Permalänk
Medlem

SSD köpråd!

Hejsan!

Jag ska köpa mig en SSD och skulle vilja be er om köpråd. Jag har tittat runt lite och bestämt att jag ska ha en 120GB SSD. Jag har sedan innan en 32GB A-DATA SSD i min nuvarande dator som inköptes för ca 1 och ett halv år sedan, och 32GB är alldeles för lite lagringsutrymme. Jag har tittat på Intels 120GB SSD:er och A-DATA:s. Vad har ni för uppfattning om vilken av dessa som är bäst? Min 32GB A-DATA har jag aldrig haft problem med, den har fungerat väldigt bra, och om jag isåfall skulle fortsätta på samma spår och välja en 120GB A-DATA, skulle dessa två SSD:er kunna samköra utan problem i datorn?

Jag vill helt enkelt få lite köpråd om vilken av dessa två som är det bästa köpet. A-DATA är billigare och snabbare, men enligt många verkar det som att Intels är säkrare och håller längre. Kan man få några problem när man sätter i SSD:n i datorn och startar? Är det något speciellt som behöver göras eller är det bara att sätta i, köra gång datorn och installera operativsystemet, eller finns det något som inte alltid står med på förpackningen och specifikationerna? Vad är skillnaden mellan A-DATA 510-SERIES och A-DATA 511-SERIES SSD:er? Tips på andra SSD:er?

Tacksam för svar!

A-DATA: http://www.inet.se/produkt/4303977/a-data-ssd-511-series-120g...

Mitt moderkort: GigabyteGA-790XTA-UD4

Min CPU: AMD Phenom2 X4 945

Permalänk

Kan inte så mycket om SSD'er men jag har en Corsair force 3 series 120g i min dator. Och jag har ganska mycket problem med att den tar bort sig själv som Boot disk och allmänt vägrar boota ibland. Händer ungefär en gång var annan vecka, inte hela världen dock bara till att stoppa i windows cd och reparera eller att gå in i bios och boota därifrån.
Men det verkar som att dessa problemen finns på alla force 3 diskarna. Har kompisar med samma disk och samma problem.
Så nu vet du hur dom funkar:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Efter senaste Firmware så är Corsairs SSDs väldigt stabila. Har inte fått någon frysning eller Bsod sen den kom.

Men vill ha du absolut mest stabilitet "from the box" så hade jag kikat på Intel eller Samsung ssds. Eftersom båda parter kör med sina egna kretsar(Corsair använder Sandforce, A-Datan du länkade till också för den delen)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Corsair Force GT 120Gb. Inte uppdaterat men fungerar felfritt. Kan helt klart rekommendera den om plånboken tillåter.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

Efter senaste Firmware så är Corsairs SSDs väldigt stabila. Har inte fått någon frysning eller Bsod sen den kom.

Men vill ha du absolut mest stabilitet "from the box" så hade jag kikat på Intel eller Samsung ssds. Eftersom båda parter gör med sina egna kretsar(Corsair använder Sandforce, A-Datan du länkade till också för den delen)

Ja jag har funderat på att köra en firmware uppdatering men när jag gick in på länken på corsair forum så bestod texten till 50 procent av varningar. Så jag har inte vågat:P

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Jag kör med Intels och har inte haft ett enda problem med den sedan den köptes i april.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Kör även jag med Intels SSD. Funkar klockrent och allt går så äckligt snabbt så att man själv satt och skratta när datorn startade första gången.

Jag har en 80gb nu och tänker införskaffa mig en till på 120gb när pengarna accepterar detta!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha minst chans att få drift-fel så ska du välja Intel, inte lika snabb som konkurrenterna men mer stabil överlag, vilket är en liten fördel om man vill ha sitt OS installerat på den. Nu är det inte särskilt stor chans att du får ett så pass allvarligt fel med en annan tillverkares disk heller och du kan få det med Intels diska också, men från allt att döma så är det ganska stor skillnad i felmarginal:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

Nu är den från april i år så den stämmer väl inte helt men den är nog inte allt för långt ifrån sanningen heller.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Kan inte så mycket om SSD'er men jag har en Corsair force 3 series 120g i min dator. Och jag har ganska mycket problem med att den tar bort sig själv som Boot disk och allmänt vägrar boota ibland. Händer ungefär en gång var annan vecka, inte hela världen dock bara till att stoppa i windows cd och reparera eller att gå in i bios och boota därifrån.
Men det verkar som att dessa problemen finns på alla force 3 diskarna. Har kompisar med samma disk och samma problem.
Så nu vet du hur dom funkar:D

Om det är på ASUS V Formula som du kör SSDn på så är det nog så att det kan vara moderkortet, Jag har haft strul med mitt moderkort,
Särskillt när saker har gått ner i viloläge, den har svårt att vakna.....
Jag kör Corsair GT 120Gb på den.
Jag har en Force3 120Gb och en HyperX 120gb, som jag kör i Raid0 på ett Formula IV, Den har alldrig strulat som V gör.
Alla tre nämda SSD har samma styrkrets S2200, och kan rekomenderas var för sig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt forumdel*

Jag kör en Intel 320, mycket nöjd, 100% stabil och tillräckligt snabb, plus att Intels SSD Toolbox som följer med är trevlig att ha. Det absolut viktigaste är inte sekventiell hastighet utan åtkomsttid. Det är framförallt det som gör de mycket snabbare än en vanlig HD för OS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör också på Corsairs, haft den nu i 2 månader utan några som helst problem! Den kom även med senaste firmware så det slapp man.

Permalänk
Medlem

gå för intel

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Om det är på ASUS V Formula som du kör SSDn på så är det nog så att det kan vara moderkortet, Jag har haft strul med mitt moderkort,
Särskillt när saker har gått ner i viloläge, den har svårt att vakna.....
Jag kör Corsair GT 120Gb på den.
Jag har en Force3 120Gb och en HyperX 120gb, som jag kör i Raid0 på ett Formula IV, Den har alldrig strulat som V gör.
Alla tre nämda SSD har samma styrkrets S2200, och kan rekomenderas var för sig.

Ja nu när du säger det så kan det mycket väl vara C:V kortet. Har haft en del probem med det redan innan. Men min kompis har ungefär samma problem och han kör på ett 2år gammalt gigabyte kort.
Men det verkar som att felen dyker upp väldigt random, vissa har problem medan andra inte haft något strul alls.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!