Xbox live och felaktiga köp?

Permalänk
Medlem

Xbox live och felaktiga köp?

Hallå gott folk och god jul på er.

Idag när jag kom hem från jul-firandet så hade jag fått mail om att det köpts spel på mitt xbox live-konto. Det har inhandlats Super street fighter arcade och Batman: Arkham city till en totalkostnad på nästan 1000kr.

Jag gick omedelbart in och bytte mitt live-lösenord. Jag försökte även ringa till xbox support men de har ju givetivis stängt. Talade då med dem via chatten och fick veta att bedrägeri som detta rör sig om kan bara anmälas via telefon. Att inaktivera mitt visa-kort kan också bara göras via telefon. Jag fick alltså spärra mitt visa-kort rakt av vilket betyder att jag nu inte heller har några pengar alls fram till nästa bankdag när kontoret öppnar. Men frågan är nu hur jag går till väga för att få tillbaka mina pengar?

Till saken hör att detta är ju jul-månad, så det är rätt tight med cash. De där tusen kronorna svider rätt mycket att bli av med. Killen på xbox-chatten var riktigt trevlig men jag fick även veta att det tar minst 20 arbetsdagar innan microsoft kan ha blivit klara med sin undersökning, och först därefter kan återbetalningen påbörjas. Det betyder ju i praktiken (om de ens gör en återbetalning) att det kommer vara mitten av februari innan jag får tillbaka pengarna.

Så min fråga är nu: går det inte gå vägen via visa? Jag har inte lyckats hitta någon info om det men har ju hört bland annat här på forumet att folk har lyckats få tillbaka sina pengar genom visa vid bedrägeri m.m. Är det någon som har mer information om detta? Är det en möjliget?

Alternativt, är det någon som vet om det går att få en bank att avbryta en transaktion medan beloppet är reserverat (det har alltså inte dragits ännu). Har swedbank och deras support är ju även den stängd så har inte så mycket andra ställen att fråga på.

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du ska kunna ringa din bank och anmäla detta bedrägeri, vilket jag gissar är enklaste vägen. Det jag undrar, krävs det inte förutom siffrorna på kortet även ett åtminstone 6 tecken långt lösenord för att använda VISA på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du ska kunna ringa din bank och anmäla detta bedrägeri, vilket jag gissar är enklaste vägen. Det jag undrar, krävs det inte förutom siffrorna på kortet även ett åtminstone 6 tecken långt lösenord för att använda VISA på nätet?

Jo om man handlar i vanliga internet-butiker. Men då jag använder mitt kort för att betala för xbox live så är det knutet till mitt xbox-konto, vilket gör att hackar man det så är det bara trycka på "köp"-knappen och så blir jag fattigare. Saken är dock att det är knutet till mitt konto, så vad poängen i det är vet jag inte när lösenordet inte byttes utan jag kunde komma in och byta det själv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Låter som du loggat in på din profil hos en kompis och att han köpt spel via din profil till sin xbox. Enda logiska förklaringen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Hände mig en liknande sak, någon hade köpt saker på mitt kort. Ringde då visa och nästa morgon så var pengarna tillbaka på kontot.. Så tycker du ska testa o ringa, värt ett försök iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade till banken när det gjordes köp på mitt Visa-kort som jag råkade tappa (doh). Det var småbelopp men ändå. Det krävdes dock en polisanmälan och pengarna kom tillbaka inom 2 veckor.

Hos Swedbank så kan man reklamera kortköp i internetbanken.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och ring banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har talat med Microsoft och med banken.
Banken måste vänta på att beloppen bokförts eftersom de än så länge bara är reserverade.
Microsoft har börjat utreda men reserverar sig för att det kan ta minst 30 dagar innan det är klart. Sedan 10 dagar innan ev. återbetalning går igenom och sedan 1-2 betalnings-perioder innan pengarna faktiskt är på plats tillbaka. Så rätt länge med andra ord.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.