Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Snygg och stilren HTPC

Hej. Jag skulle behöva hjälp med en HTPC.
Jag är inte alls insatt men ett chassi kan jag allt hitta iaf

Mitt mål är att använda denna för filmer och musik till tvn. Jag är inte ute efter att spela BF3
Jag kollar enbart på blueray så 720 1080 är ett måste. Men till ett bra pris. Behöver inte vara det absolut billigaste. Men en bra standard HTPC. Vore jobbigt att behöva byta ut komponenter.

Det är naturligtvis viktigt med en energisnål och TYYYYST!!!! dator!!!!!

De chassin jag väljer mellan just nu är
#1 http://www.inet.se/produkt/6900937/silverstone-gradia-gd02b-m...

#2 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382925

Tack så mycke för alla hjälp

MVH Adrian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Hejpåre...

Ser att du valt chassin med Display, jag har aldrig förstått varför man vill ha det - för de är i regel för små för att man ska se vad som står i dom från soffan och det som visas i dom är i regel onödig information... men det kanske bara är jag det!!

Till dina funderingar...

Enklast för dig är att köra på en helpassiv allt-i-ett lösning med AMD E450, och eftersom du valt så "stora" chassin så får det bli ett ASUS E45M1-M PRO. Komplettera med minne, hårddisk (förslagsvis en SSD för att få det tyst), nätagg (picoPSU om du vill ha det tvärtyst) samt optisk läsare.

Vill du ha lite mer drag på grejerna så är nästa steg AMD Llano, då behöver du ett FM1 moderkort av storlek uAtx eller mITX samt en A4/A6/A8 APU som man väljer efter behov/fåfänga/budget samt en bra kylare för att få det tystare. Samt de andra grejerna som jag nämnde ovan då förstås...

Sedan kan man ju köra på en Intel lösning men då behöver man ett separat grafikkort om man inte vill ha deras 24Hz bugg som gör att en del filmer hackar.

Om du inte tänkt ha en massa hårddiskar för lagring i datorn så kanske du kan tänka dig ett mindre chassi med passiv kylning av CPU/APU:n. Jag gillar designen på Strecoms FC8.

Med det så skulle du kunna bygga en helt tyst HTPC även med en A4/A6/A8, om man kör med picoPSU och SSD.

Såhär skulle det kunna se ut: HTPC Streacom FC8, A8 3870
Man kan självklart välja en billigare APU men jag tycker prisskillnaden är så liten så det är lika bra att välja den värsta, och 3870:an är dessutom upplåst så då kan man leka lite mer med den. Och i det här fallet är det nog mer en fråga om att underklocka för att få ner värmeutvecklingen om den blir för varm för FC8:an. Men det chassit ska klara TDP upp till 100W.

Till den listan kommer då ju hårddisk, picoPSU samt IR-lösning. Streacom har sin egna picoPSU ST-150P samt självklart även en integrerad IR/fjärr-lösning ST-IRRC så man landar ju på en bra peng då totalt men du kommer ha en kanonmaskin som är helt tyst och ser bra ut på TV-bänken.

Hoppas detta var till hjälp!

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av nafs:

Hejpåre...

Hej nafs,

Har du någon aning om vad heatpipesen och den inbyggda kylaren i FC8:an gör för nytta om man väljer ett moderkort med inbyggd kylare (typ Asus E45M1-I)?

Jag tycker det verkar som att kylningen i FC8 bara är i vägen med ett sådant moderkort och att det är bättre att köra på F7C utan fläkt. Det blir dessutom ett par hundralappar billigare.

Edit: F1C kanske fungerar ännu bättre?

Tack för hjälpen!

/Per

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Kör man på ett E45-kort så finns det ingen som helst anledning till att köpa F8C. Då är det som du säger bättre med F1 eller F7. Spelar ingen roll vilken då skillnaden dom emellan är att 7:an har kortläsare.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av nafs:

Kör man på ett E45-kort så finns det ingen som helst anledning till att köpa F8C. Då är det som du säger bättre med F1 eller F7. Spelar ingen roll vilken då skillnaden dom emellan är att 7:an har kortläsare.

Tack! F1 blir det då.