Hasbro stämmer Asus över namnet Transformer Prime

Permalänk
Medlem

Tycker det är en töntig stämning.
Jag kopplade namnet til leksaksrobotarna redan med första plattan, men tycker det är ett logiskt namn med tanke på vad plattan gör.
tillägget prime på platta nummer två känns vettigt då många av androids påkostade modeller heter så.

Jag tycker inte kopplingen blir starkare. Den som inte tänker på transformerleksakerna när de hör ordet transformer bör inte häller göra det om de lägger till prime efteråt..

Sen kan man ju igen undra vad hasbro förlorar på att asus reklamar för deras leksaker.. är ju inte som att de snor kunder från varandra.. känns snarare som att de gynnar båda.

Permalänk
Medlem

Jaaa!

För alla datortillverkare vill koppla sina produkter med leksaker? Efterblivna jävlar som bara vill tjäna pengar. Det är väl iofs ganska klantigt av samsung också men de har ju en galaxy prime så det är ju inte helt tagit ur luften.

Permalänk
Medlem

Inte alls förvånad, satt och väntade mig det här. Klantigt av Asus att inte dubbelkolla med Hasbro om det här innan, det är ju trots allt en väldig klockren koppling till just Optimus Prime ur Transformers. Tråkigt, men klantigt!

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Fånigt visst. Men samtidigt otroligt klantigt av asus att inte själva tänka på den kopplingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Tycker dock att Hosbro kunde vara lite roligare och t.ex. bara tvinga asus att klistra på en transformer på varje kartong

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Förvånad att de inte hände tidigare, dock tycker jag ju Hasbro kan se det som gratis reklam istället.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

äh, det var väntat.

Kan inte annat än hålla med hasbro. tycker dessutom namnet är jävligt fjortis.. varför kunde det inte bara heta typ "Asus Surfpad 2.0"

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Nu är det ju tom värre än att kopplingen är till just Optimus Prime. Hasbro samarbetar ju med några i en data-animerad TV-serie som går på Cartoon Network som heter Transformers Prime. Så det är bara ett s ifrån att vara en exakt namnstöld.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

Det går bra att göra filmer med namne då är Hasbro tysta..
Dagens Amerika...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008524

Google Galaxy Nexus heter den ju, inte Prime?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Hur fan tror du det skulle se ut om man inte kunde det? Tror jag ska skapa ett operativsystem och kalla det...Hmmm...Windows. Ja, det går nog bra

Man kan inte patentera ett namn. Man varumärkes skyddar det. Det är inte "Windows 7 patent pending" utan Windows 7™. Pratar man om själva mjukvaran, kan man patentera algoritmer, olika sätt att utföra arbetet på, och olika designer. Och ovanpå det är mjukvaran så klart copyrightad. ( © )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag antog att ASUS hade kollat detta med Hasbro, det är en självklar koppling..

Precis! Klar miss från Asus. Personligen tycker jag de borde ha samarbetat och tryckt mer på kopplingen mellan dem. Båda företagen / produkterna står högt i värde i mina ögon och det skulle varit sjukt coolt med en Optimus Prime designad Transformer Prime - platta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror nog Asus var medvetna om kopplingen, de bara sket i vilket eftersom det inte är realistiskt att Hasbro vinner.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det går bra att göra filmer med namne då är Hasbro tysta..
Dagens Amerika...

ja för du tror ju inte dem haft ett finger i leken? herregud...

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

ja för du tror ju inte dem haft ett finger i leken? herregud...

Ta en nubbe och sluta dryga med sånt där. Om du har fakta att komma med så, herrejesus min skapare gud.
Så trött på "rättande" griniga skitstövlar som alltid tror sig veta, när det bara är en gissning som ist då skaöö anses vara en rättning.
God jul föresten

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

SLUTA BLANDA IHOP UPPHOVSRÄTT/COPYRIGHT MED PATENT OCH VARUMÄRKESSKYDD/TRADEMARKS!

Upphovsrätt/copyright: Böcker, filmer, foton, programkod och datorprogram, musik- och ljusinspelningar, mm. Dessa är automstiska, du får.upphovsrätt utan att behöva ansöka om det. Upohovsrätt kan registreras, det är nästan bara företag som tjänar på det (lättare att stämma över upphovsrättsbrott då).

Patent: Uppfinningar. Motorer, fjädringar, läkemedel, mm. Gäller i 20 år.

Varumärken: Namn, sloganer, loggor, mm. Närmast permanenta, men du kan förlora ensamrätten till dem om du inte aktivt "försvarar" din ensamrätt. De är också begränsade till vissa områden, typ läkemedel eller elektronik. Just därför är det inte säkert att Hasbro kan vinna, deras varumärke har nog bara en giltig registrering inom området leksaker.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ta en nubbe och sluta dryga med sånt där. Om du har fakta att komma med så, herrejesus min skapare gud.
Så trött på "rättande" griniga skitstövlar som alltid tror sig veta, när det bara är en gissning som ist då skaöö anses vara en rättning.
God jul föresten

antingen säger hasbro att de vill göra en film och betalar för någon ska göra filmen åt dom, eller så köper någon rättigheterna av hasbro för att göra en film. Det är inte direkt så att vem som helst kan göra en film av ett varumärke och sen komma undan med det utan att de osm äger varumärket kommer att begära pengar för det.

ont. sen jagh örde namnet första gången kände jag på mig/tyckte det var konstigt att det inte var aktuellt med en stämning redan då. Det var det första jag tänkte på när jag hörde transformer och prime ihop.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Äntligen en stämning som jag faktiskt begriper mig på och som faktiskt har belägg. Patentkrig är mer eller mindre barnsligt, då det bara är en slå-och-slå-tillbakalek mellan olika företag.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hur menar du att det är en relevant stämning? Det är två vanliga ord i det engelska språket, kombinerade på ett för produkten fullt naturligt vis. Det stäms man för av en leksakstillverkare som har fått hybris, och tror att allt med transformer i namnet är något de ska ha royalties från försäljningen av. Tiden får givetvis utvisa, men jag tror inte Hasbro har en chans att vinna det här i rätten. Sen är det möjligt att ASUS väljer att förlika eftersom det kostar mer att hålla en arme av advokater i rörelse än vad det kostar att få Hasbro att tystna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Undrar vad som är tanken bakom det så asus inte ens konkurrerar med leksakstillverkare ...

Jag reagerade också på detta. Eftersom att företagen verkar på helt skilda marknader så borde detta inte ens gå till domstol tycker jag. I så fall borde ju Apple omöjligt haft rätt att heta Apple eftersom att skivbolaget Apple redan fanns. Sen att "i"-Apple senare inkräktade på skiv-Apples marknad i alla fall är en annan historia.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur menar du att det är en relevant stämning? Det är två vanliga ord i det engelska språket, kombinerade på ett för produkten fullt naturligt vis. Det stäms man för av en leksakstillverkare som har fått hybris, och tror att allt med transformer i namnet är något de ska ha royalties från försäljningen av. Tiden får givetvis utvisa, men jag tror inte Hasbro har en chans att vinna det här i rätten. Sen är det möjligt att ASUS väljer att förlika eftersom det kostar mer att hålla en arme av advokater i rörelse än vad det kostar att få Hasbro att tystna.
B!

Hasbro har copy right's på Transformer Prime - tvserien från 2010. Som jag tidigare nämnde saknas bara ett s från Asus platta. Det är inte bara att det är Transformer i namnet utan det är i princip identiskt.

Skrivet av XrOo:

Ta en nubbe och sluta dryga med sånt där. Om du har fakta att komma med så, herrejesus min skapare gud.
Så trött på "rättande" griniga skitstövlar som alltid tror sig veta, när det bara är en gissning som ist då skaöö anses vara en rättning.
God jul föresten

Ok han gick ut lite hårt men kollar man i början av tex Transformers filmerna så står det redan där att filmskaparna har samarbetat med Hasbro. Altså är jag ganska övertygad om att de har ansökt om rättigheterna till filmerna.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem
Skrivet av OminousFate:

Hasbro har copy right's på Transformer Prime - tvserien från 2010. Som jag tidigare nämnde saknas bara ett s från Asus platta. Det är inte bara att det är Transformer i namnet utan det är i princip identiskt.

Fullständigt irrelevant, då det rör sig helt olika marknader. Hasbro har inget inom laptop segmentet, och är inte intresserade. Men tiden får utvisa vad slutresultatet blir, jag misstänker som sagt att ASUS hellre ger Hasbro en skitsumma för att gå sin väg, än att betala advokaterna för att få Hasbro att bli tvungna gå sin väg... Vilket reducerar Hasbros agerande till klassiskt patent trolls beteende.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nej, det är inte ett uppenbart intrång. Hasbro använder inte kombinationen "Transformer Prime" någonstans.

Vilket gör att vi återigen har två olika ord.

1. De kallar sina robotar för Transformers, vilket vore som att kalla dem "Omvandlarna" på svenska, din mobilladdare är en spänningsomvandlare t.ex.

2. Prime används som tillägg på något som är "första klass", "högst upp" osv, i Hasbros fall används det som tilläggsnamn på ledarna för autobots ungefär som att kalla någon för "Högste" Befälhavaren. Optimus Prime, Rodimus Prime m.fl. för oss som läst serien.

Det gör den visst. De har en TV-serie som heter Transformers Prime.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformers:_Prime

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Det gör den visst. De har en TV-serie som heter Transformers Prime.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformers:_Prime

Ja, jag vet, jag fick svar på det tidigare i tråden

Får kolla upp den och se om den är bra jämfört med de gamla serierna man såg som liten.

Skrivet av Twister86:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008524

Google Galaxy Nexus heter den ju, inte Prime?

Det stod Galaxy Nexus Prime i alla previews och tester, men de kanske har tagit bort det från slutnamnet?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekats så är Hasbro nästan tvungna att göra så här för att skydda sina trademarks.
För att även om de "förlorar" så vinner de i att de visar att de aggressivt försvarar sina trademarks.
Intel har stämde till exempel en yoga studio som specialicerade sig på yoga för fångar och kallade sig "Yoga inside"

Förövrigt så vill jag påpeka att Transformern "Optimus Prime"'s namn verkligen är "Optimus Prime".
När Marvel på 80talet kontrakterades av Hasbro att koka ihop en bakgrundshistoria så gav Bob Budiansky ledaren för de 2 olika faktionerna speciella namn.

Att "Prime" skulle vara en ledartitel är en efterkonstruktion.