Vilken extern hårddisk har jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

Vilken extern hårddisk har jag?

Hej!

I våras lyckades jag vinna en 465 GB 2,5 tums extern hårddisk. Idag dammade jag av den och stoppade in den i datorn för att skyffla över lite filmer, och märkte att den 700 MB film var över på ett par sekunder.

Själva hårddisken är helt iklädd ett klistermärke det står Intel core i5 (?!) på. Tar jag bort det stora klistermärket så är disken anspråkslöst svart utan några andra märken.

Testade att bencha hårddisken i ett program jag hittade:

Där den första är min vanliga interna SATA, och den andra är den mysteriska externa.

Read file: C:\Users\Albin Berglund\Downloads\Random_Film
Size: 733915136 bytes
Time: 8586 ms
Transfer Rate: 81,518 MB/s

Read File Bench ended

Read File Bench started...

Read file: E:\Random_Film
Time: 660 ms
Transfer Rate: 1060,479 MB/s

Någon som har en idé vad det är för disk, finns det något sätt att ta reda på detta? Blev väldigt nyfiken när jag såg hur snabbt den skrev och skulle gärna uppskatta en kunnigs kommentarer!

Jag tog mig friheten att redigera bort namnet på din testfil då man nästan skulle kunna tro att du olagligt laddat ner upphovsrättskyddat material när man såg den. Nu är det ju säkert så att du av misstag råkat namnge din testfil lite tokigt, därav att jag redigerade namnet.

/ilstallione

Piratkopierat material / antydan av misstag
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av blidblid:

Hej!

I våras lyckades jag vinna en 465 GB 2,5 tums extern hårddisk. Idag dammade jag av den och stoppade in den i datorn för att skyffla över lite filmer, och märkte att den 700 MB film var över på ett par sekunder.

Själva hårddisken är helt iklädd ett klistermärke det står Intel core i5 (?!) på. Tar jag bort det stora klistermärket så är disken anspråkslöst svart utan några andra märken.

Testade att bencha hårddisken i ett program jag hittade:

Där den första är min vanliga interna SATA, och den andra är den mysteriska externa.

Read file: C:\Users\Albin Berglund\Downloads\Random_Film
Time: 8586 ms
Transfer Rate: 81,518 MB/s

Read File Bench ended

Read File Bench started...

Read file: E:\Random_Film
Time: 660 ms
Transfer Rate: 1060,479 MB/s

Någon som har en idé vad det är för disk, finns det något sätt att ta reda på detta? Blev väldigt nyfiken när jag såg hur snabbt den skrev och skulle gärna uppskatta en kunnigs kommentarer!

Du verkar ha en disk som spöar SATA3 diskarnas teoretiska prestanda på 6Gbit/s med hästlängder, något är tokigt... Hur ansluter du den till datorn?

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Ath. 2 X4 645 8GB ram W7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 2st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Vad säger HD Tune då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

tror snarare att det är den där filmen som inte är komplett, filmer "allokerar" sina 700mb, men ibland är det inte 700mb data, utan kanske bara 100mb, resten är tomt, windows vet inte detta och mätvärderna blir fel. enkelt förklarat dvs

Datorsamlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
Nätverk, Storage, Streaming, Windows Server, AD, Videokonf, Överclockning, Ljustekniker, Sysadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Har du kollat vad det sitter för disk i den? Har du otur sitter det bara ett litet flashminne och sen rapporterar den fantasisiffror till dig...

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.