Började formatera fel hdd........

Permalänk

Började formatera fel hdd........

Jag har ett problem. Skulle göra boot usb-sticka i cmd diskpart. Sen kommer man till steg där man ska väja och där väljer hdd och där råkar jag välja fel.... väljer.min 2tb hdd istãllett för mitt 4gb usb. Och den hinner formatera typ max 5min och nu kommer jag naturligtvis inte in på disken nån som.

Lb9j

Permalänk

ja du, antagligen är det kört då formate initiate har redan påbörjats och du avbröt det abrupt så nu finns det inte MBR på disken, går säkert att få tag på infon ifall allt inte hunnits raderas än men det kommer inte bli billigt då dessa typer av tjänster är rätt svåra att göra eftersom dom ska öppna disken och läsa av info nåt sånt typ är inte helt insatt hur disk recovery funkar men något sånt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ja du, antagligen är det kört då formate initiate har redan påbörjats och du avbröt det abrupt så nu finns det inte MBR på disken, går säkert att få tag på infon ifall allt inte hunnits raderas än men det kommer inte bli billigt då dessa typer av tjänster är rätt svåra att göra eftersom dom ska öppna disken och läsa av info nåt sånt typ är inte helt insatt hur disk recovery funkar men något sånt

formatera i Windows betyder inte att datan försvinner, den är lat och skriver bara en ny partitionstabell och eventuellt kontrollerar så disken fungerar korrekt.

get data back, recuva är exempel på program som kan återställa raderade filer som inte är överskrivna. Skriv inget till disken, då riskerar du att skriva över och föralltid förlora datan. Just nu är den bara dold. Om du väntar finns det säkert någon här som har ett namn på ett program som kan återställa partitionen utan att behöva en extra disk. Det kan vara bra om disken är full, 2tb data kan vara svårt att ha plats till

Permalänk

jo, det hade varit mkt bra om det hade gått att lösa.... med nått program. Disken var så gott som full.. tror där var ca: 130gb kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ja du, antagligen är det kört då formate initiate har redan påbörjats och du avbröt det abrupt så nu finns det inte MBR på disken, går säkert att få tag på infon ifall allt inte hunnits raderas än men det kommer inte bli billigt då dessa typer av tjänster är rätt svåra att göra eftersom dom ska öppna disken och läsa av info nåt sånt typ är inte helt insatt hur disk recovery funkar men något sånt

Skrivet av jocke92:

formatera i Windows betyder inte att datan försvinner, den är lat och skriver bara en ny partitionstabell och eventuellt kontrollerar så disken fungerar korrekt.

get data back, recuva är exempel på program som kan återställa raderade filer som inte är överskrivna. Skriv inget till disken, då riskerar du att skriva över och föralltid förlora datan. Just nu är den bara dold. Om du väntar finns det säkert någon här som har ett namn på ett program som kan återställa partitionen utan att behöva en extra disk. Det kan vara bra om disken är full, 2tb data kan vara svårt att ha plats till

Helt fel - formatering skriver INTE en ny MBR eller partitionstabell - formatering skapar en ny tom MFT.

Permalänk

Formateringen påbörjades också i cmd om de spelar nån ro.l....

Permalänk
Medlem

Det finns ett program till Mac som heter "Data Rescue 3" (osäker om det finns till Windows) men jag har i alla fall använt det på flera av mina externa hårddiskar då dom har crashat, och det programet är helt amazing! det hittar åt datan på disken och låter dig välja vilka/vilken/ fil/filer som du vill återställa.

Programmet tar dock cirka ett halv dygn att köra på en 500GB hårddisk, men vill man ha tillbaka förlorad data är det helt klart värt tiden. Fast det finns ju såklart en nackdel och den är att programet kostar $99 för en grundlicens, sen finns det även en så kallad "Pro" licens, som går på hela $249.
Det går säkert få tag i programet på något annat sätt också, men jag skulle rekomendera att investera i det, det är väldigt användbart.

EDIT: Det finns till Windows
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_pc.php

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wishmaster_999:

Formateringen påbörjades också i cmd om de spelar nån ro.l....

Vad skrev du exakt i cmd?

I normala fall ska man kunna få tillbaka allt även om disken formaterats så länge du inte sparat eller installerat något nytt eller använt killdisk liknande program som nollar disken så går det att få tillbaka allt. Det som tar lång tid i långsam formatering är felsökningen.

Du kan i vissa fall bli tvungen att snabb formatera färdigt innan räddnings recovery programmet hittar disken men det finns program där man inte behöver göra det. Vissa räddar hela mappstrukturen så att man slipper städa. Det bruka också finnas en mätare för varje fil som visar om det är en gammal fil överskriven fil eller en av filerna du egentligen vill rädda.

Permalänk
Medlem

Testa Easus data recovery! http://www.easeus.com/datarecoverywizard/ jag råkade också formatera fel men med hjälp av programmet lyckades jag få nästan alla filer tillbaka! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Det finns ett program till Mac som heter "Data Rescue 3" (osäker om det finns till Windows) men jag har i alla fall använt det på flera av mina externa hårddiskar då dom har crashat, och det programet är helt amazing! det hittar åt datan på disken och låter dig välja vilka/vilken/ fil/filer som du vill återställa.

Programmet tar dock cirka ett halv dygn att köra på en 500GB hårddisk, men vill man ha tillbaka förlorad data är det helt klart värt tiden. Fast det finns ju såklart en nackdel och den är att programet kostar $99 för en grundlicens, sen finns det även en så kallad "Pro" licens, som går på hela $249.
Det går säkert få tag i programet på något annat sätt också, men jag skulle rekomendera att investera i det, det är väldigt användbart.

EDIT: Det finns till Windows
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_pc.php

Vet du om programmet fungerar fast disken är i FAT eller NTFS?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vad skrev du exakt i cmd?

I normala fall ska man kunna få tillbaka allt även om disken formaterats så länge du inte sparat eller installerat något nytt eller använt killdisk liknande program som nollar disken så går det att få tillbaka allt. Det som tar lång tid i långsam formatering är felsökningen.

Du kan i vissa fall bli tvungen att snabb formatera färdigt innan räddnings recovery programmet hittar disken men det finns program där man inte behöver göra det. Vissa räddar hela mappstrukturen så att man slipper städa. Det bruka också finnas en mätare för varje fil som visar om det är en gammal fil överskriven fil eller en av filerna du egentligen vill rädda.

Här är en länk till en sida som beskriver hur jag gjorde http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

Har Använt det sättet så många gånger också väljer man fel disk.... så går det när man har har bråttom när man ska installera sin nya ssd "OCZ Vertex 3 120gb

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Det finns ett program till Mac som heter "Data Rescue 3" (osäker om det finns till Windows) men jag har i alla fall använt det på flera av mina externa hårddiskar då dom har crashat, och det programet är helt amazing! det hittar åt datan på disken och låter dig välja vilka/vilken/ fil/filer som du vill återställa.

Programmet tar dock cirka ett halv dygn att köra på en 500GB hårddisk, men vill man ha tillbaka förlorad data är det helt klart värt tiden. Fast det finns ju såklart en nackdel och den är att programet kostar $99 för en grundlicens, sen finns det även en så kallad "Pro" licens, som går på hela $249.
Det går säkert få tag i programet på något annat sätt också, men jag skulle rekomendera att investera i det, det är väldigt användbart.

EDIT: Det finns till Windows
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_pc.php

Skrivet av joeldeluxe94:

Testa Easus data recovery! http://www.easeus.com/datarecoverywizard/ jag råkade också formatera fel men med hjälp av programmet lyckades jag få nästan alla filer tillbaka! Lycka till!

Tackar! ska kollas upp.

Permalänk
Medlem

du kanske inte får tillbaka allt, men merparten av grejerna brukar gå att rädda.
ibland äldre varianter av dem med.

lägg inte in något annat på disken, och formatera inte klart den bara.

finns en del program som löser det, lite tålamod så är saken biff.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Jag har kört ett program som heter easy recovery på en halvt kraschad disk som jag inte ens såg i windows.fick ut allt på den. Så det programmet kan vara värt att pröva också.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Om tidigare nämnda program inte fungerar tänkte jag tipsa om testdisk, mina 2tb diskar i raid0 krasha nyligen, fick tillbaka allt

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Det finns ett program till Mac som heter "Data Rescue 3" (osäker om det finns till Windows) men jag har i alla fall använt det på flera av mina externa hårddiskar då dom har crashat, och det programet är helt amazing! det hittar åt datan på disken och låter dig välja vilka/vilken/ fil/filer som du vill återställa.

Programmet tar dock cirka ett halv dygn att köra på en 500GB hårddisk, men vill man ha tillbaka förlorad data är det helt klart värt tiden. Fast det finns ju såklart en nackdel och den är att programet kostar $99 för en grundlicens, sen finns det även en så kallad "Pro" licens, som går på hela $249.
Det går säkert få tag i programet på något annat sätt också, men jag skulle rekomendera att investera i det, det är väldigt användbart.

EDIT: Det finns till Windows
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_pc.php

Det blev det här programmet"

Permalänk
Skrivet av wishmaster_999:

Det blev det här programmet"

Återkom gärna med hur det gick

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Tror att det ska funka oavsett om det är FAT eller NTFS

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Återkom gärna med hur det gick

ska bli!