Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning - Förslag?

Hejsan!

Jag har tröttnat ganska rejält på min luftkylare som man får ta i för kung och fosterland för att få dit och ta loss i min huvud-dator, och har då sneglat på den högeffektiva, smidiga och tysta lösningen av sluten vattenkylning.

Men...

Jag vet inte vad som passar mig! Jag har sneglat emellan Corsairs H60 och H80, men vet som sagt inte vad som blir bäst för mig!

Jag har inte överklockat ÄN, men det kan bli aktuellt i framtiden om jag lär mig hur man gör det enkelt då AMD verkar ha grävt ner sig i Bulldozer och tänkt stanna där.

Är det overkill eller "framtidssäkert" med en Corsair H80?

Är det "lagom" eller dumsnålt med en H60?

Om ni ger eran rekommendation för att ni själva äger just kylare X, snälla motivera varför!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

tjena, stod precis inför samma valet som dig, doc blev det en h60 som får kyla min 2600k i PnP konfig. kyler till 21c idle och 50c max i full load med prime 95. om det ger dig en liten hint om hur den kyler. doc jobbigaste backplate jag haft till vattenkylningskit. tanke på coolit som tillverkar dom kunde varit smidigare montering som på coolit´s eco a.l.c mkt smidigare

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

bd drar ju ganska mkt ström och ger därmed mer värme så en h80 kanske är mer passande eller h100 om du har plats

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

tjena, stod precis inför samma valet som dig, doc blev det en h60 som får kyla min 2600k i PnP konfig. kyler till 21c idle och 50c max i full load med prime 95. om det ger dig en liten hint om hur den kyler. doc jobbigaste backplate jag haft till vattenkylningskit. tanke på coolit som tillverkar dom kunde varit smidigare montering som på coolit´s eco a.l.c mkt smidigare

Hade även jag planerat på PnP, fast med vilka fläktar? Har ju faktiskt en del GT fläktar som faktiskt kommer att bli över...

Skrivet av Mr.Azum:

bd drar ju ganska mkt ström och ger därmed mer värme så en h80 kanske är mer passande eller h100 om du har plats

Jo, fast nu missförstod du nog mig! Jag menade att eftersom jag anser att BD är rena skräpet så kommer jag stanna på min Phenom II till jag uppgraderar CPU i framtiden, antingen om AMD skärpt sig då, eller om det får bli Intel. Och fram tills dess kanske jag skulle överklocka, det var så jag menade!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Hade även jag planerat på PnP, fast med vilka fläktar? Har ju faktiskt en del GT fläktar som faktiskt kommer att bli över...

tog vad jag hade i nuläget orginal fläkten som följde med h60in och en fd 19dB fläkt som jag hade monterad i bakkanten tidigare, glömde säga att min 2600k är inte överklockad i nuläget. GT fläktarna är väl kanske något bättre dessutom.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

tog vad jag hade i nuläget orginal fläkten som följde med h60in och en fd 19dB fläkt som jag hade monterad i bakkanten tidigare, glömde säga att min 2600k är inte överklockad i nuläget. GT fläktarna är väl kanske något bättre dessutom.

Men går det bra att blanda olika fläktsorter då utan att förlora effektivitet?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Men går det bra att blanda olika fläktsorter då utan att förlora effektivitet?

må hända att man förlorar någon enstaka grad, men skulle jag enbart köra med 1 fläkt hade jag nog förlorat några grader till. hade redan en tyst fläkt monterad i bakkanten så var bara att bulta på i PnP för min del. doc är väl bulldozer lite varmare än intels cpuer å drar mer ström, så bästa kanske är en h80 då man får med 2st fläktar i förpackningen för PnP? och lite större radiator doc tar det ju upp lite plats med den tjocka radiatorn och 2st fläktar.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag köpte en h60 pga att den var hälften så dyr som h80 och den funkar bra för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

må hända att man förlorar någon enstaka grad, men skulle jag enbart köra med 1 fläkt hade jag nog förlorat några grader till. hade redan en tyst fläkt monterad i bakkanten så var bara att bulta på i PnP för min del. doc är väl bulldozer lite varmare än intels cpuer å drar mer ström, så bästa kanske är en h80 då man får med 2st fläktar i förpackningen för PnP? och lite större radiator doc tar det ju upp lite plats med den tjocka radiatorn och 2st fläktar.

TS: Har har ju inte Bd å skulle inte köpa den. Ta en H60, har H50 funkat hur bra som helst är väll typ samma din är väll bättre.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo, fast nu missförstod du nog mig! Jag menade att eftersom jag anser att BD är rena skräpet så kommer jag stanna på min Phenom II till jag uppgraderar CPU i framtiden, antingen om AMD skärpt sig då, eller om det får bli Intel. Och fram tills dess kanske jag skulle överklocka, det var så jag menade!

ojdå! läste visst lite snabbt där!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

TS: Har har ju inte Bd å skulle inte köpa den. Ta en H60, har H50 funkat hur bra som helst är väll typ samma din är väll bättre.

okej, h50 å h60 är väl samma kylaren, samma storlek på radiatorn kylblocket är bara lite annorlunda med pumpen å det, men stort sätt samma, så tror inte de är mer än max 1 grad skillnad på dom 2

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...
I det testet så ser du hur liten skillnad det är på olika slutna modeller.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Blommen-:

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...
I det testet så ser du hur liten skillnad det är på olika slutna modeller.

Ah, det är sant. Ska man inte hård-överklocka så duger en vanlig då, om jag läser det hela rätt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841