Installation av Corsair Force GT Series 120GB

Permalänk

Installation av Corsair Force GT Series 120GB

Hej alla glada Sweclockare!

Nu har jag precis skaffat mig en SSD, efter en del sökande valde jag "Corsair Force GT Series 120GB".

Jag ska installera den på min laptop "Asus N75SF-V2G-TZ098V".

Laptopen har 2 hårddiskplatser och skall enligt beskrivningen ha en hårddisk på 750GB, går jag in på "dator" ser det dock ut som att den har två hårdiskar en heter "OS(C:) 158GB ledigt av 299GB" och en heter "DATA(D:)373 GB ledigt av 373GB". Antar att detta är bara som det ser ut och att den fysiskt bara har en disk med 750 GB?

Jag har Win 7 64-bit. Det var förinstallerat innan så jag tror inte jag har någon win7 skiva, gjorde däremot någon slags "recovery DVD" precis när jag fick laptopen, den ligger på 4 DVD-R skivor.

Det jag vill göra är är att installera SSD:n men ha kvar hårddisken som sitter i nu. Lägga OS:et som jag använder nu och kanske några spel på SSD:n och ha resten på hddn:n(det är så de flesta gör eller?).

Jag har kollat runt en del efter guider hur man gör och men anser att de förklarar ganska olika. Antar att detta beror på att de vill göra olika saker eller har olika startpunkter, t.ex. bara en plats för hårddisk eller vill byta från vista till win 7.
Här är några jag har kollat på:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?72945-Advanced-User-Windows-7-Complete-Installation-Guide-For-SSD-s-(for-normal-use-most-of-these-tweaks-are-NOT-needed.
http://www.sevenforums.com/tutorials/149969-ssd-install-transfer-operating-system.html
http://www.overclock.net/t/664738/how-to-setup-ssd-boot-drive-with-secondary-hard-disc-optimization
http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Det jag undrar är alltså vilken guide tycker ni att jag borde följa utifrån det jag vill göra och min startpunkt? Om ingen av de jag länka passar för mig, länka gärna annan eller förklara själv.

Andra frågor:
1. Borde jag uppdatera BIOS/ formatera datorn eller liknande innan jag startar installationen?
2. Som jag förklarade tidigare så står det på dator vid ena hårddisken "OS(C:) 158GB ledigt av 299GB", utifrån det så verkar mitt OS vara mycket stort kommer detta skapa något problem?
3. Kommer allt jag har på datorn att försvinna?
4. Har även sett dessa 2 trådar som jag tror kommer vara relevanta för mig.http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162 http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=97417 Undrar om detta är något jag behöver bry mig om nu eller om jag kan börja läsa om det senare efter jag har installerat den?

Kan inte mycket inom ämnet så ursäktar om jag låter allt för okunnig.

Mycket tacksam för alla svar / Marvin

Permalänk
Medlem

1. Sätt in SSD. Boota din gamla disk. Ladda ner firmware för din SSD. Följ instruktionerna och installera.
2. Installera senaste BIOS för din dator.

3. Skaffa en Win 7 skiva, du har recovery DVD vilket är OK
4. Aktivera AHCI i BIOS
5. Installera Windows på din nya disk
6. Flytta över de grejer du vill ha från partitionen OS (C: ) till antingen Data (D: ) eller din SSD.
7. Formatera OS (C: )

Så hade jag gjort.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

1. Sätt in SSD. Boota din gamla disk. Ladda ner firmware för din SSD. Följ instruktionerna och installera.
2. Installera senaste BIOS för din dator.

3. Skaffa en Win 7 skiva, du har recovery DVD vilket är OK
4. Aktivera AHCI i BIOS
5. Installera Windows på din nya disk
6. Flytta över de grejer du vill ha från partitionen OS (C: ) till antingen Data (D: ) eller din SSD.
7. Formatera OS (C: )

Så hade jag gjort.

Precis så, mycket bra förklarat.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Cindori:

1. Sätt in SSD. Boota din gamla disk. Ladda ner firmware för din SSD. Följ instruktionerna och installera.
2. Installera senaste BIOS för din dator.

3. Skaffa en Win 7 skiva, du har recovery DVD vilket är OK
4. Aktivera AHCI i BIOS
5. Installera Windows på din nya disk
6. Flytta över de grejer du vill ha från partitionen OS (C: ) till antingen Data (D: ) eller din SSD.
7. Formatera OS (C: )

Så hade jag gjort.

Tack för svar!

Låter mycket bra kommer nog försöka göra precis så som du skrev, ska bara kolla så jag förstår allt.
1."boota din gamla disk"= sätt på datorn helt vanligt?
2."Ladda ner firmware för din SSD. Följ instruktionerna och installera"= Följa instruktionerna till dom länkarna jag la in i min fråga 4?
3."Installera Windows på din nya disk"= Bara att sätta in mina recovery DVD:er och sedan följa instruktioner som kommer upp? vissa skriver att man i detta steg behöver dra ut sladden till hddn, eftersom jag har laptop kan jag inte det hur ska jag göra istället? Har även hört att allt försvinner när man använder recovery DVD:er, stämmer detta?

Permalänk
Skrivet av Cindori:

1. Sätt in SSD. Boota din gamla disk. Ladda ner firmware för din SSD. Följ instruktionerna och installera.
2. Installera senaste BIOS för din dator.

3. Skaffa en Win 7 skiva, du har recovery DVD vilket är OK
4. Aktivera AHCI i BIOS
5. Installera Windows på din nya disk
6. Flytta över de grejer du vill ha från partitionen OS (C: ) till antingen Data (D: ) eller din SSD.
7. Formatera OS (C: )

Så hade jag gjort.

Ledsen för dubbelpost.

Har nu läst en hel del och har gjort en egen liten guide som det skulle vara mycket schysst om du/någon kollade på!

0. Säkerhetskopiera viktiga filer.
1. Uppdatera BIOS .
2. Sätt in SSD.
3.Starta vanligt kolla så den syns, starta om tryck f2 för att komma in i BIOS sätt på AHCI till SSD:n.
4.Lada ner firmware uppdatera till 1.3.3.
5."Complete clearing of the BIOS" hur gör man detta på laptop?
6."Secure erase the SSD" Vad är det?
7. Plocka ut HDD:n.
8. Starta datorn, Sätt in Rocovery DVD:er, starta om, tryck esc vid boot up, välj boota från CD/DVD, kolla att SSD:n fortfarande är inställd på AHCI.
9. Installera Windows på SSD:n
10. Sätt in HDD:n igen
11.Starta, gå in i BIOS och kolla så att datorns "Hard disk boot priority" är SSD:n och inte HDD:n.
12. Flytta över de grejer jag vill ha från partitionen OS (C: ) till antingen Data (D: ) eller min SSD.
13. Formatera OS (C: )
Undrar lite över steg 12-13, kommer jag då ha ett OS på både SSD:n och HDD:n? Eller kommer det försvinna när jag gör steg 13?

Har använt mig av din guide och av mina länkar på min fråga 4, där rekommenderar dom att uppdatera BIOS innan och att göra steg 5 och 6 efter firmware uppdateringen, därför gjorde jag den ändringen din guide.

Jag använde mig även av denna film http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w mitt steg 8 har jag tagit från 4:20 i den filmen och mitt steg 11 från 9:26 i samma film.

Så, nu kommer jag snart våga göra detta!
Men först skulle det vara mycket uppskattat om jag fick svar på mina frågor i fet kursiv stil! och om du/någon kunde kolla igenom guiden så att allting ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Vill göra precis samma sak som roflmao, har bara annan laptop. tror jag ska följa hans guide men vill bara få bekräftat av någon att den är bra.
Hans steg 5 är la bara onödigt eftersom man just har uppdaterat bios och sedan bara ändrat till AHCI så det ända det kommer göra är att ändra tilllbaka från AHCI?
Steg 6 e la också onödigt eftersom SSDn är ny och oanvänd?
Men kan någon svara på hans sista fråga, och bekräfta att guiden är bra?

Permalänk
Skrivet av Iwillroflmao:

12. Flytta över de grejer jag vill ha från partitionen OS (C: ) till antingen Data (D: ) eller min SSD.
13. Formatera OS (C: )
Undrar lite över steg 12-13, kommer jag då ha ett OS på både SSD:n och HDD:n? Eller kommer det försvinna när jag gör steg 13?

Men först skulle det vara mycket uppskattat om jag fick svar på mina frågor i fet kursiv stil! och om du/någon kunde kolla igenom guiden så att allting ser bra ut!

Om du inte gör 13 så kommer det gamla fortfarande vara kvar ja.
Men som han säger i videon där så bootar den såklart till oset på SSD om man valt den i bios.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Ungefär som det är skrivet,
1. uppdatera bios + firmware
2. stoppa in ssd'n och installera en helt fräsch Windows 7 på den.
3. Flytta över allt du vill ha kvar från din gamla disk till SSD'n
4. formatera om din gamla disk och gör hela den till lagringsdisk
5. profit

Permalänk

Härligt att se svar här!
Jag har själv inte följt min guide än då jag märkte att den inte var så smart, jag tror av två anledningar att det är smartare att kasta om ordningen så man uppdaterar firmware efter men har installerat windows på SSD:n.

1. I steg 3 i min guide ändrar jag till AHCI vilket man enligt vad jag har hört inte kan göra utan måste ha AHCI inställt när man installerar windows. Och eftersom AHCI ska vara igång när man gör uppdateringen borde det vara smartare att först installera win med AHCI igång på SSD:n och sedan uppdatera firmware, eller? (vet att det går att ändra till AHCI även efter men anser det enklare att bara ändra ordningen i guiden)

2. Enligt guiden jag länka i mitt första inlägg på "fråga 4" ska man inte uppdatera firmware om den fungerar bra utan uppdateringen, installerar jag winows på den innan kan jag använde den några dagar för att se ifall jag ens behöver uppdatera firmware.

Vet ni någon nackdel med att installera windows innan jag gör firmware uppdateringen?

Permalänk
Skrivet av Iwillroflmao:

Härligt att se svar här!
Jag har själv inte följt min guide än då jag märkte att den inte var så smart, jag tror av två anledningar att det är smartare att kasta om ordningen så man uppdaterar firmware efter men har installerat windows på SSD:n.

1. I steg 3 i min guide ändrar jag till AHCI vilket man enligt vad jag har hört inte kan göra utan måste ha AHCI inställt när man installerar windows. Och eftersom AHCI ska vara igång när man gör uppdateringen borde det vara smartare att först installera win med AHCI igång på SSD:n och sedan uppdatera firmware, eller? (vet att det går att ändra till AHCI även efter men anser det enklare att bara ändra ordningen i guiden)

2. Enligt guiden jag länka i mitt första inlägg på "fråga 4" ska man inte uppdatera firmware om den fungerar bra utan uppdateringen, installerar jag winows på den innan kan jag använde den några dagar för att se ifall jag ens behöver uppdatera firmware.

Vet ni någon nackdel med att installera windows innan jag gör firmware uppdateringen?

Om det är något fel på firmwaren så kan det bli mycket blåskärm och så kan det hända att windows installationen blir korrupt (eftersom datorn stängs av bara sådär), vilket resulterar i att du måste installera om det igen. Det är vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Skrivet av crille631:

Om det är något fel på firmwaren så kan det bli mycket blåskärm och så kan det hända att windows installationen blir korrupt (eftersom datorn stängs av bara sådär), vilket resulterar i att du måste installera om det igen. Det är vad jag tror i alla fall.

Ja det kan va möjligt, svårt att avgöra vad som är bäst.
Men du tycker jag borde ha kvar de som det är för att undvika problem i installationen och då ta nackdelarna med det?

Permalänk
Medlem

Fatta nu