Strulig extern hdd till media spelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Nov 2009

Strulig extern hdd till media spelare

Hej det är så att jag har skaffat mig en extern hdd som jag ska ha till min mediaspelare och den har fungerat fint, men jag kunde inte får inte stora
filer på den så jag formaterade om den till NTFS och visst nu funkar den ju fortfarande bra med datorn och jag kan få upp alla filerna och så på mediaspelaren
men den kan inte spela filerna.

Någon vänlig själ där ute som vet vad felet kan vara?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Vad är det för "mediaspelare"? Alla har troligen inte stöd för NTFS utan endast gamla FAT, vet exempel på TV som är så. Är det så finns det ingen väg runt vad jag vet, annat än att splitta filerna, eller köpa nytt. Väldigt skumt att du kan se filerna dock om den saknar stöd.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av MultiMan:

Vad är det för "mediaspelare"? Alla har troligen inte stöd för NTFS utan endast gamla FAT, vet exempel på TV som är så. Är det så finns det ingen väg runt vad jag vet, annat än att splitta filerna, eller köpa nytt. Väldigt skumt att du kan se filerna dock om den saknar stöd.

Den ska ha möjlighet att köra NTFS, det är en WD som jag köpte tidigare i år. Men det är mest skumt att jag testade att formatera den till NTFS och att den slutar fungera, men frågan är om man måste installera typ ngn slags drivrutin eller så på HDD:n för att mediaspelaren ska kunna läsa? HDD har inte problem som helst av att hittas av dator eller mediaspelare oavsett Fat32 eller NTFS men den kan inte spela upp NTFS vilket är lite segt då man sitter på en TV som klarar en bra bit mer är DvDrips.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Och du har uppdaterat programvaran i den? Den kanske inte gillar formatet på de stora filerna (mkv?)? Det finns ju otroliga mängder varianter med både bild och ljudcodecs som använts. Om det är mkv är det ju bara ett containerformat.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Nov 2009

men hur uppdaterar jag lättast en mediaspelare? kan jag bara koppla in den till datorn? eller hur får jag HDD:n anpassad till mediaspelaren igen?
står att spelaren kör format som MPEG 1/2/4, WMV9, AVI (MPEG4, Xvid, AVC) H.264, MKV, MOV (MPEG4 H.264)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Rätt omöjligt för mig att svara var/hur du uppdaterar eftersom du inte angett vilken modell det gäller (annat än WD). Det logiska är väl att söka på deras supportsidor.

http://mediainfo.sourceforge.net/sv berättar allt du vill veta om filernas format.

"Anpassad" till mediaspelaren igen? Är inte med på vad du menar. Du har väl inte testat dessa mkv-filer (om det är det, du svävar väldigt på målet) tidigare eftersom de inte fick plats på det FAT-format du hade tidigare. Hur vet du då att det är diskens filformat och inte videofilerna i sig som krånglar?

Har spelaren stöd för NTFS och du ser filerna är nog den biten ok och du bör söka andra fel/inkompatibiliteter.