Värt att skaffa SSD?

Permalänk
Medlem

Värt att skaffa SSD?

Hej där! Snart är det jul och jag hoppas få lite pengar så man kan köpa lite datorprylar! Min fråga är ifall det är värt att köpa en SSD till en burk som är ~3 år gammal? Eller borde man lägga pengar på en helt ny? Samt vilken storlek på SSD är rekommenderat?

Vad den innehåller:

  • Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz

  • 4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 533MHz (5-7-7-24)

  • Gigabyte Technology Co., Ltd. EP35-DS3 (Socket 775)

  • ATI Radeon HD 4800 Series (XFX Pine Group) (XFX HD4870)

  • 488GB Seagate ST3500418AS ATA Device (SATA)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ja du kommer att uppleva skilnad om det är det som är frågan , sen har du den till nästa burk ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Du kan ju plocka ur SSD'n och använda i nästa burk också så det är helt klart värt.

Satsa på minst 120Gb om du vill installera några spel också.

Corsair Force 3 120Gb är prisvärd och mycket populär.

Permalänk
Medlem

Men det är rätt SATA-interface på mitt moderkort o.s.v.?

Permalänk

SATA-styrkretsen på ditt moderkort (Intel ICH9) kan inte hantera SATA3, så en Force 3 t.ex. kan du inte nyttja fullt ut.

Dock är SATA bakåtkompatibelt, så om du planerar att migrera SSD:n till nästa bygge skulle jag trots detta skaffa mig en SATA3 SSD.

Annars finns det t.ex. Intel 320-serie som är ett bra val det med, du kan tom. komma under tusingen för en 80GB-variant.

Jag skulle rekommendera att du läser på lite innan köp dock, så du fattar ett beslut som du med egna argument kan motivera, inte minst för dig själv, varför du valde det du gjorde.

Permalänk
Skrivet av fazzel:

Hej där! Snart är det jul och jag hoppas få lite pengar så man kan köpa lite datorprylar! Min fråga är ifall det är värt att köpa en SSD till en burk som är ~3 år gammal? Eller borde man lägga pengar på en helt ny? Samt vilken storlek på SSD är rekommenderat?

Vad den innehåller:

  • Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz

  • 4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 533MHz (5-7-7-24)

  • Gigabyte Technology Co., Ltd. EP35-DS3 (Socket 775)

  • ATI Radeon HD 4800 Series (XFX Pine Group) (XFX HD4870)

  • 488GB Seagate ST3500418AS ATA Device (SATA)

Tack på förhand!

Lägg ditt operativsystem där så ska du se vilken skillnad det blir! Ja det är värt det enligt mig iaf (a)