Vilket är det enklaste sättet att installara en SSD på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2008

Har köpt mig en SSD nu. Passade även på att köpa nytt chassi samt nätagg.
Vilket är det enklaste sättet för mig att installera windows på eftersom allt ändå ska flyttas?
Blåsa rent min nuvarande hdd innan eller när jag bootar med DVD skivan i det nya chassit?
Hur gör jag med Firmware till den nya disken?
Något annat förutom ACHI eller vad det hette som jag ska tänka på vid installation?

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av svalle:

Har köpt mig en SSD nu. Passade även på att köpa nytt chassi samt nätagg.
Vilket är det enklaste sättet för mig att installera windows på eftersom allt ändå ska flyttas?
Blåsa rent min nuvarande hdd innan eller när jag bootar med DVD skivan i det nya chassit?
Hur gör jag med Firmware till den nya disken?
Något annat förutom ACHI eller vad det hette som jag ska tänka på vid installation?

Prova dig fram och ta hjälp av våran kära vän, GOOGLE.SE. Precis som vi andra gör/har gjort när man ska lära sig/prova något nytt!

Lycka till & May the Google-force be with you.

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Gardart:

Prova dig fram och ta hjälp av våran kära vän, GOOGLE.SE. Precis som vi andra gör/har gjort när man ska lära sig/prova något nytt!

Lycka till & May the Google-force be with you.

Kommer du dirr från fragbite eller?

ONTOPIC:

Det är bäst om du formaterar HDD'n som du har haft os och diverse drivrutiner på innan du installerar nya windows så det kan uppstå problem med drivrutiner och Windows-start filer annars.

MVH

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Sep 2011

Inga som helst problem att sätta i den nya ssd disken och i installationsmomentet när du skall välja installationsplats på ,där skall du välja avancerade alternativet och ta bort den partitionen som du har win på för närvarande , då får du inga som helst konflikter under åẗerstående installation

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Sep 2011

Oj glömde nämna att det ev finns en partition på 100 meg ungefär som kan innehålla bootloadern från din gamla installation, om sådan finns rekommenderar jag att du tar bort även den partitionen, win installationen skapar nog en likadan igen iallafall.
Sedan när allt är installerat och klart kan du använda diskhantering i windows för att åter skapa partition/er som du behagar.

Ursäkta slarvet skulle naturligtvis ha haft med även detta i mitt första svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av svalle:

Få nån annan att göra det åt dig

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Stoppa in SSDen - slå på AHCI i bios (ifall du inte har det på redan) - koppla ifrån gamla disken (ryck SATA-kabeln bara) - stoppa i Windows-skivan - boota från Windows-skivan - Installera Windows - koppla in gamla disken igen. Tuta-och-köra.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Sep 2011

Finns ingen större anledning att koppla ur nåt det är ju bara att ta bort /och ev skapa nya partitioner vid installationen, sällan några större problem att se vart windows skall installleras då ssd disken ju brukar vara mindre än dom vanligast förekommande HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2008

Gjorde så att jag bara hade i SSD och bootade från skivan, installerade, kopplade in övriga HDD och högerklickade på den förra systemdisken och valde formatera.
Verkar funka ok...tror jag.

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av svalle:

Gjorde så att jag bara hade i SSD och bootade från skivan, installerade, kopplade in övriga HDD och högerklickade på den förra systemdisken och valde formatera.
Verkar funka ok...tror jag.

Helt rätt!

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Tuxsux:

Finns ingen större anledning att koppla ur nåt det är ju bara att ta bort /och ev skapa nya partitioner vid installationen, sällan några större problem att se vart windows skall installleras då ssd disken ju brukar vara mindre än dom vanligast förekommande HDD.

Tja, för att helt eliminera riskerna att windows lägger bootloadern på den gamla HDD'n, är det lika bra att koppla ut övriga diskar.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Sep 2011

Ja , jag får nog böja mig för övermakten går nog på i gamla banor lite grann.
Är det bara som jag fått för mig eller läggs denna bootloadern lite hipp som happ om man inte är uppmärksam?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Den är mycket bättre i W7 än tidigare OS, vettefasen om det är för att hårddisken kanske inte är kopplad till sataport #1 på moderkortet eller i BIOS eller liknande.

Men en hårddisk och en skärm är starkt rekommenderat.