Ersätta kretskort med sladd till dvd:n

Permalänk

Ersätta kretskort med sladd till dvd:n

Hejsan!
Hade tänkt bygga om min gamla laptop till en htpc. Jag stötte på ett problem när jag insåg att dvd;n är kopplad till moderkortet med ett lite kretskort istället för en kabel.

Jag ser att det bara är en koppling mellan kontakterna men jag har absolut ingen aning om vad det är för kontakter som sitter på. Det borde ju finnas en sladd som man kan sätta dit istället men vad ska man söka på?

Någon som kan identifiera kontakten?

PS. Om ni är snälla kan jag lägga upp en bygglogg i galleriet

Permalänk

Jag har tyvärr aldrig sett något liknande, men jag är väldigt intresserad att få reda på vad detta är med.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Verkar ha 50 pins, skulle gissa på någon form av SCSI kontakt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guergelmajs:

Hejsan!
Hade tänkt bygga om min gamla laptop till en htpc. Jag stötte på ett problem när jag insåg att dvd;n är kopplad till moderkortet med ett lite kretskort istället för en kabel.

Jag ser att det bara är en koppling mellan kontakterna men jag har absolut ingen aning om vad det är för kontakter som sitter på. Det borde ju finnas en sladd som man kan sätta dit istället men vad ska man söka på?

Någon som kan identifiera kontakten?

http://img805.imageshack.us/img805/7619/14972398.th.jpg

http://img689.imageshack.us/img689/2663/94190663.th.jpg

http://img62.imageshack.us/img62/4862/77718392.th.jpg

PS. Om ni är snälla kan jag lägga upp en bygglogg i galleriet

Enkelt, det är en "slim IDE", dvs ett vanligt PATA-interface fast med annan kontakt.. Dock har jag aldrig sett någon förlängning, bara konverterare mellan olika kontakttyper.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Enkelt, det är en "slim IDE", dvs ett vanligt PATA-interface fast med annan kontakt.. Dock har jag aldrig sett någon förlängning, bara konverterare mellan olika kontakttyper.

Okej, tack så mycket!

För att lösa detta då säger du att det behövs en konverterare, typ en sån här: http://www.dustinhome.se/adapter-intern-slim-ide-cd-dvd-till-sata/product/5010332438?

Här är det isf tänkt att man ska koppla in den? Jag har förstått hur man kopplar in SATA:n och kontakten i dvd:n men det är strömförsörjningen jag inte förstår...

EDIT: det sitter ju en 2-pin "SATAPWR" på moderkortet, men det är ju 3-pin på adapter-kortet. Hur gör man?

Permalänk

Tackar för informationen, även om det inte var jag som startade tråden. Alltid bra att lära sig identifiera de mer udda anslutningarna som används i datorer

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av Arioch2004:

Tackar för informationen, även om det inte var jag som startade tråden. Alltid bra att lära sig identifiera de mer udda anslutningarna som används i datorer

Ja, eller anslutningar som egentligen inte är så udda men som är lite anonyma av sig

Har du någon tanke på hur man ska koppla adaptern till moderkortet?

Permalänk

Som jag ser det, skulle jag kopplad SATA kabel från moderkortet till adaptern. Fanns ju en adapter som var från den typen av IDE kontakt till SATA.
Jag har tidigare använt en standard IDE till Sata adapter utan att det var några strul med den någonsin.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av Arioch2004:

Som jag ser det, skulle jag kopplad SATA kabel från moderkortet till adaptern. Fanns ju en adapter som var från den typen av IDE kontakt till SATA.
Jag har tidigare använt en standard IDE till Sata adapter utan att det var några strul med den någonsin.

Jo det verkar ju logiskt men sata kräver ju separat strömförsörjning. Jag har bara en 2 pin sata power på moderkortet, tror du att det fungerar även om det bara är massa 3 pins på adaptern?

Permalänk

Kan inte säga det säkert utan att se hur pinkonfigurationen är på adaptern.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Jag har samma problem. Behöver en kabel mellan laptopens moderkort och slim dvdn.

Kontakterna heter JAE50 och har endast hittat en förlängninskabel till priset av 50$. Inte ok.

Adaptrarna ni länkat till funkar inte eftersom jag behöver en kabel med JAE50 hona i ena änden och JAE50 hona i andra änden.

Help!

(btw, första posten här för mig på säkert 2-3år känn er hedrade )

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |