Permalänk

Internet hastighet.

Hej! Jo, min syster laddar ner en film just nu, och pappa bad mig tömma diskmaskinen.
Och då kom jag o tänka på hastigheten på internet vårat (Väldigt segt just nu, undrar ju varför...?) och han sa det är runt 6 mb.
Och om jag har fattat rätt med Internet, ska det vara per SEKUND. Eller hur?
Rätta mig om jag har fel.

Hur som helst, när jag laddar ner en torrent, kommer jag ALLTID bara upp till 800kb/s elr ja, mellan 800 och 900 iaf. Men mest 800kb/s är ju då vanligast.
Och det spelar ingen roll hur många som seedar, hastigheten ökas aldrig.
Men! På Steam om jag laddar ner ett spel, KAN det hända att jag kommer upp till 1,3mb/s.

Min fråga är, borde man inte komma högre upp i hastigheten med nedladdning? Eller är det bara jag som är ute och cyklar. <.<

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

När man köper bredband så beställer man i hastigheter på Mbit/s (Mb/s), när du laddar ner/seedar så räknas hastigheten i MByte/s (MB/s).
En MByte är 8 Mbit, så din hastighet på 6 Mbit/s gör att du ska kunna ladda ner i 6/8 = 0,750 MB/s.

Det är alltså viktigt att skriva med antingen stort B eller litet b.

Steams siffror på hastigheten stämmer inte riktigt enligt mig heller, vet dock inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Det beror på att du har 6 mBIT per sekund och du laddar i kilobyte och en bit är en åttondels byte, rätta mig om jag har fel.