Extern HDD - Kan inte tilldela bokstav i diskhanteraren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Extern HDD - Kan inte tilldela bokstav i diskhanteraren

Har en extern hdd som jag får upp i diskhanteraren men inte i utforskaren.
Försöker att tilldela disken en bokstav men får inte ens upp de alternativet.. what to do?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Du har ju inte (snabb) formatera hårddisken. Gör det så går det.

Det ser man på färgen på utrymmet. Längst ned i fönstret ser du vad färgerna svart och blått betyder i diskhanteraren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2009

Klicka där du står nu "New Simple Volume". Välj maxstorlek (om du önskar så) och acceptera den enhetsbokstav den vill tilldela eller välj en själv. I sista steget väljer du filsystem (NTFS) och väljer sedan att formatera (förslagsvis ej snabb).

Asrock Fatal1ty Z170 Professional Gaming i7 | i7-6700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX | 32 GB Corsair Vengeance LPX | 1 TB Samsung 850 EVO | Corsair Carbide Air MB plåt inmoddad i IKEA-skåp | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung UE55KS9005 x3 | Lenovo Tab 2 - A10-X30F x3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av panpo98:

Du har ju inte (snabb) formatera hårddisken. Gör det så går det.

Det ser man på färgen på utrymmet. Längst ned i fönstret ser du vad färgerna svart och blått betyder i diskhanteraren.

Skrivet av Robsch:

Klicka där du står nu "New Simple Volume". Välj maxstorlek (om du önskar så) och acceptera den enhetsbokstav den vill tilldela eller välj en själv. I sista steget väljer du filsystem (NTFS) och väljer sedan att formatera (förslagsvis ej snabb).

Men då formateras den och det vill ja inte eftersom jag har grejer på den. Tror mitt enda alternativ är att plugga in den i min macbook där den funkar och kopiera över filerna. Sedan formatera den i windows och lägga över grejerna igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av RödeGunnar:

Men då formateras den och det vill ja inte eftersom jag har grejer på den. Tror mitt enda alternativ är att plugga in den i min macbook där den funkar och kopiera över filerna. Sedan formatera den i windows och lägga över grejerna igen.

vad har du för filsystem på den?

har du mac-formaterat den så kommer inte windows vilja läsa,

Fat32 fungerar på båda, men tar inte filer över 3.5 gb, och NTFS kan Mac läsa, men inte skriva till, finns dock program för det.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Du borde ha nämnt din macbook tidigare. Den syns inte för att den är Mac formaterad.

Ska hårddisken användas med båda Mac och PC?
NTFS formaten kan Mac bara läsa MEN det finns Mac program som fixar det om du söker efter "NTFS Mac" med google. Har funnits liknande program för att förstå Mac formaterade hårddiskar På en PC.

Edit:
De flesta apparater klarar inte av NTFS. Enligt rykten beror det på nån licens grej. T.o.m spelkonsolen xbox360 från Microsoft klarar inte av NTFS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Ah såklart...

Ja vill kunna använda den med både mac och pc då jag har backup på externa och vill ha möjlighet att flytta emellan. Men ska kolla upp NTFS för mac. För det låter ju som det bästa alternativet. Annars måste jag formatera om den i fat32 för att kunna köra båda eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Ja. Det är de 2 valen du har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Sweet! taaack för hjälpen nu har ja ntfs på externa och håller på att kopiera över filerna från macbooken till den mha paragorn. Funkar perfekt!