Permalänk
Medlem

Har fått två paket idag! Ett från en annan SweClockersmedlem innehållande en swiftech mcp-350 pump med EK acetaltop och 16st Bitspower fittings. Samt ett som jag faktiskt inte har öppnat, men jag är rätt säker på att det är från EK!

Har just kommit hem nu och har tyvärr inte orken att fota, utan det får helt enkelt vänta till imorgon! Då jag också ska hämta ut mitt paket från Nils!

Håll till godo!

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag på många fina bilder!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Kul! Har samma GPU fast i ett Silverstone Sugo SG02-BF. Alltid trevligt att göra små kraftpaket!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Varför ett 850W-nätagg i en mITX? O.o Du kommer ju knappast köra Trifire eller sexton hårddiskar och tio fläktar...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Så var det dags för den utlovade uppdateringen!

Blir mest bilder med lite korta kommentarer till. Bilder brukar trots allt vara mest intressant. Räkna inte med något högkvalitativt foto, har framför allt dokumenterat vad jag har gjort!

Paketet från CDON innehåll detta:

Började med att sätta ihop en liten testrigg för att se så att sakerna fungerar, och som ni vet: Safety first! Här är min lilla antistatanordning.

Även ett par arbetshandskar för att skydda utrustningen, och kanske också mig själv.

Började med att packa upp nätagget. Corsair inger som vanligt kvalitetskänsla!

Inuti fanns detta. Fascinerande mycket kablar, haha.

Det här är vad man möts av när man öppnar SSD-förpackningen. Stickern kommer definitivt INTE att användas i detta bygge

Uppstart! Har tyvärr inget tangentbord att tillgå och kan därför inte ens gå in i bios, nöjd dock med att se att allt verkar vara vid liv!

Paketet från EK. Fin mössa...

Innehållet. Fullkomligt älskar designen på EK:s lådor!
XTC 280 radiator
XTC 140 radiator
GTX 590 backplate
Supreme HF Acetal Nickel
2x vita lysdioder
MX3 kylpasta

280 radiatorn där den kommer att placeras.

Paket från Nils!

Fint som alltid! Midvinternatt var den första namnidén jag hade.

Mycket mer än "bara" sleeve i paketet. I ett så litet chassi som Q25 känns crimping väldigt nödvändigt.

Han vet hur han ska få en att känna sig speciell

Började därefter pilla med en liten skiss på radiatordesignen för att kunna markera på taket var utsågning ska göras.

För att sedan komma på att EK ju faktiskt har ritningar på radiatorerna på deras hemsida. Här är den fasttejpad på taket!

Här är hålen borrade. Gjorde dem rätt stora för att ha lite spelmån vid montering. Utsågning sker imorgon!

Provmontering med Lian Li-fläkten som följde med chassit. Har tyvärr inte fler. Kommer förmodligen att använda Noiseblockers sedan.

Bitspower fittings! Underbar kvalitet! Har för närvarande bara raka, men kommer att behöva både 90 och 45 graders anslutningar framöver.

Pumpen med EK-top och fittings.

Imorgon blir det alltså att såga hålet i taket, och sedan komma igång med crimping och sleeving av nätagget! Eftersom det är första gången jag provar på sleeving räknar jag inte med att det ska gå fort. Siktar på kvalitet före kvantitet.

En liten fin detalj så här på slutet är att den här uppdateringen har tagit mig ~2 timmar. Oändlig spänning i JVM-semin. Heja Sverige!

Kom gärna med kommentarer och/eller frågor angående bygget och bilderna!

Något jag funderar över rätt mycket just nu är om jag ska sätta anslutningarna på takradiatorn uppåt med 90-gradersanslutningar och ha synliga slangar som går in längst upp på baksidan, eller om anslutningarna ska gå nedåt direkt in i chassit.
En bild som (kanske) förklarar hur jag menar:

På återseende!

Permalänk
Medlem

Spännande detta!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Varför ett 850W-nätagg i en mITX? O.o Du kommer ju knappast köra Trifire eller sexton hårddiskar och tio fläktar...

Det kommer jag inte att göra nej, icke desto mindre är kraften bra att ha. Jag är fullt medveten om att riggen inte kommer att utnyttja aggets fulla kapacitet, men en överklockad 2600k och ett överklockat GTX 590 drar ändå en del ström. Mer kapacitet leder till mindre procentuell belastning vilket i sin tur leder till lägre temperatur och mindre ljud. Eftersom Storlekten inte skiljer sig från 750W såg jag ingen anledning att välja det då 850W med CDON:s rabatt kostade mindre än 750W ordinarie.

Permalänk

snexigt! Gillar dina handskar mest dock tror jag..

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

snexigt! Gillar dina handskar mest dock tror jag..

Jag har också fallit pladask för dom, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Det kommer jag inte att göra nej, icke desto mindre är kraften bra att ha. Jag är fullt medveten om att riggen inte kommer att utnyttja aggets fulla kapacitet, men en överklockad 2600k och ett överklockat GTX 590 drar ändå en del ström. Mer kapacitet leder till mindre procentuell belastning vilket i sin tur leder till lägre temperatur och mindre ljud. Eftersom Storlekten inte skiljer sig från 750W såg jag ingen anledning att välja det då 850W med CDON:s rabatt kostade mindre än 750W ordinarie.

Det leder också till sämre verkningsgrad, eftersom nätaggen är byggda för att ligga på hög last. Dessutom klarar nätaggen lätt av att leverera 10-20% mer än vad de är märkta med, särskilt när vi snackar Bronze, Silver och Gold som är gediget testade.

Ett 550-600W 80+ Gold skulle räcka för att driva den där burken, även om du överklockar.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Det leder också till sämre verkningsgrad, eftersom nätaggen är byggda för att ligga på hög last. Dessutom klarar nätaggen lätt av att leverera 10-20% mer än vad de är märkta med, särskilt när vi snackar Bronze, Silver och Gold som är gediget testade.

Ett 550-600W 80+ Gold skulle räcka för att driva den där burken, även om du överklockar.

Verkningsgrad ligger utanför mitt kunskapsområde. Jag är långt ifrån påläst om nätaggregat. Sitter hellre på den säkra sidan vad gäller effekt och kommer därför att använda mitt 850w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Det leder också till sämre verkningsgrad, eftersom nätaggen är byggda för att ligga på hög last. Dessutom klarar nätaggen lätt av att leverera 10-20% mer än vad de är märkta med, särskilt när vi snackar Bronze, Silver och Gold som är gediget testade.

Ett 550-600W 80+ Gold skulle räcka för att driva den där burken, även om du överklockar.

De är inte byggda för att ligga på hög last. De är som mest effektiva runt 50% last.

Permalänk
Medlem

Mini-update. We have a hole people!

Har också provmonterat nätagget och börjat planera kabeldragning. Har en plan som känns lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Mini-update. We have a hole people!

Har också provmonterat nätagget och börjat planera kabeldragning. Har en plan som känns lovande!

Kul med ett bygge som går framåt i en bra takt, till skillnad från många andra!

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

finemang detta, önskar att jag hade mer tid på mitt projekt än att jobba hela dagarna

Permalänk
Medlem

Dags för liten update igen. Har inte kunnat arbeta på bygget under helgen då jag varit bortrest, men idag har jag hunnit med litegrann i alla fall. Sitter mest och klurar på hur man ska lösa placering av komponenter samt kabeldragning. Blir långa stunder man bara sitter och stirrar in i chassit och bara funderar

För att förenkla planeringen valde jag att provmontera lite komponenter, samt fästa 140mm radiatorn i fronten.

I all bygghets glömmer jag bort att fota. Har inte heller haft tillgång till systemkamera, så bilderna är tagna med min mobil.

Radiatorn visade sig lite problematisk, på grund av det trånga utrymmet. Eftersom Lian Li använder sitt snabbfäste för fläktar började med att fästa radiatorn med brickor (enligt bilden). Dessvärre tog radiatorn då i grafikkortet. Fick lov att borra upp hålen lite för att få mer spelrum.

Så här ser den ut monterad. Bilden är tagen från baksidan av chassit.

Helhetsbild, för lite bättre förståelse av upplägget.

Anslutningarna som sitter på grafikkortet följde med vid köpet, och jag lyckas inte få loss dem haha. Om det är någon som har några bra knep uppskattar jag gärna lite tips på hur man får loss hårt åtsittande anslutningar. Får inte plats med nätagget när det sitter en anslutning på ovansidan, så därför blir det svårt att planera kabeldragning med grafikkortet monterat.

That's all folks! Kommentera gärna.

Edit: Ska förresten försöka uppdatera förstaposten med lite specifikationer och "att göra"-lista.

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa, ledsen om jag gör någon besviken. Men på grund av oförutsedda utgifter måste jag sälja av lite delar från bygget. Annonsen för delarna finns här: http://www.sweclockers.com/annons/62867-gtx-590-ek-vattenkyln...

Får lägga planerna för vattenkylning på is ett tag. Får se vad jag hittar på med det här bygget, uppdateringar kommer om det händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Hejsan allihopa, ledsen om jag gör någon besviken. Men på grund av oförutsedda utgifter måste jag sälja av lite delar från bygget. Annonsen för delarna finns här: http://www.sweclockers.com/annons/62867-gtx-590-ek-vattenkyln...

Får lägga planerna för vattenkylning på is ett tag. Får se vad jag hittar på med det här bygget, uppdateringar kommer om det händer något.

synd, såg lovande ut ju

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

synd, såg lovande ut ju

Känns riktigt kasst faktiskt.

Permalänk
Medlem

Fan va synd perper.... Hoppas du får bra betalt för grejjerna så att du får lite pengar över till framtida projekt!

Permalänk
Medlem

Men va fan? Skit.. Såg fram emot resultatet här..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Riktigt najs faktiskt, fack hoppas du vet vad du sysslar med, ser spännande ut att ha kopplat ihop handleden till ett uttag..

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

ojojoj detta är ju en helt underbar syn, fan att 240radden skall vara på utsidan...förstör ju hela looken

Permalänk
Medlem

Har fått sålt grejerna jag annonserade ut nu, och kommer istället använda mig av ett Asus gtx 570 med DCII kylare. Blir till att modda pci-e slotsen för att få plats, men det hör ju till det roliga. Har också beställt 3st noiseblockerfläktar och ett radgaller till taket (fastän det inte blir radiator där, men det är ju fint med radgaller)! De grejerna kommer troligtvis på måndag, och jag kommer då att kunna så gott som färdigställa bygget, för nu. Tills dess ska jag försöka sleeva nätagget i den mån jag har sleeve.

Tråden behöver alltså inte dö ut, men det blir luft istället för vatten, och ett mer nedbantat grafikkort för att spara slantar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Har fått sålt grejerna jag annonserade ut nu, och kommer istället använda mig av ett Asus gtx 570 med DCII kylare. Blir till att modda pci-e slotsen för att få plats, men det hör ju till det roliga. Har också beställt 3st noiseblockerfläktar och ett radgaller till taket (fastän det inte blir radiator där, men det är ju fint med radgaller)! De grejerna kommer troligtvis på måndag, och jag kommer då att kunna så gott som färdigställa bygget, för nu. Tills dess ska jag försöka sleeva nätagget i den mån jag har sleeve.

Tråden behöver alltså inte dö ut, men det blir luft istället för vatten, och ett mer nedbantat grafikkort för att spara slantar!

Nice, trodde hela projektet skulle dö. Ska bli kul att se hur allt går in i lådan och radgaller är ju ett måste;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7