutat av Transformer, exakt... Dock, så är det väldigt likt med deras animerade serie Transformers Prime och vilken ungen som helst kan lätt blanda Transformer Prime med Transformers Prime.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transformers:_Prime

Visst..men finns ignet som heter Transformers Prime att förväxla med. Det finns en "Transformer" som heter "Prime" som titel efter sitt riktiga namn (Optimus)..men det är det närsmta man kan komma.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

blackeagle, anser du då att olicenserade produkt namn som te.x :

"Agent 007" vore ett acceptabelt namn för revision 7 av en hypotetisk produkt vid namn "agent"? 007 är ju bara bonds kodnamn och agent är bara hans yrke, filmerna heter james bond.
två samansata ord helt ekelt, "agent", och "007", agent förklara och stämmer mycket bra överens på produkt X syfte och "007" makera revision 7 för produkten.

Säg, Matrix filmen, applicera mitt argument om james bond här och föklara för mig varför det inte vore intrång på WBs IP att te.x kalla en grafisk kalkylator för "Matrix Neo".

Window Excel?

*jag är medveten om att neo är ett anagram och 007 är siffor men det är irrelevant, intesant?

Permalänk
Medlem

Hehe det var riktigt kul:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tror fortfarande, som sagt, att Transformer Prime inte är så kopplat till robotarna som vi svenskar verkar tycka.

Det är inte bara vi svenskar: http://en.wikipedia.org/wiki/Transformers:_Prime

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

dom försöker utnyttja att transformers va en populär tvserie som många kommer ihåg .. och "prime" ska undermedvetet härleda till "optimus prime" som va den starkaste .. helt rätt att dom blev stämda

Permalänk
Medlem

Helt klart väntat. Tänkte själv stämma ASUS åt Hasbro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Får man ta patent på namn? :S...

Skulle inte Blizzard stämma Mine craft pga dess namn, men det gick aldrig igenom pga att man inte kan ''äga'' ett namn

Det var bethesda som stämde mojang för att notch planerar ett nytt spel som ska heta scrolls och då när han "köpte" namnet minecraft så att ingen annan ska få använda det så köpte han då namnet scrolls.
Det tyckte bethesda att det var för likt elderscrolls så dom kom överens att notch inte får döpa nästa spel till typ the lingon scrolls utan det måste vara vara något som scrolls "text" för att om man sätter något innan scrolls så kommer alla tro att hans spel är gjort utav bethesda och deras spel kommer sluta sälja

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

dom försöker utnyttja att transformers va en populär tvserie som många kommer ihåg .. och "prime" ska undermedvetet härleda till "optimus prime" som va den starkaste .. helt rätt att dom blev stämda

Nej, de använder namnet Transfomer, då det passar till en tablet som kan "omvandlas" till en laptop. Sedan las Prime till efter Transformer pga att Google ger det namnet som tillägg för certifierade enheter.

Permalänk
Medlem

va faktiskt det första ja tänkte på när sweclockers visade Transformer Prime första gången.."jahapp..då blir dom väl stämda för det också".

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta är första stämingen jag till viss del kan förstå. Oavsett vad orden står för för ASUS borde de insett likheten och kanske fört en dialog med leksakstillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Går det igenom är det ju ändå bara att hitta på ett amerikanskt namn till den. Många produkter har olika namn i Europa, USA och Asien, ta canons nybörjarkameror till exempel i USA heter de rebel T1/2/3i, i Europa 500/550/600D och i asien Kiss x3/4/5

Permalänk
Medlem

Borde inte alla tillverkare av transformatorer stämma Hasbro eftersom transformationer funnits långt före tv-serien "Transformers"? http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer Lägger sådeles min röst på att transformatorn äger rätten till namnet "Transformer".
1886 vs 1984= 98 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Borde inte alla tillverkare av transformatorer stämma Hasbro eftersom transformationer funnits långt före tv-serien "Transformers"? http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer Lägger sådeles min röst på att transformatorn äger rätten till namnet "Transformer".
1886 vs 1984= 98 år

ASUS blev inte stämda över första surfplattan som endast hade ordet "Transformer" i namnet. De hade ju sannolikt klarat sig om de döpt den till "Transformer" plus något annat ord som inte är så väl sammankopplat med Transformers som just "Prime". Måste säga att jag har full förståelse för denna stämning. Trodde ärligt talat att de hade kollat upp och fått detta namn godkänt då tycker koppling var så uppenbar när jag såg namnet.

Permalänk
Entusiast

Jag har väntat på det här sen jag hörde namnet första gången. De hade ju kunnat räkna ut med stortån att de skulle bli stämda för det där. Fast det är fullt möjligt att det var ett medvetet val eftersom det ger massa gratis reklam. Se till exempel den berömda underklädes reklamen varje år som får feminister att gå i taket och gråta ut i nyheterna vilket genererar hur mycket gratis reklam som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

blackeagle, anser du då att olicenserade produkt namn som te.x :

"Agent 007" vore ett acceptabelt namn för revision 7 av en hypotetisk produkt vid namn "agent"? 007 är ju bara bonds kodnamn och agent är bara hans yrke, filmerna heter james bond.
två samansata ord helt ekelt, "agent", och "007", agent förklara och stämmer mycket bra överens på produkt X syfte och "007" makera revision 7 för produkten.

Säg, Matrix filmen, applicera mitt argument om james bond här och föklara för mig varför det inte vore intrång på WBs IP att te.x kalla en grafisk kalkylator för "Matrix Neo".

Window Excel?

*jag är medveten om att neo är ett anagram och 007 är siffor men det är irrelevant, intesant?

Eller så kan hasbro stämma Matrix (WB alltså) för att dom använder "matrix" som är en ledande del i storyn.
Det blir intrång för att just Prime innehar "the matrix of leadership", vilket den första transformersfilmen till - större delen - handlar om (som nu när jag tänker på det blir ännu en stöld i form utav storyn)
(Ta inte detta för seriöst bara)

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Eller så kan hasbro stämma Matrix (WB alltså) för att dom använder "matrix" som är en ledande del i storyn.
Det blir intrång för att just Prime innehar "the matrix of leadership", vilket den första transformersfilmen till - större delen - handlar om (som nu när jag tänker på det blir ännu en stöld i form utav storyn)
(Ta inte detta för seriöst bara)

Hehe så jäkla kul att du går in och toknördar med transformerskunskap och referenser. Blir ju bara bättre av din avatar (old school starscream right?).

OnT: Jag har för mig att om ett varumärke blir "utvattnat" dvs det används i andra sammahang än den ursprungliga registreringen eller i en mer generll bemärkelse så kan företaget förlora rätten till det. Tetra Pak var lite kinkiga på att folk kallade vin i deras förpackningar för tetra-vin. Nu löste sig ju det problemet själv när svenskarna blev hard-core-alkisar och köpte bib istället

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Men va f... hur kunde Asus inte ha kollat upp det här med Hasbro INNAN??? Dom har ju bara struntat i det och hoppats på att inget skulle hända, men det är ju helt korkat! Transformers Optimus Prime var det absolut första jag tänkte på när jag för första gången läste namnet och det tror jag alla som har sett filmerna också gjorde. Gaaah, blir galen...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För att jag inte har samma åsikter som dig, så kallar du mig för troll, eller vad menar du? Dryg för att jag säger vad jag anser vara sant?

Definiera gärna trolling enligt dig? Jag trodde det var när man försöker provocera fram reaktioner eller medvetet häver ur sig orealistiska saker med flit. Jag har inte gjort någondera. Jag framför mina åsikter med bakgrund av fakta som jag anser är relevanta. Jag sköter mig språkligt och angriper ingen personligen.

Jag anser på fullaste allvar att Hasbro inte har en chans att vinna stämningen.

Hade det varit på svenska hade serien alltså hetat Omvandlarna och figurer som var ledare hade kallats för Högste eller Förste. Om någon sedan döper en laptop till "Omvandlare Ett" så förstår jag inte hur de första i det läget kan stämma de andra.

Jag tror fortfarande att folk inte förstår att man på engelska inte automatiskt tänker robotar när någon säger Transformer och att Prime inte får en att tänka på Optimus, Rodimus och de andra.

Det finns en koppling, men den är för lös för att kunna stämma någon när de som sagt inte använder "Transformer Prime" någonstans som ett begrepp.

jag håller med dig tycker inte att den stämmning är solklar. Hade bara döpt den till Prime så tror jag inte hasbro hade brytt sig. Men när man kopplar ihop det så är det lite likt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Solklar stämning, den som kom på det på Asus ska ju bara få en fot i röven o sen rätt ut ur företaget direkt, vilken jävla trähatt..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag antog att ASUS hade kollat detta med Hasbro, det är en självklar koppling..

Jag blev också väldigt förvånad när jag läste detta. Hur kan man ha missat en sådan sak?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Inte helt otippat ändå. Det absolut första jag tänkte på då jag hörde talas om den nya surfplattan var just optimus prime från transformers.

Permalänk
Medlem

Puh! Det var ju för väl. Jag vill absolut inte att min blivande ögonsten förknippas med sådana pinsamheter. Hade ju i och för sig aldrig tänkt kalla den Prime men ändå;)

Permalänk
Medlem

Så fort jag hör namnet på plattan tänker jag på Hasbros Transformers (om inte har man legat under en sten de senaste åren ). Jag tycker det är konstigt att det inte hänt tidigare.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Självfallet får man det. Minecraft är ett namn på ett spel, likaså är Samsung ett namn på ett företag. Jag kan tänka mig att Samsung skulle stämma skiten ur ett företag om det tog samma namn.

EDIT: Dock är varumärkesskydd något luddiga, i alla fall i Sverige. När man ansöker om copyright med mera i Sverige måste man ange alla de branscher man kommer verka inom, och dessutom de branscher man eventuellt kommer gå in på i ett senare skede.

För övrigt anser jag att Hasbro faktiskt gör rätt. Dessutom är likheten i namnet på produkten för uppenbar att det verkar ologiskt att ASUS inte tänkt på detta innan.

EDIT: Ändrade Samsung till ASUS i mitt sista stycke. Dock låter jag Samsung stå kvar i exemplet kring varumärken, då det bara är ett exempel. Det kunde lika gärna stått Volvo eller liknande där.

Vill bara klargöra lite. Man kan inte ta patent på namn, däremot skyddas namn av varumärkesskyddet. Vidare så ansöker man aldrig om copyright; upphovsrättsskydd uppstår per automatik och behöver aldrig ansökas om. Du blandar ihop varumärkesskydd/upphovsrätt med patentskydd. I fallet Transformer Prime, så handlar det om ett inarbetat varumärke.

Mvh Erik