Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

OCCT 4.0 någon?

Hej undrar om andra provat OCCT's senaste version, och främst då deras GPU stress test.

Undrar därför att med Furmark 1.9.2 seglar mitt Gigabyte 580 SOC upp till 70c och lägger sig stabilt där. Har också provat med OCCT 3.1.0, samma resultat.
Detta är precis vad man skall kunna förvänta sig av kortet vad jag förstått, och det tillsammans med en idle temp på 30-31c är juh faktiskt bra temps.

Men med OCCT 4.0 går kortet upp till 85c och fläktarna ligger på 100% för att hålla tempsen där.

Lite nyfiken därför om andra provat version 4.0 och vad ni då får för temps i jämförelse med 3.1 och kanske Furmark.

Är OCCT 4.0 helt galet numera eller är programet kanske buggat?

Tack på förhand.

Dator
Gigabyte GA-Z77X-UP4 TH|i5 3570K|ASUS GTX 780 DirectCU II OC|Ballistix Sport 16GB|Silverstone Strider Gold 750W|Intel X25-M 80GB SSD|1TB Hitachi Deskstar|CM 690 II Advanced
Kringutrustning
BenQ E2220HD|Sidewinder X4|Intellimouse Explorer 3.0|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Jag har också kört lite OCCT 4.0 och får precis som dig högre temp där än i furmark.
Mitt kort går upp i precis samma temp som dig (85 grader) (ett GTX 570 för övrigt). Så det är nog helt enkelt det där programmet
som stressar GPU:n mer än andra program.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Imponerande resumé

Lustigt att båda korten sätter sig på 85c?

Tänkte då om man överklockar och tempsen går upp, chansen finns juh att man har en stabil övercklock I allt utom just OCCT 4.0 där kortet säkert skulle överhetta.

Då kanske man skulle avstå från OCCt 4.0 som riktmärke så att säga?

Tack för svaret.

Dator
Gigabyte GA-Z77X-UP4 TH|i5 3570K|ASUS GTX 780 DirectCU II OC|Ballistix Sport 16GB|Silverstone Strider Gold 750W|Intel X25-M 80GB SSD|1TB Hitachi Deskstar|CM 690 II Advanced
Kringutrustning
BenQ E2220HD|Sidewinder X4|Intellimouse Explorer 3.0|