iPad 2 eller Samsung Galaxy Tab 10.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, en upphottat version av VLC, som inte finns tillgängligt på AppStore längre möjligtvis. Det är inte en streaming app utan du lägger över filerna på iPaden.

Är ju inte svårare att göra med FTP. Och du slipper koppla in USB. Går utan tvekan att smidigt föra över filer trådlöst på Android också, vill bara visa på att det inte är något argument mot iPad. Man behöver inte gå genom iTunes om man inte vill, något som många verkar tro är ett krav.

Exakt det jag vill säga med, ja tror vissa väljer bort apples bärbara produkter för att de använder iTunes

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Känner man sig inte sjukt handikappad utan flash?

Nej, de flesta (snart alla?) sajter med videoklipp funkar utan flash, dvs med iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, en upphottat version av VLC, som inte finns tillgängligt på AppStore längre möjligtvis. Det är inte en streaming app utan du lägger över filerna på iPaden.

Är ju inte svårare att göra med FTP. Och du slipper koppla in USB. Går utan tvekan att smidigt föra över filer trådlöst på Android också, vill bara visa på att det inte är något argument mot iPad. Man behöver inte gå genom iTunes om man inte vill, något som många verkar tro är ett krav.

Ja för gemene man vet hur man använder FTP osv. Min farfar klarar av att dra filer men du kan ju gärna få förklara för honom hur han sätter upp en FTP för att flytta filerna. Nog för att det är smidigt men det är inte lika lätt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Känner man sig inte sjukt handikappad utan flash?

Har aldrig stött på problem när jag surfar.

Är sjukt nöjd med min iPad.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av NiCkArN:

Har tagen usb utag?

På ipad
1:Ladda ner vlc streamer på iPad
2:ladda ner vlcstreamer server på datorn
3:klart du kan se alla datorer i nätverket och om man öppnar och tilllåter en sak i nätverket ser man alla enheter man ser på datorn

På iPad:
1. Starta video-appen
2. Välj film.
3. Hyr för 29:-

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Känner man sig inte sjukt handikappad utan flash?

Beror på om man har behov för flash relaterat skräp. Det har inte jag

Alltså är man ingen hemma snickare så kan man lika gärna köra på en iPad tycker jag, är väldigt nöjd själv.

Permalänk
Medlem

Har kollat era åsikter om dessa surfplattor nu, och det blir tydligen en Samsung eftersom jag gillar att meka och snickra. iPad må vara lättare men jag gillar saker som kan vara lite svårare i början :). Tack för era svar!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ja för gemene man vet hur man använder FTP osv. Min farfar klarar av att dra filer men du kan ju gärna få förklara för honom hur han sätter upp en FTP för att flytta filerna. Nog för att det är smidigt men det är inte lika lätt.

Du behöver inte sätta upp en FTP server, finns både klient och server inbyggt i appen. Bara klicka på wifi-överföring stå står det vad du skall skriva i ditt webbfönster, sen är det bara välja filen och den förs över. Busenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, en upphottat version av VLC, som inte finns tillgängligt på AppStore längre möjligtvis. Det är inte en streaming app utan du lägger över filerna på iPaden.

Är ju inte svårare att göra med FTP. Och du slipper koppla in USB. Går utan tvekan att smidigt föra över filer trådlöst på Android också, vill bara visa på att det inte är något argument mot iPad. Man behöver inte gå genom iTunes om man inte vill, något som många verkar tro är ett krav.

Eller så lägger man allt i itunes som man vill kunna se på ipaden så slipper man bry sig om hur mycket utrymme man har på ipaden (eller iphonen för den delen) och streamar det busenkelt, så enkelt som drag and drop in i itunes sen så går du bara in i videos på repsektive enhet och blädrar bland filmerna du vill se..

Du behöver givetvis inte använda någon USB kabel utan allt sköts via wifi även om du ska lägger över filmer till ipaden.. USB sladd behövs inte sedan iOS5 släpptes för flera månader sen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Själv hade jag personligen valt Galaxy tab 10.1 då möjligheterna med plattan blir mycket större. Har en Android mobil själv och det är jävligt skoj att ROOTA och ändra ROM, klocka.. med mera!

iPad är kanske enklare att använda men det är det som gör den så tråkig. Man blir låst till att den ska fungera på ett och samma sätt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Rätt kul att se att alla som Har en iPad inte kan se några negativa sidor med den medan de som rekommenderar galaxy tab 10.1 ändå kan förklara vad som är positivt och negativt med de båda Plattorna. Inse att iPad inte är bäst på allt. Inte på långa vägar.

Själv hade jag personligen valt Galaxy tab 10.1 då möjligheterna med plattan blir mycket större. Har en Android mobil själv och det är jävligt skoj att ROOTA och ändra ROM's, klocka.. med mera!

iPad är kanske enklare att använda men det är det som gör den så tråkig. Man blir låst till att den ska fungera på ett och samma sätt.

Personligen ser jag iPaden som bäst för mina mål.
Surfa,lira, film.

Och ser ingen anledning till att klocka,mecka osv.
att den fungerar på ett och samma ser jag som positivt, behöver inte koka kaffe, och rosta bröd osv.
Utan köpte den som en underhållnings platta, och det gör sitt jobb galant direkt ur lådan utan och behöva mecka

En stor negativ grej med plattan är att man får inte ha den ifred från frugan bara.
Så fort man ska gå och lägga sig så måste det bli ett avsnitt arkiv x , family guy eller julkalendern som va :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Apples eula-avtal gör så att håret reser sig på mina armar =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Så filmer blir bättre i 4:3 än i 16:9? Du måste ju bara skämta. Galaxyn har en bättre och större skärm med högre upplösning och ett bättre format. För personer utan NAS är det dessutom extremt mycket lättare att lägga in filmer på plattan.

Svårt att lägga in en film dummaste jag hört bara skaffa en app som avplayer eller cinex, gå in i itunes och lägga till den till respektive app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Utan köpte den som en underhållnings platta, och det gör sitt jobb galant direkt ur lådan utan och behöva mecka

Det gör ju alla plattor oavsett fabrikat.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

asus prime, hallåå

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det gör ju alla plattor oavsett fabrikat.

Ofan
valde lite för design och det jag gillade i appstore.
kvittar som dom andra plattorna är bättre på pappret,upplevelsen är bra för min del.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Själv hade jag personligen valt Galaxy tab 10.1 då möjligheterna med plattan blir mycket större. Har en Android mobil själv och det är jävligt skoj att ROOTA och ändra ROM, klocka.. med mera!

iPad är kanske enklare att använda men det är det som gör den så tråkig. Man blir låst till att den ska fungera på ett och samma sätt.

Det är typ det vi också har sagt i tråden om du läst, det är klart man vill favorisera sin produkt man köpt, det skulle du också göra, det är klart du vill att din produkt ska vara bäst.

Vi har sett fördelarna och nackdelarna med både Ipaden och Taben så trådskaparen har kunnat välja vad han/hon vill ha.
Ja kan dra dom igen

Ipaden: Positivt: Lätt att anävnda, absolut inget svårt att lägga in musik eller film, man kan slippa itunes om man vill det och gå via appar och streama över sitt nätverk vilket också är en fördel med ipaden att den återigen är lätt att styra med
Negativt: Film kan bara ses i 4:3 skalning vilket inte ger den bästa bilden, vill man styra allt med itunes så kan det bli jobbigt då itunes inte vill hänga med på allt, och många tycker itunes är skräp.

Taben: Positivt: Skärmen verkar vara bättre, skönare att se film i vad folk har sagt, vill man modda saker själv så är Taben perfekt, då allt är låst i Ipaden. Verkar vara ganska skäna tangentbord man kan köpa till och navigera i taben
Negativt: Saknar det där små finneserna Apple har på sin ipad, som jag tycker man kan behöva. Några hundringar dyrare, det kan man inte ska lägga så stor vikt på. Kvalites problem`? eller dom kanske är lösta?

Som sagt så kan ja inte säga allt om Taben då ja inte har en, men har testat den så.

Skrivet av Computerguy:

Svårt att lägga in en film dummaste jag hört bara skaffa en app som avplayer eller cinex, gå in i itunes och lägga till den till respektive app.

Det är ju skit lätt att lägga in film.....du behöver inte ens lägga in dom ,då det finns appar som sparar den är 1gigabyten som en film tar, streamning är det lättaste som finns just nu och alla appar ja provat flyter filmerna på riktigt bra, FULL HD inget att klaga på

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Svårt att lägga in en film dummaste jag hört bara skaffa en app som avplayer eller cinex, gå in i itunes och lägga till den till respektive app.

Asså förstå, jag skiter helt i vafan man kan göra med en jävla iPad med olika appar osv eller ftp.

Det ÄR LÄTTARE att lägga en film på en Galaxy Tab i helt grundutförande, men behöver INGA extra appar, INGEN extra programvara på datorn och det är bara att drag n' drop. För grundutförande är ju det som alla iPad förespråkare tycker är så bra med iPad, men förstå att när du sedan lägger in programvara på iPaden så är den INTE LÄNGRE i grundutförande.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att allting ska behöva gå via det förbannade itunes förstår jag mig inte på ^^ så mycket enklare att bara öppna ett fönster i utforskaren och dra in skiten man vill ha

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Asså förstå, jag skiter helt i vafan man kan göra med en jävla iPad med olika appar osv eller ftp.

Det ÄR LÄTTARE att lägga en film på en Galaxy Tab i helt grundutförande, men behöver INGA extra appar, INGEN extra programvara på datorn och det är bara att drag n' drop. För grundutförande är ju det som alla iPad förespråkare tycker är så bra med iPad, men förstå att när du sedan lägger in programvara på iPaden så är den INTE LÄNGRE i grundutförande.

Ja fattar inte varför man ska lägga över filmerna, på 16gb får du in 3 kanske 4 HD filmer i 1080, så varför ens snacka om att lägga över filmerna när det finns annat som gör att man kan ha de där 16gb till något helt annat, är du student så fyller du ganska lätt 16gb med dokument eller liknande.
Alla har nog internet i dagens samhälle så att ladda ner ett program på datorn så du kan se alla filmerna i Surfplattan är inte så förbaskat svårt, varken på Ipaden eller taben.

Skrivet av erikom:

Att allting ska behöva gå via det förbannade itunes förstår jag mig inte på ^^ så mycket enklare att bara öppna ett fönster i utforskaren och dra in skiten man vill ha

Säger det samma änterligen nån som fattar att man inte behöver gå via itunes tack tack tack made my day!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Ja fattar inte varför man ska lägga över filmerna, på 16gb får du in 3 kanske 4 HD filmer i 1080, så varför ens snacka om att lägga över filmerna när det finns annat som gör att man kan ha de där 16gb till något helt annat, är du student så fyller du ganska lätt 16gb med dokument eller liknande.
Alla har nog internet i dagens samhälle så att ladda ner ett program på datorn så du kan se alla filmerna i Surfplattan är inte så förbaskat svårt, varken på Ipaden eller taben.

Säger det samma änterligen nån som fattar att man inte behöver gå via itunes tack tack tack made my day!

Nu var det så att jag menar att det är lättare med en Galaxy Tab för att man slipper det äckliga iTunes.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Film kan bara ses i 4:3 skalning vilket inte ger den bästa bilden, vill man styra allt med itunes så kan det bli jobbigt då itunes inte vill hänga med på allt, och många tycker itunes är skräp.

Va?
Det går väl utmärkt att se på film i 16:9 på en iPad fastän den är 4:3. Det blir bara lite ”sorgkanter” ovan och under bilden.
Detsamma gäller de flesta TV-apparater då dessa är 16:9 och fim oftast är 1.85:1 eller 2.39:1.
Kika här: http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)

Skrivet av erikom:

Nu var det så att jag menar att det är lättare med en Galaxy Tab för att man slipper det äckliga iTunes.

Men hela tråden genomsyras ju av att folk förklarar att man inte behöver använda iTunes för att se på film på iPad.
Förutfattade meningar?

Körde själv Galaxy Tab 10.1 ett tag och den var rätt ok, men den kändes inte lika gedigen (i mjukvaran) som iPad 2.
Exempelvis är det lite laggigare på sina ställen, bl.a. när man scrollar runt i webbläsaren. Tab:en hängde inte riktigt med när man skrev snabbt på den och ville skriva två bokstäver efter varandra (exempelvis i ordet ”snabbt”). iPaden hänger med bättre där.
De musikappar (om man nu bryr sig om sådant) jag testade var laggiga och pianot hängde inte med i närheten så bra som på iPad. Lyckades heller gömma den grå statuslisten längst ned. Den envisades med att vara framme även när man körde spel som skulle vara fullskärm. Vad jag såg på nätet var man tvungen att ”roota” Tab:en för att komma till rätta med detta. Någon som vet om det stämmer? Verkar lite omständigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Har haft Galaxy TAB, iPad, iPad 2, Galaxy TAB 10.1.

Beror på vad du ska göra..
Personligen gillade jag ursprungs Galaxy Tab bäst då jag använde den som telefon/sms vilket inte iPad kan.

Tycker dock iPad 2 är klart bäst, flyter bäst osv.

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Asså förstå, jag skiter helt i vafan man kan göra med en jävla iPad med olika appar osv eller ftp.

Det ÄR LÄTTARE att lägga en film på en Galaxy Tab i helt grundutförande, men behöver INGA extra appar, INGEN extra programvara på datorn och det är bara att drag n' drop. För grundutförande är ju det som alla iPad förespråkare tycker är så bra med iPad, men förstå att när du sedan lägger in programvara på iPaden så är den INTE LÄNGRE i grundutförande.

Nej, det är definitivt inte vad alla iPad-förespråkare säger. Är fullkomligt övertygad om att jag talar för majoriteten när jag säger att AppStore och appar är en högst väsentlig del av iPhone/iPad upplevelsen. Appstores smidighet, enkelhet och utbud är en av de starkaste sidorna med iOS.

För mig är det apparna som gör smartphones/surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Va?
Det går väl utmärkt att se på film i 16:9 på en iPad fastän den är 4:3. Det blir bara lite ”sorgkanter” ovan och under bilden.
Detsamma gäller de flesta TV-apparater då dessa är 16:9 och fim oftast är 1.85:1 eller 2.39:1.
Kika här: http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)

Ja jag har sagt det innan, ja stör mig inte på de svarta kanter som uppstår när ja kollar film, men du kan inte säga att ipaden är bättre att se film på då taben har 16:9 skärm

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

skulle välja Galaxyn pga det enkla sättet att flytta filer mellan en dator och surfplattan. kan ju säga att Itunes retar gallfeber på mig hur man synkar och inte kan flytta filer från en dator till en annan.. grah förstår inte hur deras produkter slått igenom >:(

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

skulle välja Galaxyn pga det enkla sättet att flytta filer mellan en dator och surfplattan. kan ju säga att Itunes retar gallfeber på mig hur man synkar och inte kan flytta filer från en dator till en annan.. grah förstår inte hur deras produkter slått igenom >:(

Håller med till 100

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Att allting ska behöva gå via det förbannade itunes förstår jag mig inte på ^^ så mycket enklare att bara öppna ett fönster i utforskaren och dra in skiten man vill ha

Skrivet av erikom:

Nu var det så att jag menar att det är lättare med en Galaxy Tab för att man slipper det äckliga iTunes.

Skrivet av woxer:

skulle välja Galaxyn pga det enkla sättet att flytta filer mellan en dator och surfplattan. kan ju säga att Itunes retar gallfeber på mig hur man synkar och inte kan flytta filer från en dator till en annan.. grah förstår inte hur deras produkter slått igenom >:(

Skrivet av erikom:

Håller med till 100

Läser ni inte vad folk här skriver, framförallt du erikom? Om och om igen säger vi ju att man inte behöver iTunes. Det senaste året har jag i princip endast använt iTunes för att lägga in nya versioner med iOS och backup och sen iOS 5.0 behövs inte ens det. Du klarar dig fin fint helt utan iTunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Läser ni inte vad folk här skriver, framförallt du erikom? Om och om igen säger vi ju att man inte behöver iTunes. Det senaste året har jag i princip endast använt iTunes för att lägga in nya versioner med iOS och backup och sen iOS 5.0 behövs inte ens det. Du klarar dig fin fint helt utan iTunes.

Men har det inte också konstaterats att man måste ladda ner någon App då om man inte vill gå via iTunes?...

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Men har det inte också konstaterats att man måste ladda ner någon App då om man inte vill gå via iTunes?...

Jo, det stämmer. Men som sagt är ju AppStore är en av de eller i mitt tycke den absolut viktigaste delen av Apples ekosystem, har du inga appar utnyttjar du endast en ynka del vad iPhone/iPad har att erbjuda. Det tar dig typ tre klick totalt att öppna Appstore, ladda ner och installera exempelvis AVPlayer HD som alltid ligger högt på topplistan. Kan inte bli enklare att köpa/ladda ner önskade appar.