Behövs det mer kylning? Samt förslag på fläktar

Permalänk

Behövs det mer kylning? Samt förslag på fläktar

Hejsan.

Jag har nu en fundering. Idag kommer jag att hämta ut 1st Carbide 500r och en 2600K processor. Jag har ej fixat något grafikkort då jag väntar på AMDs nya 7000 serie så tills dess tänkte jag köra på den integrerade grafikkretsen i processorn.

Min fråga är helt enkelt följande: Jag vill ha förslag på fläktar att byta ut de medföljande fläktarna med då jag tror att de kommer att låta en hel del. Jag ska prova med de medföljande fläktarna och se hur de låter men troligen vill jag byta ut fläktarna.

Jag kommer ej att överklocka processorn. Behöver jag då någon annan kylning till den? Anledningen att jag frågar är att mitt rum är väldigt beroende av vädret. På vintern är det kallt som fan och på sommaren hett som attan så jag vill ha bra och tydlig kylning. Läste precis Sweclockers inlägg om processorkylare. Intressant läsning om jag inte varit mer inställd på att skaffa ett slutet vattensystem Corsair H80 då.

Men även här tror jag att fläktarna kommer låta en hel del så jag skulle vilja byta ut dem.

Har haft litet erfarenhet av Gentle Typhoon och tycker de fungerar relativt bra. Noctua ska också tydligen vara ett populärt inköp. Vilken ger best kylning och låg ljudnivå för pengarna?

Kommer även ha 16GB ram i denna build. Corsairs 1600mhz Low Profile minnen. Så storleken på kylningen till processorn ska inte vara några problem.

Så i korthet: Är H80 någonting att satsa på eller ska jag införskaffa en vanlig CPU kylare alt klarar jag mig med stockkylningen även de varmaste dagarna. Samt förslag på bra och tysta fläktar som jag kan ersätta fläktarna i chassit med.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"