Bad sectors - men inga symtom?

Permalänk
Medlem

Bad sectors - men inga symtom?

Hej!
Jag har en https://www.inet.se/produkt/4303756/2tb-western-digital-cavia... som jag har haft sedan maj i år. Den har rullat på fint och arbetar mest som lagring för filmer.

I samband med att en annan disk hade väldigt låga överföringshastigheter så laddade jag ner och körde HD Tune 2.55 på alla mina diskar mest för att få referensvärden på den disken jag trodde var kass.
Döm av min förvåning när min Western Digital Caviar 2TB hade 1% bad sectors! Jag fick lite smått panik och har googlat runt lite för att försöka bedöma vad det här innebär.

Utgår från att den kommer rasa snart och jag håller på att köra backup på även de stora filerna som ligger där.

Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

Att äldre diskar har ett par dåliga sektorer är inte ovanligt och behöver inte betyda att de snart går sönder, det man får hålla koll på är om de ökar i antal över tid..
1% låter däremot som väldigt mycket, du gör rätt i att sluta använda den disken.

EDIT: Tror inte det stämmer förresten, SMART-värden brukar bestå av dels det råa värdet (antalet), ett "hälsovärde" som går från 100-0 och om det passerar värdet i threshold så skall programmet som övervakar dem larma.. kan det vara detta du tittat på?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har kopierat all data från disken nu. Var en hel del filer som inte gick att läsa, men var saker som var relativt enkla att ersätta som tur var. Har inte testat integriteten på övriga filer, känns som ett jättejobb. Men kanske borde göra det ändå (något smidigit tips på hur? massvis med rar-arkiv)

Hade ingen printscreen på den fulla scannen jag körde tidigare, men här en är bit in på en ny scan:

Och lite smart värden:

Permalänk
Medlem

Å fyföfan, dedär ser inge bra ut.

Kör HDD Regenerator eller SpinRite för att förstärka dåliga sektorer - tar en natt eller 2 - återkom med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Å fyföfan, dedär ser inge bra ut.

Kör HDD Regenerator eller SpinRite för att förstärka dåliga sektorer - tar en natt eller 2 - återkom med resultat.

Är det ett sätt att lappa ihop något som är trasigt? Eller kan det bota problemet så att säga?

Annars slänger jag iväg en returanmälan på den och fixar en ny. Borde inte vara några problem känner jag.

Edit: Vill bara tillägga att jag bara använt den som passiv lagring. Har i princip bara skett en skrivning till disken och knappt någon läsning överhuvudtaget. Så känns som att disken var i det här dåliga skicket när jag fick den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingulf:

Är det ett sätt att lappa ihop något som är trasigt? Eller kan det bota problemet så att säga?

Främst det förstnämnda. Det är väl inte ens ordentligt bevisat att program som SpinRite kan hjälpa problem mer än att t ex remappa sektorer? Det är inte mycket mer än ett plåster hur som helst, och en vettig person litar aldrig på en disk som varit i det där skicket.

Har du garanti kvar, som det låter, så borde det inte vara några problem att få en ny där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200