Vad är problemet med mitt system? (överklockningen har nått sina gränser)

Permalänk

Vad är problemet med mitt system? (överklockningen har nått sina gränser)

Jag postade detta på overclockers.com för 1,5 dag sen men försöker även här eftersom alla där verkar upptagna med julhelvetet.
Jag köpte nyligen ny dator och har de senaste veckorna grejat med att överklocka CPU och grafikkort.
Mitt problem är att jag inte lyckats pusha mitt system ytterligare och jag misstänker att det kan bero på antingen en svag PSU, dåligt moderkort eller ja, dåliga chip (CPU/GPU) - men jag vet inte vilket av dessa som är boven i dramat.

Nuvarande system
AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz med Noctua NH-U9B SE2 -luftkylning
Gigabyte GA-970A-D3
Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 930MHz clock/1425MHz mem - OCZ ModXStream 700W
Chassi har 4x 120mm fläktar (2 ut/2in) och 2x 140mm fans (1 ut/1 in) så luftflödet är bra.
Jag har även en fläktkontroller som visar temperaturer från olika delar i chassit och jag är överlag nöjd med kylningen av chassit.

CPU
Just nu kör jag på 19,5x i multi, med refklockan satt till stock speed 200MHz - detta ger mig lite över 3.9GHz (stock är 3.2)
Core voltage är på 1.5v - default här är 1.325 tror jag
CPU/NB är satt på 14x multi, vilket ger mig 2800MHz. Stock här är 2000MHz med en multiplier på 10x
CPU/NB voltage är 1.25v
HT är orörd (10x multi = 2000MHz)

Systemet är stabilt med ovanstående inställningar.

Överklockningsproblem (CPU)
Det är helt omöjligt att ens nudda 4GHz, fast jag vet att detta är ett realistiskt mål för överklockning av denna processor. Jag har sett flera överklockare som når 4GHz på voltages på - eller omkring - 1.4v vcore.
Jag har provat att sätta multipliern till 20x men detta resulterar i ett instabilt system, även med en voltage på 1.55v. Och eftersom AMD ej rekommenderar att man går över 1.55 så vill jag inte sätta voltage högre.
Jag har också provat att kombinera en lägre multiplier med en högre ref clock speed - men detta har inte heller fungerat. 4GHz är helt omöjligt med 1.55 volt oavsett HUR jag överklockar.
Min CPU/NB verkar dessutom ej kunna klättra högre än 2900MHz (ger mig instabilitet nära 2950) även med höjningar på CPU/NB -voltage.
Temperaturerna är inget problem alls - inte på CPUn iaf. Jag har däremot ingen fläkt eller annan fläns på nordbryggans chip på moderkortet.
Men 2900 MHz NB ska räcka för en 4GHz överklock vilketsom.

Grafikkortet
Stock voltage: 1.175 v, uppat +.025 till 1.2v
Kortet är normalt fabriksöverklockat till 890MHz core och 1375MHz minne, vilket jag har överklockat till 930MHz/1425MHz stabilt utan problem.

Överklockningsproblem (grafikkort):
Jag kan inte få upp hastigheten på GPU'n mer. Jag kan nå 950Mhz och klara mig igenom mina benchmarks/stress test men så fort jag testar systemet i Battlefield 3 med dessa hastigheter (och hela systemet: CPU, GPU, minnen, får riktig workload) så crashar min display driver tillsammans med spelet och jag måste dra tillbaka överklockningen till 930.
Detsamma gäller VRAM:et. Jag kan överklocka detta separat till 1500MHz och klara benchmarks och stress test, men så fort jag spelar BF3 så crashar min display driver.

Mina tankar och kommentarer:
Jag började överklocka min CPU först och började med att ta reda på maxvärdena (genom att hålla allting vid stock speeds och överklocka EN del i taget). Jag blev frustrerad av att höra att folk når 4GHz utan problem med sämre kylare än jag har, och med LÄGRE voltages än vad jag kör med. De bästa chippen verkar kunna köra 4GHz på 1.375 eller 1.4v. Vid detta tillfälle så trodde jag att jag hade ett dåligt chip bara och tänkte inte mer på det.
Sen lärde jag mig att det var viktigt med att överklocka ens CPU/NB också för att ge stabilitet vid högre CPU-överklockningar. Så då testade jag att överklocka detta separat och fann att min gräns låg strax under 2950 MHz på nordbryggan.

När jag överklockade grafikkortet så hade jag lite problem eftersom vissa OC-setups funkade utmärkt i Furmark men failade 3D mark 11. Jag kunde pusha GPUn till 975MHz core och ändå klara Furmark fast då med lite dåliga temps pga hög voltage som resulterade i tja, 85 grader.
Jag provade även att köra upp till 1GHz bara för att se ifall det inte var något trams med ja... jag vet inte, för hög? voltage. Men i slutändan fick jag nöja mig med att det inte ens gick att överklocka 60MHz (till 950MHz) utan att få instabilitet. Min display driver crashade alltid.
950 var för övrigt ett intressant tal för här klarade jag både Furmark och 3D mark 11 - men i BF3 så crashade min display driver. 940 var lite mer stabilt men crashade också spelet+driver efter lite spelande. Jag har nu stannat på 930 vilket alltid är stabilt.

Så ja, nu efter att jag har överklockat CPU, CPU/NB, GPU och grafikminne så är jag lite förvirrad över vad som egentligen är "svagheten" i mitt system.
Är det min PSU? Grafikkortet jag har ska ha ett minimum på en 700 watts PSU enligt medföljande manual. Med 700W ska ju vara ordentligt för de flesta system med undantag för SLI/CF, eller?
En annan möjlighet är moderkortet som väl hör till kategorin budget. Det kanske är så att det inte klarar av högre överklockning än såhär.
ELLER så har jag helt enkelt haft otur med mina chip: att CPUn var dålig och att det samma gäller GPUn.

En annan möjlighet är att min VRM blir överhettad. Men jag har inte riktigt lyckat fastställa om så är fallet för jag hittar fan ingen info om hur jag läser av VRM tempen på mitt moderkort. I HWmonitor så vet jag inte vilken av TMPIN0 eller TMPIN2 som är min VRM. Men den senare av dessa blir bra mycket varmare än CPU core (TMPIN1) - kan det vara den måntro?

Vad är era tankar om detta?
Innan ni svarar, så här är lite klargöranden:
Jag är väl ingen hardcore överklockare men definitivt ingen noob heller. Jag har bra kylning i chassit, har fäst min CPU korrekt med en bra mängd kylpasta (pea method) och kylaren sitter fast bra. TEMPERATURER är inte mitt problem: iaf inte på CPU och GPU. Mina problem är heller inte den programvara jag använder för överklockning och dels för stress tests. Jag använder HWmonitor, gpu-z, cpu-z, furmark, 3D mark 11 och en hel den andra verktyg inklusive Prime95. Kör BF3 för att göra riktiga tester eftersom det är ett väldigt krävande spel.
En sista tanke från min sida: Jag är för närvarande ej hemma och kan kolla min stationära men jag tror mig minnas att jag har sett TMPIN2 på temperaturer vid eller strax över 90 C. Om detta är moderkortets VRM så undrar jag om det är dåliga temperaturer?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa genom allt men, du kan väl antagligen inte klocka din CPU mer därför att den nått gränsen. Och varför måste du ha mer än 3,9 GHz? Sen till grafikkortet, har du prövat klocka grafikkortet utan att ha klockat processorn?

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Har inte orkat läsa genom allt men, du kan väl antagligen inte klocka din CPU mer därför att den nått gränsen. Och varför måste du ha mer än 3,9 GHz? Sen till grafikkortet, har du prövat klocka grafikkortet utan att ha klockat processorn?

Måste och måste - det handlar mer om att jag vill pressa gränserna.
Nej jag har inte testat att överklocka grafikkortet med CPU'n satt till stock speeds. Får kolla på det senare.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

Måste och måste - det handlar mer om att jag vill pressa gränserna.
Nej jag har inte testat att överklocka grafikkortet med CPU'n satt till stock speeds. Får kolla på det senare.

Hur har det gått?

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Hur har det gått?

Är tyvärr hemma först fredagen den 6:e januari så jag har inte hunnit testa någon ny setup tyvärr
De svar jag har fått på overclockers hittils iaf antyder att det är PSU'n som är för svag. Och det är väl det som jag haft störst misstankar om också: PSU eller VRM temps.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk

Efter lite mer funderande så har jag beslutat att köpa en sådan här:
http://www.enzotechnology.com/mst_88.htm
Kostar ca 120 kronor eller nått sånt.

Varför?
Eftersom min TMPIN2 monitor i HWmonitor går upp till 90C när jag kör Prime95 med nuvarande stabila OC. Och eftersom mitt moderkort inte ens har en MOSFET kylare (inte ens passive) så är nog detta ett stort problem. Se moderkortet här: http://content.etilize.com/900/1020379243.jpg
Efter lite efterforskning så vet jag at TMPIN0 är nordbryggan, TMPIN1 CPU och att TMPIN2 är VRM:erna (MOSFET). Detta varierar från moderkort till moderkort men i mitt fall så är det så här.

Så det är väldigt troligt att detta är problemet. Jag kollade upp lite mer info och fann denna tråd ang. 125W TDP processorer (vilket Phenom II X6:orna är) och överklockning. I tråden beskrivs de problem som kan uppstå med ens VRM om man överklockar för mycket:
http://www.overclock.net/t/943109/ab...tdp-processors

Från tråden:
"Heat causes a lot of VRM problems including unstable power delivery and even fire hazard ... ideally the temperature should be the same as the CPU load"

...vilket det i mitt fall verkligen inte är, utan min VRM verkar vara 30 grader varmare vilket förr eller senare kommer leda till att något går sönder. Kanske inte imorgon, eller ens nästa vecka - men någon gång.

Så mitt första steg när jag är hemma blir att installera en MOSFET-kylare.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Troligtvis psu, varför ser du inte vad prollen går för å drar ner nb clock då den kan ställa till de stocka gpu så räcker ju 700w för att maxa endast cpu å som sagt se till att vrm går svalt, beror lite på mb oxå hur bra komponenter och hur tilltagen strömförsörjning de är

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Benny9193:

Troligtvis psu, varför ser du inte vad prollen går för å drar ner nb clock då den kan ställa till de stocka gpu så räcker ju 700w för att maxa endast cpu å som sagt se till att vrm går svalt, beror lite på mb oxå vad

Har redan provat det faktiskt.
CPU var det första jag testade, kunde då klocka upp till 3.9GHz (max) utan att ens röra NB.
När min NB var satt för hög så frös datorn vid varje bootup (windows screen) så jag tror inte att det är den som är problemet. Tror det är VRM:erna som överhettar.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

jag skulle påstå att den största boven i dramat för dig är moderkortet.
Det kortet är inte direkt något "hardcore" överklockningskort, troligtvis är spänningsmatnings kretsen till processorn underdimensionerad
för en sådan här ström törstig prolle. (dessa hexa core suger i sig en del vid sådana höga frekvenser)

blir lite förvånad över ditt val av moderkort om du hade som mål att klocka skiten ur grejorna.

PSU:n räcker garanterat, enda gången du skulle behöva mer sås är vid CF/SLI configs.

EDIT: ditt moderkort är garanterat inte byggt för denna typ av överklockning, inte i något avseende.
det är alldeles för underdimensionerat, dina VRM:s kommer brinna upp om du fortsätter.

EDIT: Tänk på att 125W TDP inte har något med strömförbrukning att göra, utan det är hur mycket värme som kylningen måste avleda för att processorn inte ska överhettas. en Hexa core drar ström, det går inte att komma undan.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

blir lite förvånad över ditt val av moderkort om du hade som mål att klocka skiten ur grejorna.

PSU:n räcker garanterat, enda gången du skulle behöva mer sås är vid CF/SLI configs.

EDIT: ditt moderkort är garanterat inte byggt för denna typ av överklockning, inte i något avseende.
det är alldeles för underdimensionerat, dina VRM:s kommer brinna upp om du fortsätter.

EDIT: Tänk på att 125W TDP inte har något med strömförbrukning att göra, utan det är hur mycket värme som kylningen måste avleda för att processorn inte ska överhettas. en Hexa core drar ström, det går inte att komma undan.

Köpte det pga begränsad ekonomi. Sen så gjorde jag väl inte tillräckligt med research på det heller - hade för mycket tunnelseende på gkort och processor antar jag.

Nej jag vet att MOSFET'sen kommer stekas sönder om jag fortsätter. Det första jag gör när jag kommer hem är att ställa allt till stock speeds tills dess att jag har en MOSFET-kylare. Det var först för nån dag sedan jag fann denna länk: http://www.overclock.net/t/943109/ab...tdp-processors angående VRM's/överklockning och insåg att kortet fan inte är lämpat för mer än lite halvseriösa overclocks -_-

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Observera att det är inte alls säkert att du kan nå högre klockfrekvenser för att du monterar kylning på VRM:s.
det handlar inte bara om att dom går varma.

jag tror att problemet är hur stabilt dom kan leverera, misstänker att moderkortet inte klarar effekten helt enkelt och när du börjar
att pressa ur så höga effekter från transingarna så kommer kortet inte kunna hålla jämn spänning utan den kommer börja fluktuera..

Sorry men mitt råd är: byt moderkort till ett High end kort om du ska klocka så mycket som du vill..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Observera att det är inte alls säkert att du kan nå högre klockfrekvenser för att du monterar kylning på VRM:s.
det handlar inte bara om att dom går varma.

jag tror att problemet är hur stabilt dom kan leverera, misstänker att moderkortet inte klarar effekten helt enkelt och när du börjar
att pressa ur så höga effekter från transingarna så kommer kortet inte kunna hålla jämn spänning utan den kommer börja fluktuera..

Sorry men mitt råd är: byt moderkort till ett High end kort om du ska klocka så mycket som du vill..

Nej jag vet - men är det inte värt 58 kronor att få reda på det?
(58 kr = priset för dessa: http://www.candccentral.co.uk/images/D/hts-gp001p_03.jpg)

Det huvudsakliga syftet är att förhindra att mitt moderkort dör pga nuvarande setup. Överklockningsdelen är bara nyfikenhet.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Självklart ska du köpa kylare till vrm:s, det tycker jag absolut.
så länge du är tillfreds med att du troligtvis inte kommer högre i klockningen med detta moderkort
så tycker jag du ska köra med det du har.

har du någon funktion i moderkortet som heter "loadline calibration"????
jag hade problem förut med klockning av en 720BE på ett pissigt Asus kort för längesedan, jag lyckades inte komma över 3,8 tills jag provade
stänga av LLC, då fick jag upp den bootbar till 4,16 ghz och Super Pi stabil i 3,95 ghz samt 24/7 stabil i 3,9 ghz.

värt att testa kanske om du har LLC..

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Ja självklart - just nu är jag nöjd bara jag får behålla nuvarande hastigheter. Jag kontaktade Gigabyte's support ang. kortet och det jag fick till svar var helt enkelt att kortet är inte tänkt att användas för överklockning!!!! (fast så pass många reviews säger att detta kort ska fungera bra/helt okay för det syftet). Dessutom påstod dom att det inte finns någon aftermarket-kylare överhuvudtaget. Jävligt missledande tycker jag att ha VRM-området markerat med en vit outline som föreställer en VRM-kylare om det inte finns någon som passar! Dom tyckte att jag skulle köpa UD3-versionen rakt av bara för att den har en kylare.
Så jag tror jag testar denna lösning för 58 kronor istället för att köpa ett nytt kort för 1000 spänn ^^

Har inte sett någon option för LLC i BIOS, och har heller inte märkt av att min cpu voltage har fluktuerat.
LLC ska väl för övrigt vara på då det motverkar vdroop's? (och inte tvärtom)

BIOS options:
http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GA-970A-D3/Manual/210498?...
...från manualen. (sida 33 och 41)
Ingen option för LLC.
Turbo-shittet samt C1E har jag dock stängt av (vilket de flesta rekommenderar).

Jag har iaf lärt mig att vara jävla superpetig med moderkort till nästa gång jag ska köpa hårdvara.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

LLC ska väl för övrigt vara på då det motverkar vdroop's? (och inte tvärtom)

Håller med dig helt angående LLC, MEN jag fick just v-drops på mitt Asus kort med LLC på.
Var jäkligt skumt. (kan ha och göra med att kortet jag hade inte heller var något överklockningskort så LLC kanske sänkte spänningen för att skydda moderkort/processor)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |