Permalänk

Räcker en i5-processor?

Tjenare!

Har på senare tid börjat fundera på att uppgradera mig lite smått från min gamla Acer-laptop, som nu för tiden knappt startar. Har kikat runt lite på olika bärbara datorer, och har nu hittat en dator i min prisklass som verkar hyfsad. Jag vet att GTX 570m grafikkortet duger för de flesta spel, men jag funderar på hur i5-processorn fungerar ihop med spel så som BF3 eller liknande. Hade en liten pratstund med en av killarna på Inet för några veckor sedan, och han sa att man borde ha en 4-kärning processor för att klara av Battlefield. Han var dock inte allt för övertygande enligt min mening, så jag undrar nu om någon kan bekräfta detta?

Mitt andra alternativ är följande: http://www.inet.se/produkt/1969424/asus-g53sx-s1139v.

Det är ju trevligt att MSI-datorn är tusenlappen billigare än Asusen, men frågan är hur det står sig mellan processorerna och grafikkorten? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Tror nog att fyra kärnor är bra till bf3, och i5 som processor e underbar. Av nyfikenhet, vilken i5:a är det?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk

Gorham: Det är en i5-2430QM. Säger inte mig särskilt mycket... Duger den för gaming?

haapppoooo: Den är fin osv, men den har "bara" GTX 560m grafikkortet och i5-processor. Räcker det för såpass krävande spel som Battlefield och dylikt?

Permalänk
Medlem

räcker och räcker, jag kan personligen inte förstå varför man vill spela den typen av spel på en laptop, det kommer inte klara av i närheten av de inställningarna som en desktop för 8000 (inkl skärm, windows, allt) klarar av.

Men det kommer ju att gå att spela om man sänker inställningarna...

Permalänk
Medlem

varför inte satsa på att bygga en stationär ? mer prestanda för pengarna, större skärm och kul å bygga

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Fanboys gonna be fanboys, tycker dock de är extra gulligt med fanboys som håller på grejer som helt uppenbart är bevisat vara sämre (åtminstonde tills nyligen xD)

Wait, menade du det till mig?

Ont: BF3 gillar ju 4-kärniga processorer, men som sagt ovan så vet jag inte varför man ens köper en laptop för att spela BF3. Dock så tror jag att den hade funkat, då det är lägre upplösning och den ändå inte besitter ett monster till grafikkort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

k;pa intel? Menar du "köpa intel" så är det faktiskt ganska lätt. Man går in på valfri webbutik och klickar "Köp" eller liknande, någon dag senare hämtar man ut den på posten.

(Du fattar nog det, men ändå) Du vet när man köper intel så går man över till den"mörka sidan".

Men vill ju inte skapa AMD vs Intel här. Men är inte AMD och intel lika bra i en bärbar (har inte 100% koll själv)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Av asusen och MSI´n som e länkade här så får jag säga svårt.
GTX560m 2GB är slöare än GTX560m 1.5GB (pga minnesbussen), och en dualcore i5 maxar normalt det grafikkortet.
Specifikt för BF3 vet jag inte, men med tanke på prisskillnaden så kolla på MSI´s modeller med i7 och 560/570.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Glömde såklart skriva varför jag behöver en laptop... Typiskt! Hur som helst är det så att jag skall flytta till Irland om ett par veckor, och att kånka med sig en stationär dator orkar jag helt enkelt inte med. Därav blir det laptop som gäller. Annars hade jag helt klart skaffat en stationär!

Angående att Intel är skit, så har jag redan nämnt att jag är kass på hårdvara, så jag tänker inte ge mig in i diskussionen.

Tackar hjärtligast för de svar jag fått hittils, och mottaget gärna ytterligare tips!

Permalänk
Skrivet av Porkchopussy:

Det var någon längre upp som sade att Intel var bevisligt sämre än andra märken. Jag uttryckte mig aningen dålig när jag sa att han tyckte att det var "skit", ber om ursäkt för det!

Vad jag vet så är det väll rätt jämt mellan AMD och intel (fast har tyvärr inte sett prestandasiffror på det). Då menade jag i bärbara då.

Men man kan ju ha fel.

Skulle säga att du helst ska ha en 4 kärnig eller en väldigt fint klockad två kärnig (för lågt klockade lapptopp cpu:er är inte lika snabba som på en stationär så 4 är nog bättre än två i just bf 3).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

Ok, så då borde jag kanske hellre satsa på en i7 än en i5, om vi snackar Intel?

En ytterligare fråga, lite off topic: om man måste välja mellan en halvdan processor tillsammans med ett bra grafikkort, eller en bra processor med ett grafikkort som inte är bäst på marknaden, vad bör man då välja? Är det ens någon idé att välja då, eller bör man helt enkelt strunta i det?

Permalänk
Skrivet av Porkchopussy:

Ok, så då borde jag kanske hellre satsa på en i7 än en i5, om vi snackar Intel?

En ytterligare fråga, lite off topic: om man måste välja mellan en halvdan processor tillsammans med ett bra grafikkort, eller en bra processor med ett grafikkort som inte är bäst på marknaden, vad bör man då välja? Är det ens någon idé att välja då, eller bör man helt enkelt strunta i det?

PÅ stationär dator är det ju bättre att satsa på grafik.

i5 och i7 (är nästan samma, Bara att i7 har HT). Om dom kör samma system som på vanlig pc.

Sen vet jag inte om dom har byggt cpu:erna på annat sätt (eller rättare sagt döpt det olikt PC marknaden).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

PÅ stationär dator är det ju bättre att satsa på grafik.
i5 och i7 (är nästan samma, Bara att i7 har HT). Om dom kör samma system som på vanlig pc.
Sen vet jag inte om dom har byggt cpu:erna på annat sätt (eller rättare sagt döpt det olikt PC marknaden).

Det stämmer inte på de bärbara modellerna. Där är i7 i serierna 27xxQM och 28xxQM fyrkärniga (med HT) medan i5 och i7 26xxM är tvåkärniga (också med HT).

Men om man ska satsa på grafik eller processor har väl inte så mycket med om det är stationär eller bärbar att göra. Det är ju snarare en fråga om vad man ska ha datorn till och nu var det ju spel som gällde. Då säger jag grafik. Inte så att man ska ett alltför obalanserat system men processorn är ju lite mindre viktig i det fallet.

Till TS skulle jag säga att en tvåkärnig processor räcker nog i ett fall som detta. I en stationär skulle jag kanske inte rekommenderat det men med den klenare grafiken i en bärbar så räcker en tvåkärnig lite bättre till.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

I MSI´n ska det tydligen vara lätt att byta cpu, i7 quad mobile cpuer finns på ebay för hyffsat rimliga pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Intels processorer är även snabbare än AMDs för laptop då deras motsvagiheter bygger på dom stationära.

en i5 2430M på 2400mhz (Max 3ghz) är en dualcore med 4trådar = presterar bättre då kärnorna har 2trådar var, är dock inte en Quad pga det men den är snabbare än vanliga 2kärniga processorer.
Den klockar upp sig till 2800mhz under tex spelning

Den processorn ihop med ett GTX560m kilarar o driva BF3 på låg/medel inställningar. men dom flesta spel på High.

Även om du köper dig en med i7 i så kommer du inte märka någon skillnad då alla dom klockar upp sig (Turbo) men den klockar inte upp alla kärnor utan 2 kärnor i spel.

Enbart i div program håller en i7a sig på sin standard klockning, så fort den belastas kickar Turbo in o överklockar processorn.

Jag har använt både i5 och i7 i laptops o sålänge mhzn är densamma är det nästan ingen skillnad.

Skrivet av Json_81:

I MSI´n ska det tydligen vara lätt att byta cpu, i7 quad mobile cpuer finns på ebay för hyffsat rimliga pengar.

Den är enormt lätt o byta procesorn i, därimot stöder den inte alla processorer, så det gäller o köpa en som laptopen har sålts med.

Skrivet av zinge66:

hur kan ni k;pa intel-

Därför att intel är snabbare såklart

Permalänk

Tackar som fan för alla hjälpsamma svar! Nu känner jag att jag har lite bättre koll på vad jag skall titta efter i mellandagarna

God jul och gott nytt år på er!

Permalänk
Skrivet av Porkchopussy:

Tackar som fan för alla hjälpsamma svar! Nu känner jag att jag har lite bättre koll på vad jag skall titta efter i mellandagarna

God jul och gott nytt år på er!

Lycka till och Gott nytt år!!!!!!!!

Visa signatur